Házikence: hobbiból üzlet

A házi szappanok készítése sokak számára érdekes hobbi, de a Házikence Tanoda ennél sokkal többet ad azoknak, akik náluk tanulnak: az önmagukért vállalt felelősség és egy sikeres üzlet lehetőségét.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kémikusnak tanult Németországban dr. Torma Viktória, amikor szappankészítésbe fogott kedvtelésből. Mint mondja, „ha az ember vegyész, akkor a hobbija is az”.

Net-alapon

A Házikence Tanoda mostani ügyvezetője számára a szappankészítés akkor fordult komolyra, amikor már ismét Magyarországon, első gyermekével töltötte szülési szabadságát. Ugyan szerencsére sem ekcémával, sem más hasonló problémával nem küzdenek, gyermekei megszületése után mégis fontossá vált számára, hogy természetes készítményekre cserélje a drogériában kaphatókat. Beindult hát a szappankészítés és vele a creativiky.hu blog, ahol hét témában – a természetes kozmetikumok mellett többek között a kötés, a horgolás és a mindennapi kémia is szerepelt – írta, amit fontosnak tartott. Az olvasók a natúr kozmetikumok iránt érdeklődtek leginkább. Amikor egyre több kérdés érkezett, Viki úgy döntött, szervezettebb formában adja át a természetes kozmetikumokról megszerzett tudását.

A későbbi vállalkozótárssal, Csikós Veronikával is az interneten keresztül találtak egymásra. Ő is természetes kozmetikumokat árult online. Nála a sztártermék a cukorból készült szőrtelenítő volt. A beszélgetésből, levelezésből 2010-ben megszületett a Házikence Tanoda Kft. – Viki szappanban volt nagyon erős, de vegyészként nem kívánt foglalkozni a tanfolyamszervezés operatív részével, a pénzügyekkel, az adminisztrációval. Én meg ezt szeretem, ezt tanultam. Azt hiszem, jó munkamegosztás alakult ki közöttünk – mondja a most egyébként éppen szülési szabadságát töltő Vera.

"Tanár vagyok, nem kereskedő" - mondja dr. Torma Viktória
Kép:PP/HatlaczkiBalázs

Termék helyett tudás

Logikus lett volna, hogy a termékek értékesítésére építsék a vállalkozást, de számukra egyértelmű volt, hogy nem szappanokat, hanem tudást árulnak majd.

Természetesen természetes
Az egészséges, természetes és ellenőrzött összetevők alapvetőek a házi kozmetikumok elkészítéséhez, hiszen a készítők legalapvetőbb motivációja, hogy kevesebb felesleges adalékanyaggal, vegyszerrel terheljék szervezetüket és környezetüket. A környezettudatos beszerzés egy másik fontos aspektusa – a minél kevesebb szállítás – viszont nehezen megvalósítható. A shea vaj például mindenképpen messziről érkezik. A Házikence törekszik rá, hogy amit lehet, hazai termelőtől vásároljon – a gyógynövények vagy például a propolisz esetében ez nem gond. Az egzotikus termékeket interneten rendelik, de folyamatosan törekszenek a magyar beszállítók arányának növelésére.
– Én tanár vagyok, nem kereskedő – summázta tömören a miértet Viki. Az első tanfolyamot 2010 áprilisában szervezték. Viszonylag gyorsan beindult az üzlet, s ma havonta 15 akkreditált képzést tartanak. Egyelőre Budapestre koncentrálnak, de a jövő évi tervben már szerepel a vidéki megjelenés is, a tanfolyam moduljai pedig online is elvégezhetőek. Hosszabb távon szeretnék még professzionálisabb szintre emelni az oktatást, s a természetgyógyászati továbbképzésbe is bekapcsolódnának.

– A drogériákban kapható termékek kilencven százalékát prémium minőségben otthon, saját kezűleg is elő lehet állítani, beleértve a dekorkozmetikumokat is – hangsúlyozza Viki.

A tanfolyamon tanultakkal egészségesebb és sok esetben jelentősen olcsóbb megoldásokkal válthatják ki a kozmetikumok számottevő részét a kurzust elvégzők.

Felelősség önmagunkért

Ami pedig talán még ennél is fontosabb, a küldetés.

– Elfelejtettük, hogy magunk vagyunk felelősek önmagunkért. Elhisszük a kozmetikai márkák vegyészeinek, hogy pontosan az lesz jó számunkra, ami a tégelyben van. Pedig mindannyian mások vagyunk, és csak magunk gondoskodhatunk arról, hogy a nekünk legmegfelelőbb kozmetikumokat használjuk. Amellett, hogy felébresztjük az emberek önmagukért való felelősségtudatát, a tanodában eszközöket adunk ahhoz, hogy ez a gyakorlatba is átültethető legyen. Az öngondoskodás érték, de amikor tudatosan egy jó ügy mellé állva kerestem a pénzt, rájöttem, hogy fordítva van: olyan tevékenységben veszek részt, aminek jelentős hatása van a társadalomra, az egészségtudatosságra, a környezetvédelemre, és amivel hála istennek, pénzt is tudok keresni.

Felelős üzlet
Szerencsére számos sikeres példa bizonyítja itthon és külföldön egyaránt, hogy a társadalmi felelősségvállalás, az etikus működés és az üzleti siker egyáltalán nem egymást kizáró fogalmak, sőt. Akár fagylaltot gyárt valaki, akár fogyatékkal élő emberek munkájára épített fel egy sikeres vállalkozást, a fenntartható fogyasztást lehetőségét teremti meg a vásárlóinak vagy épp a matyó motívumok megmentésén fáradozik, az elhivatottság és a siker is közös.
Az önmagunkért vállalt felelősség fontossága és ennek átadása azonban korántsem csak a kozmetikumok terén fontos a Házikence Tanoda alapítói számára. Az évek során kiderült, hogy tanulóik között sokan vannak, akik nem egyszerűen új hobbit szeretnének megtanulni, hanem keresetkiegészítésre vagy új karrierre vágynak. A mostanra kétszer kilenc részből álló, modulárisan felépített kence- és szappantanfolyam-sorozat sem csak a házikence-készítés rejtelmeit adja át az érdeklődőknek, hanem a kozmetikai termékekkel foglalkozó vállalkozás know how-ját is.

Üzlet másoknak

Üzleti tervet nem írnak a tanulóknak, de szó esik arról, hogy hogyan kell házi kozmetikai terméket fejleszteni, hogy melyek a vonatkozó szabályok és előírások, hogyan kell összeállítani és vezetni az uniós jogszabályok szerint kötelező termékinformációs dossziét, mit vár el az ÁNTSZ, vagy milyen engedélyek beszerzésére van szükség, ha valaki árusítani szeretné a maga által készített kozmetikumokat. Így egy kézből megszerezhető minden infó, ami létfontosságú azoknak, akik bevételi forrásként tekintenek az újonnan megszerzett tudásra.

Ők pedig sokan vannak: ügyfeleik mintegy harmada mára vállalkozói álmokkal vág bele a tanfolyamba, sokan közülük gyermekükkel otthon lévő, a munkaerőpiacra visszatérni vágyó kismamák. A közösséget találkozókkal, versenyekkel és a legjobb alkotásokat, szakmai praktikákat bemutató blog működtetésével is igyekeznek aktívan tartani.

A házi kozmetikumokban rejlő üzleti lehetőséget és az ehhez szükséges tudás átadását szervezetten, rászoruló csoportok számára is elérhetővé teszik. Szerveztek tanfolyamot az értelmi fogyatékos embereknek munkát biztosító Fruit of Care (róluk magazinunk májusi számában olvashat) tordasi műhelyének dolgozói számára vagy az Ökumenikus Segélyszervezet kastélyosdombói családok átmeneti otthona lakóinak. Mert a házi kozmetikum készítésének oktatása számukra hivatás.

A sorozat támogatója a MagNet Bank.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo