Hazánk nem kap gázt Ukrajnából!

Kedden 15.30 órakor leállt Ukrajnából az orosz földgáz szállítása Magyarország felé - jelentette be Molnár Csaba energiaügyi miniszter és Zsuga János, az FGSZ Földgázszállító Zrt. vezérigazgatója kedden a földgázellátási krízisbizottság ülése után. Ausztria felől, a szerződés szerinti mennyiség mintegy fele, 3 millió köbméter földgáz érkezik. A Balkán felé, például a Bulgáriába irányuló gázszállítás már reggel leállt.

A bizottság javaslata szerint szerdán 11 órától korlátozzák azoknak az erőműveknek a gázfelhasználását, amelyek át tudnak állni alternatív energiára. Ugyanakkor megteszik az előkészületeket a stratégiai tárolókból a földgáz kivételére. Ez a kereskedelmi tárolók napi 51,5 millió köbméter maximális kivétele mellett további napi 3,6 millió köbmétert földgáz felhasználását teszi lehetővé.

A szerdán életbelépő korlátozás napi 6-8 millió köbméter gáz "megtakarítását" jelenti - mondta Zsuga János újságírói kérdésre.

Orosz követelések 

A Gazprom azt követelte Kijevtől, hogy kedden délelőtt 10 óráig adja vissza a január 1. és 4. között ellopott 65 millió köbméter gázt, s már hétfőn este bejelentette, hogy Alekszej Miller vezérigazgató és Vlagyimir Putyin kormányfő döntése alapján ugyanennyivel csökkenti az Ukrajnán át küldött gáz mennyiségét, a hiányt pedig Kijevnek kell pótolnia.

A Gazprom jelenleg a normális földgázmennyiség hetedét tudja Európába exportálni az ukrán fél által az éjszaka folyamán érvényesített tranzitkorlátozások, a tranzitkapacitás háromnegyedének lezárása miatt - mondta kedden Londonban a Gazprom második számú vezetője. Alekszandr Medvegyev vezérigazgató-helyettes a brit fővárosban tartott sajtótájékoztatóján elmondta: a Gazprom az ukrán tranzitcég, a Naftogaz "túszává vált", miután a vállalat négyből három exportvezetéket lezárt. Medvegyev adatai szerint Ukrajnából a jelenlegi helyzet alapján a Gazprom által exportált gázból naponta mindössze 40 millió köbméter jut tovább Európába, ami "példátlan mennyiségcsökkenés".

Gazprom vezető tisztviselője "nagyon fontosnak" nevezte, hogy a két tervezett alternatív vezetékrendszer, az Északi és a Déli Áramlat minél előbb megépüljön. Az MTI kérdésére, hogy az évente visszatérő orosz-ukrán gázvita és az ebből eredő ellátási fennakadások véleménye szerint nem adnak-e újabb lendületet az európai Nabucco vezetékrendszer beruházásának, amelynek célja a függés csökkentése az orosz szállításoktól, Medvegyev azt mondta: a Nabucco-tervezetet a Gazprom nem tekinti saját, Ukrajnát elkerülő tervezett vezetékrendszerei versenytársának.

"Isten áldja a Nabuccót", de Európának mindegyik vezetékrendszerre szüksége lesz, ha a jelenlegi gazdasági visszaesés után ismét növekszik a földgázfogyasztás, fogalmazott az orosz földgázcég vezérigazgató-helyettese.

Kijev: harmadával csökkent a gázszállítás

Előzőleg hétfőn este a Gazprom azt közölte, hogy Ukrajnát elkerülő útvonalakon pótolja a hiányzó mennyiségeket. Arról nem esett szó, mi várható, ha Kijev nem teljesíti a követelést, a közleményben csupán annyi áll, hogy a szállítások bármiféle zavaráért, esetleges kiesésekért a felelősséget Ukrajna viseli.

Ezzel szemben az ukrán importőr Naftogaz szóvivője kedden hajnalban azt mondta, hogy Ukrajnába a szokásos napi 300 millió köbméternyi tranzitgáz helyett mindössze 92 millió köbméter érkezett, vagyis a Gazprom Kijev szerint harmadára csökkentette az országon az európai vevők számára átáramló gáz mennyiségét - s ezt már a nagy európai vásárlók is megérzik majd. Emellett Valentyin Zemljanszkij szerint a Gazprom teljesen megszakította a kommunikációt az ukrán importőrrel.  

A szóvivő azt is kijelentette az Eho Moszkvi rádió műsorában: egyáltalán nem akadályozza a tranzitot az a hétfői ukrajnai bírósági ítélet, amely megtiltotta a gáz ezer köbméterenként és 100 kilométerenként 1,6 dolláros díj melletti tranzitját, "mert az ítélet csupán a tranzit díjára vonatkozik".

Kijevben kedden az EU küldöttsége tárgyal, s egyfelől igyekszik tájékozódni, másfelől próbálja rábírni a feleket a mielőbbi megállapodásra. Alekszandr Medvegyev, a Gazprom vezérigazgató-helyettese kedden Berlinben tárgyal és tart sajtóértekezletet, és ukrán küldöttségek is járják Európát.

Nagy gondban a Balkán

Kedden teljesen leálltak a dél-kelet Európába irányuló földgázszállítások - ezt a bolgár gazdasági minisztérium jelentette be. "Válsághelyzetben vagyunk"- olvasható a minisztériumi közleményben, amely szerint teljesen leállt a Bulgáriába, illetve az onnan Törökországba, Görögországba és Makedóniába irányuló tranzit földgázszállítás. Bulgária és Makedónia van a legsúlyosabb helyzetben, mivel nem rendelkezik alternatív földgáz-csővezeték szállítási lehetőséggel.

A szófiai minisztérium az ipari felhasználókat alternatív fűtőanyagok, köztük a kőolaj felhasználására, a háztartásokat a központi fűtés helyett szintén egyéb fűtőanyagok felhasználására szólította fel. Szergej Sztanisev kormányfő kedden rendkívüli kormányülést hívott össze a helyzet megvitatására.

Bulgária, ahol az éjjel mínusz 15 fok alá süllyedt a hőmérséklet, megkezdte egyetlen földgáztározójából a maximális 4,3 millió köbméter földgáz kivonását. Az ország napi földgázfogyasztása mintegy 11 millió köbméter.

Törökország rendelkezik alternatív beszerzési lehetőséggel a Fekete-tenger alatt húzódó csővezeték révén, Görögország pedig Törökországon keresztül is tud földgázhoz jutni.

Kedd hajnal óta már kevesebb mint harmada érkezik az orosz földgáznak Romániába, a három érkezési pontból kettőre egyáltalán nem jön a gáz Ukrajna felöl. A vezetéket üzemeltető Transgaz román állami cég szerint a csökkentés 75 százalékos. Korábban - pénteken - már a vállalat 30-40 százalék közötti csökkenésről adott számot, de vezető illetékese most kedden az újabb csökkenés után azt jelentette be, hogy az idei tél során megoldják majd a szállítások okozta problémákat.

Radikálisan változott a helyzet keddre virradóan - jelentette ki kedden Martin Rimar cseh ipari és kereskedelmi miniszter Ukrajnában az európai gázszállítási helyzetről. A gáz csehországi fő szállítója, a RWE Transgaz azt közölte, hogy az orosz Gazprom Export által Ukrajnán és Szlovákián keresztül szállított mennyiség jelentősen visszaesett. Zágrábból hivatalos források azt közölték kedden délelőtt, hogy reggeltől teljesen leálltak a Horvátországba irányuló orosz gázszállítások.

Öt százalékkal csökkentette lengyelországi gázszállításait az orosz Gazprom - közölte a lengyel energiafelügyelőség illetékese kedden, hozzátéve, hogy a lengyel gázrendszer működését ez nem veszélyezteti.

A PGNiG lengyel gázipari konszern vezetőhelyettese viszont kedden azt nyilatkozta a Reuters hírügynökségnek, hogy az Ukrajnán keresztül érkező orosz gáz mennyiség nem változott, bár már az eredetileg megállapodotthoz képest korábban esett valamennyit. Az Ukrajnából elmaradt gázt azonban teljességgel pótolni lehetett és lehet jelenleg is a Fehér-Oroszországon át érkező gázzal.

Ausztria is megsínyli a vitát

A szokásosnál jóval kevesebb orosz gáz jut el Ausztriába kedd hajnal óta. Az OMV olaj- és gázipari konszern közleménye szerint a korábban szállított mennyiségnek csupán tíz százaléka érkezik jelenleg a baumgarteni gázelosztó központba. A cég tájékoztatója alapján a Gazprom orosz vállalat előzetesen értesítette az osztrák felet, hogy a kedd éjféltől a korábbinál 30-40 százalékkal kevesebb földgázt tud szállítani az alpesi országnak. A tényleges csökkenés azonban eléri a kilencven százalékot. Mind az OMV, mind leányvállalata, az EconGas állandó kapcsolatban van a Gazprom illetékeseivel.

A konszern közleményében megnyugtatta a felhasználókat, hogy a jelenlegi fogyasztási és időjárási feltételek közepette maradéktalanul gondoskodni tud az ellátástól. Az EconGas tározóiban 1,7 milliárd köbméter földgáztartalék található.  Ausztriában évente mintegy 8 milliárd köbméter gázt használnak fel. Ennek 51 százaléka Oroszországból származik, durván egy harmada egyéb importból, közel 18 százaléka pedig hazai forrásokból.

Nekünk is kevesebb jut

Csökkent az Ausztriából Magyarországra érkező földgáz mennyisége kedden, mivel Ukrajna korlátozta a Szlovákián keresztüli szállítást Nyugat-Európába - közölte Zsuga János, a Földgázszállító Zrt. (FGSZ) vezérigazgatója az MTI-vel. Azt nem közölte, hogy mennyivel csökkent a mennyiség. Ausztria felől napi átlagban mintegy 6-7 millió köbméter földgáz érkezik Magyarországra. A kieső gázmennyiséget a föld alatti tárolókból pótolják. A várható fogyasztás 68-70 millió köbméter lesz kedden. Magyarország továbbra is folyamatosan kapja a gázt Ukrajna felől.

Ukrajna hétfőn délben jelezte az FGSZ-nek, hogy 8 millió köbméterrel csökkenti a hétfői napra szerződés szerint megrendelt 38 millió köbméter földgáz mennyiségét, és ezt 16 órától meg is tette. Molnár Csaba közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter hétfő esti sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy az ukrán szállítások mennyiségének csökkentése nem okoz problémát az ellátásban. Zsuga János, a Mol csoporthoz tartozó Földgázszállító Zrt. (FGSZ) vezérigazgatója akkor azt közölte, hogy kedden 9-10 óra között kapnak visszaigazolást az ukrán féltől a keddi napra szóló szállításról.

A magyarországi tárolókban több mint 3 milliárd köbméter földgáz van, és Magyarország további 500 millió köbméter stratégiai készlettel rendelkezik. Az Ukrajnából Magyarországra érkező földgázból mintegy 10 millió köbmétert tovább szállítanak Szerbia és Montenegró felé. Az energiaügyekért felelős miniszter hétfőn az MTI kérdésére elmondta azt is, hogy Magyarország teljesíti szerződéses kötelezettségét.

A tegnapi nap eseményei.

Mi okozza a problémát?
Az okok között van az is, hogy Oroszország nem üdvözli Ukrajna kitartó törekvését a NATO-ba, azt, hogy Ukrajna a nyilatkozatok mellett fegyverek szállításával, sőt emberekkel is részt vett Grúzia oldalán az augusztusi grúz-dél-oszét háborúban. Az okok között lehet az is, hogy Kijev folyamatosan előhozza és a szovjet vezetés szándékos népirtásának minősíti a harmincas éves éhínségét, amelynek ugyan sok ukrán, de nem kevés más nemzetiségű ember esett áldozatul. Ennek ellenére a Gazprom december végén ezer köbméterenként 250 dolláros áron ajánlotta Ukrajnának a gázt 2009-re, ami ugyan jóval több az előző évi 179,8 dollárnál - mivel a két ország korábban megállapodott arról, hogy három év alatt áttérnek a világpiaci árra -, de még így is igen kedvező lett volna, ha nem is annyira, mint amilyen előnyős áron kapja a gázt némely más volt szovjet köztársaság.

Ám a viszály egyik fő politikai oka az ukrajnai belharcokban keresendő, abban, hogy Viktor Juscsenko elnök és Julija Timosenko kormányfő a gázprobléma megoldásával is saját magának igyekszik pontokat szerezni a következő választásokra. A két vezető ezúttal már közös irányba húz.

A másik fő ok gazdasági jellegű: a földgáz árát a kőolaj ára alapján állapítják meg féléves késéssel, vagyis a gáz a kőolajárakat követve nyilván hamarosan olcsóbb lesz. Kijevnek ezért maximálisan érdekében áll elhúzni a szerződéskötés időpontját, mivel a gázár nem csupán az energiahordozóért kifizetendő összeggel terheli a nem túl jól álló ukrán költségvetést, hanem jelentős mértékben befolyásolja számos iparág jövedelmezőségét. A Gazprom - vagyis Oroszország - azonban a mai árak alapján igyekszik szerződni, hiszen maga is jól tudja, akárcsak Kijev, hogy a gáz ára esni fog. A Gazprom ráadásul Ukrajnának nem orosz, hanem türkmenisztáni gázt szállít, amelynek áráról félévente állapodik meg az eladóval. Ez a megoldás jelenleg a Gazpromnak igen hátrányos, mivel még drágán veszi a gázt, ezzel szemben európai partnereivel negyedévente szerződik, vagyis ott olcsóbban lesz kénytelen adni azt.

Emellett a tulajdonviszonyok az orosz-ukrán gázüzletben teljeséggel áttekinthetetlenek: a Gazprom és az ukrán importőr Naftogaz között közvetítőként ott áll a svájci székhelyű RoszUkrEnergo, amelynek a fele a Gazprom Bank, másik fele ukrán magánszemélyek tulajdonában van. A RoszUkrEnergo fele részben tulajdonosa az UkrGazEnergo cégnek, amelynek másik fele a Naftogaz tulajdonában van. Ukrajna rég igyekszik szabadulni a közvetítőktől, amelyek részvétele természetesen növeli az árakat, és Julija Timosenko Vlagyimir Putyin orosz kormányfővel erről meg is állapodott tavaly, de a Gazprom a jelek szerint nemigen hajlandó ezt elfogadni. S nem csupán a tulajdonviszonyok átláthatatlanok, hanem az üzleti szerződések természetesen titkosak, így amikor a szereplők egymást vádolják különféle tartozásokkal, a külső szemlélő információ hiányában nem tudhatja, mi az igazság, valójában ki kinek tartozik mennyivel, ki min mit nyer, vagy veszít. Emellett az interneten az olvasható, hogy ezek a cégek így-úgy még bele is folynak az ukrán belviszályokba, több - nem ellenőrizhető - forrás állítja például, hogy a RoszUkrEnergo támogatja a Régiók Pártját, amely 175 mandátummal rendelkezik a kijevi parlamentben és a fenti okokból erősen érdekelt lehet a jelenlegi áttekinthetetlen helyzet fenntartásában. Más - szintén nem ellenőrizhető - források állítása szerint a RoszUkrEnergo Juscsenko elnök környezetében is támogat néhány embert.

A Gazprom bizonyos értelemben ki van szolgáltatva Kijevnek, ugyanis Ukrajna területén át áramlik az Európának eladott orosz földgáz 80 százaléka, amely az európai szükségletek 25 százalékát fedezi, ezért is igyekszik a Gazprom más vezetékeket építeni, mint az Északi és a Déli Áramlat. Ugyanakkor hatalmas hitelei törlesztésére égető szüksége van a pénzre, különös tekintettel arra, hogy exportja novemberig az egy évvel korábbihoz képest mintegy 10 százalékkal csökkent.

Ukrajna jelenleg (már nem először) ezt a szövevényes helyzetet használja ki arra, hogy ne fizessen. Az ország több mint kétmilliárd dolláros adósságot halmozott fel, amelynek jelentős részét december 31-én utalta át, de a Gazprom szerint még tartozik 614 millió dollárral. Ukrajna számára a helyzet kihasználását az teszi lehetővé, hogy saját állítása szerint a földalatti tárolókban négy hónapra, vagyis a fűtési szezon végéig elegendő tartalékkal rendelkezik. Nyugat-Európa viszont a korábbinál valamivel nyugodtabban reagál a történésekre, mivel a korábbi hasonló esetekből tanulva az országok jelentős tartalékokat hoztak létre és újabb forrásokat tártak fel.

Orosz megfigyelők úgy vélik: sürgősen átláthatóvá kellene tenni a kapcsolatokat, és az orosz monopóliumnak közvetlenül kellene tárgyalni az ukrán importőrrel, mert a Gazpromnak - Oroszországnak - minden viszály és szállítási fennakadás hátrányos akkor is, ha az ukrán fél tehet róla, továbbá mert az új vezetékek felépítése még jó időbe telik, s addig továbbra is Ukrajnán át halad az orosz gázexport 80 százaléka. Moszkvának pedig, mivel a kőolaj és a földgáz a fő exportcikke, s az ebből származó bevételekből fedezi a költségvetését és szerez be mindent a világpiacon, elsőrangú érdeke, hogy a Gazprom tökéletesen megbízható partner legyen.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo