Meg se nézzük a számlát – energiatudatlanságban a háztartások

2013. május 12. vasárnap - 10:00 / kfarkas
  •    

Igen magas az energiatudatlanság aránya a magyarországi háztartások körében. Az energiainfo.hu megbízásából, a Bell Research által készített reprezentatív közvélemény-kutatásból kiderül, a fogyasztók mindössze 38 százaléka vizsgálja meg minden esetben energiaszámláit, 21 százalék viszont soha.

A megkérdezettek mindössze negyede tudott arra válaszolni, mennyi az áram-, illetve földgázfogyasztása, és kisebbségben voltak azok, akik tisztában vannak áram- és földgázfogyasztásuk költségeivel. Világosan látható, hogy a politikai szempontok alapján mesterségesen alacsonyan tartott árak miatt az energiának a háztartási fogyasztók egy jelentős többsége számára nincs értéke, ez az energiahatékonyság javításának egyik legfőbb akadálya is – mondja Drucker György, az energiaipari szakportál vezető elemzője.

A lakosság jelentős része csak befizeti a számláit, nem ellenőrzi azok tartalmát  – Kép: SXC

Általánosságban a közműszolgáltatók esetében a piaci versenyt kifejezetten támogatják a magyarok a felmérés szerint. A megkérdezettek 46 százaléka hasznosnak tartja, ezzel szemben csak 20 százalék az, aki károsnak – emlékeztet Drucker György. Jelentős eltérések figyelhetők meg pártpreferencia szerinti ebben a kérdésben: a Fidesz támogatóinak 43, míg a baloldali pártok szavazóinak 65 százaléka ítélte hasznosnak. A piaci versenyt károsnak ítélők a legnagyobb arányban a Jobbik szavazói között vannak, 34 százalékuk károsnak tartja a versenyt az energiaszolgáltatásban.

Az energiapiacok megnyitásával kapcsolatban még erősebb a piaci verseny pártolása, a megkérdezettek kétharmada támogatja azt, hogy több szolgáltató versenyezzen a piacon, akik közül a fogyasztó választhat.

Mindezek mellett a felmérésben arról is kérdeztük a háztartási fogyasztókat, hogy hogyan ítélik meg az energiaszolgáltatók működését. A válaszadók háromnegyede semmilyen problémát nem észlelt az egyes vezetékes szolgáltatókkal kapcsolatban, aki viszont igen, azok kimagasló számban (10 százalék az összes megkérdezettre vetítve) említették a vezetékes internetet.  Ehhez képest az áramszolgáltatás (5 százalék) és a gázszolgáltatás (4 százalék) területén kevesebben érzékeltek problémát a szolgáltatásban.

A kutatás során kitértünk a rezsicsökkentés, a paksi erőmű bővítésének megítélésére, a megújuló forrásokkal és az energiahatékonysággal kapcsolatos véleményekre is – jelezte Drucker György.

Sok a tévhit az energiahatékonysággal kapcsolatban
Az Energiaklub felmérése szerint a tulajdonosok 24 százaléka tervezi épülete energetikai korszerűsítését, ezen belül 50 százalékuk szigetelni fog, ugyanakkor mindössze 15 százalékuk fordul szakemberhez információért.