A siker titka a világjobbítás?

2018. március 21. szerda - 19:01 / Kriston László
  •    

A társadalomtudatos cégforma, a B Corp növekedésének mértékéről állt elő meglepő adattal egy brit kutatás. Az ilyen vállalkozások huszonnyolcszor gyorsabban nőnek, mint Anglia GDP-je, mely évente 0,5 százalékkal bővül.

Mi is a B Corporation, vagyis a B-Vállalat? Olyan cég, amely profitorientált, de motivációjában egyúttal társadalomtudatos, vagyis már alaptevékenységét is átitatja a felelősségteljes üzleti magatartás és a nagyobb egész (a társadalom) állapotának javítására irányuló szándék. Ezt pedig nem csak jótékonykodásban vagy az alkalmazottak önkéntes munkájában éli ki. Mert alaptevékenysége már önmagában társadalomjobbító. Vagyis nemcsak a fogyasztóit szolgálja ki minőségi termékkel vagy szolgáltatással, hanem egy tágabb kör, a stakeholderek életébe is pozitív változást hoz.

A megtermelt profit nagy részét ugyancsak a tágabb közösség javára fordítja, amelyben működik. A kedvezményezett lehet a helyi közösség, ahol a főhadiszállása vagy gyára székel, de lehet a társadalom azon szegmense, amelyhez az üzleti profilja kapcsolódik. A Warby Parker szemüvegmárka például ingyenes szemvizsgálatot és szemüveget nyújt a harmadik világ rászorulóinak.

A B-Vállalatokat úgy is szokták emlegetni, mint nemes cél által motivált (purpose-driven) cégeket.

Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

Fogyasztóik többet költenének

Az e minősítést elnyert brit cégeket vizsgálták most abból a szempontból, hogy milyen gyorsan nőnek. A kutatásból a következők derültek ki:

  • A brit B-Vállalatok huszonnyolcszor gyorsabban nőnek, mint Anglia GDP-je, ami 0,5 százalékkal bővül. Vagyis e cégek éves növekedési rátája átlagosan 14 százalék.
  • A gyorsan forgó fogyasztási cikkek (FMCG) szektorában a B-Vállalatok átlagosan 21 százalékos növekedést tudtak felmutatni 2017-ben. A szektor országos átlaga csak 3 százalék.
  • A fogyasztók 66 százaléka számolt be arról, hogy szívesen költetne többet olyan termékekre és szolgálatásokra, melyek pozitív változást idéznek elő a társadalom egészében. Vélhetően ennek a hajlandóságnak köszönhető a B-Vállalatok gyors árbevételnövekedése.
  • Mióta szert tettek a minősítésre, a brit B-Vállalatok 35 százaléka sikeresen bővítette fogyasztói bázisát, új célközönségeket hódítva meg.
  • A B-Vállalatok 48 százaléka úgy látja, hogy a potenciális munkavállalók szívesebben szegődnek el egy társadalomjobbító szándékú céghez, mint az ilyen küldetéstudattal nem rendelkező vetélytársakhoz.

Best Practice: megosztott tudás

A brit B-Vállalatok 80 százaléka azért jelentkezett a minősítés elnyerésére, mert így lehetősége nyílik érintkeznie más B-Vállalatokkal együttműködnie, illetve a Best Practice-ek tanulmányozására. A minősítés elnyerése óta 46 százalékuk már részesült is ilyen tudásban más B-Vállalatoktól.

(Sustainable Brands)

El kell nyerni a minősítést
Amerikában és Angliában meg kell felelni bizonyos kritériumoknak, hogy a B Corp. címkét megkapja egy cég. Az Egyesült Királyságban 2015 óta lehet elnyerni ezt a minősítést, azóta 150 cég szerepelt sikerrel az elbíráláson, többek között a Ben & Jerry’s jégkrémmárka, a Pukka Teas és az Ella’s Kitchen.