Újfajta töltőállomás Budapesten

2012. január 20. péntek - 11:23 / piacprofit.hu
  •    

Környezetbarát töltőállomást helyezett üzembe a Mol Nyrt. a fővárosban, a több mint 300 millió forintból megvalósuló kút működtetése éves szinten 7 ezer köbméter gáz és 120 ezer kilowattóra áram megtakarításával jár egy hagyományos állomáshoz képest.

Horváth Dori Jenő, a Mol magyarországi kiskereskedelmi igazgatója a töltőállomáson csütörtökön rendezett sajtótájékoztatón elmondta, a megtakarítások mellett a "zöld kút" 100 tonnával kevesebb széndioxidot bocsát ki, mint egy hagyományos töltőállomás.

A pénzügyi megtérülésről elmondta, ez egy tesztkút, ahová minden ma elérhető modern zöld technológiát és eszközt beépítettek azzal a céllal, hogy teszteljék, melyik megoldásra van szükség. A tapasztalatokat felhasználva Mol több hasonló töltőállomás építését is tervezi, például Horvátországban és Szlovákiában is, de már nem feltétlenül ezzel a felszereltséggel. A hagyományos kutakhoz képest több mint 50 százalékkal olcsóbban működtethető új töltőállomáson elektromos autókat is lehet majd tölteni, az ABB technológiája 20 perc alatt tölti fel az akkumulátort. (Az Auchan Magyarország elszánta magát egy újabb, jelentős környezeti terhelést csökkentő lépésre: 2012. január 2-tól megszűnteti az ingyenes szatyrokat áruházaiban.)

Az Istenhegyi úti kút homlokzatának jelentős részét és tetejét is örökzöld növények borítják, amelyek télen szigetelnek, meleg nyári napokon pedig csökkentik a hőmérsékletet az épületben. A kútoszlopok feletti előtetőn, és a fölé magasodó "szolárfán" elhelyezett integrált napelemek a napenergiát átalakítják elektromos árammá, és ellátják vele a töltőállomást. Az épület fűtését-hűtését és meleg víz ellátását levegő-víz hőszivattyús rendszer teszi lehetővé.

A töltőállomás napsütéses nyári napokon önállóan megtermeli a saját energiaszükségletét. Az Európában egyedülálló kút terveit az Európa Stúdió készítette.

Újfajta töltőállomás Budapesten

2011. október 21. péntek - 12:19 / piacesprofit.hu
  •    

Újabb aprócska lépés történt az elektromos autózás hazai elterjedésében. Az E.ON stratégiájának részévé vált az elektromos kutak rendszerének kiépítése, amelynek indulásaként átadták első töltőállomásukat. Így Budapesten már két nyilvános töltőhely várja az elektromos eszközzel közlekedőket.

Az E.ON hosszú távú fenntarthatósági stratégiájának részeként még az idén megkezdi az elektromos utak kiépítését Magyarországon – jelentette be Konrad Kreuzer, az E.ON Hungária Zrt. igazgatóságának elnöke a Kempinski Hotel Corvinus elektromos töltőállomásainak ünnepélyes átadóján, ahol bemutatták az E.ON Energia új utakon elnevezésű programját.

Kép: flickr
Kép: flickr

„A nemzetközi E.ON csoport – a fenntartható energiagazdálkodás szellemében – már évek óta számos projektet támogat sikeresen a közúti autózás által okozott károsanyag-kibocsátás mértékének csökkentése érdekében. A vállalatnál az e-autók töltésétől egészen a környezetbarát áramtermelésig számos kérdéssel foglalkoznak az e-autózás kapcsán. A technológiai háttér fejlődésének és az E.ON hazai illetve nemzetközi fejlesztéseinek köszönhetően a cégcsoport készen áll arra, hogy a fogyasztóknak egy jövőbe mutató, komplett szolgáltatást nyújtson Magyarországon" – nyilatkozta Kreuzer.

Elektromos autó
Alapvetően városi közlekedésre alkalmasak, 90-130 kilométert tudnak megtenni egy akku-feltöltéssel, végsebességük 110 km/h. Üzemeltetési költségük -a gyártók állítása szerint- negyedannyiba kerül, mint a fosszilis üzemanyaggal közlekedő autóké. Áruk ugyan jócskán felülmúlja a hagyományos járművekét, de a világon mindenütt egyre több kormány kínál adókedvezményt vagy állami támogatást a megvételükhöz. Előnyeikről és hátrányaikról itt olvashat bővebben.

A terveknek megfelelően az E.ON még az idén megkezdi a Budapestet Béccsel összekötő út elektromos töltőállomásokkal való felszerelését. Erre azért is szükség van, mert további technológiai áttörések kellenek ahhoz, hogy egy feltöltéssel 150-200 kilométernél is nagyobb távot tudjanak megtenni e járművek. A hálózat kiépítésekor turisztikai szempontokat is figyelembe vesz a vállalat, ugyanis az e-autók néhány órás töltési ideje ideális alkalmat biztosíthat az utazóknak városnézésre – ezáltal segítve a hazai vendéglátást, idegenforgalmat. Az E.ON a program konkrét megvalósítása során szorosan együttműködik majd az illetékes önkormányzatokkal.

A szálloda előtt két álló, egy e-autót akár 1,5 óra alatt töltő úgynevezett gyorstöltőt, a garázsban pedig három darab lassútöltőt helyeztek el, melyeket magyarországi forgalmazóként a Greenetik Kft. biztosít az E.ON számára. A töltőállomásokat mostantól bárki használhatja, aki elektromos járművel – e-autóval, e-robogóval és e-kerékpárral – járja az utakat.

Az Elmű-Émász cégcsoport elektromos mobilitás programjának keretében tavaly szeptemberben adták át a magyar főváros első nyilvános töltőoszlopát. Az áram-tankolást szeptember végéig biztosították ingyen. Egyúttal két elektromos járművet is üzembe helyeztek, amelyet a cég használ majd. Az E.ON szintén „munkába állít" saját járműflottájába elektromos járműveket.

Az E.ON magyarországi értékesítési stratégiáját illetően Winkler János, az E.ON Hungária Zrt. igazgatósági tagja elmondta, hogy első lépésként a nagyvállalati szektorban vezetik be az új szolgáltatásokat, mivel nagyon erős már most az ez irányú érdeklődés. Ezen keresztül a lakosság is nagyon gyorsan megismerkedhet majd a töltőkkel – lehetőséget biztosítva arra, hogy széles körben megbarátkozzunk ezzel az új közlekedésformával. Az E.ON az e-autózáshoz kapcsolódó komplex szolgáltatást képes nyújtani a jövőben: nemcsak töltőket értékesít, hanem technológiát biztosít, elvégzi a kivitelezést és biztosítja a folyamatos üzemeltetést és villamos energiát.

A társaság szerint mindössze pár ezer hibrid üzemű autó van jelenleg Magyarországon, Az E.ON szerint mégis érdemes felkészülni az elkövetkező évek nagy változásaira és kihívásaira, kezdetben a tölthető (plug-in) hibridek terjedésére, majd vele párhuzamosan az elektromos járművek terjedésére. Boross Norbert, az Elmű-Émász társaság kommunikációs igazgatója korábban elmondta, mintegy tíz tisztán elektromos üzemű gépkocsiról tudnak. Ez nem csoda, figyelembe véve, hogy az elektromos autó ára négyszerese a hagyományos üzemanyaggal működő gépkocsiénak. A fejlesztések annak ellenére folyamatosak, hogy az elektromos autók piaca egyelőre fényévekre van attól, hogy profittermelő ágazattá váljon. A piaci szereplők mégis bíznak e kis réteget kiszolgáló piaci szegmens növekedésében. (Japán és az USA vállalataihoz képest az európai autógyártók lépéshátrányban vannak az elektromos autók fejlesztésében. A hazai villanyautó gyártás jövőjéről eközben biztató és lelombozó hírek egyaránt napvilágot láttak.)