Kemény korlátozások jönnek az üzemanyag-fogyasztásban

2009. május 19. kedd - 20:55 / klímablog/MTI
  •    

Szigorú üzemanyag-fogyasztási, egyben első ízben károsanyag-kibocsátási normákat jelölt ki az új amerikai autókra Barack Obama elnök. A Fehér Ház előirányzata szerint a személygépkocsik - autók és teherautók - átlagos fogyasztását 35,5 mérföld/gallon (6,7 liter/100 kilométer) értékre kell leszorítani 2016-ig.

Obama közölte, a cél az ország olajfüggőségének csökkentése, az üzemanyag-takarékosság fokozása és a környezeti károk mérséklése. (Az elnök zölditési terveiról bővebben itt olvashat.)

Napi 3,5 szézalék mínusz

Az összes megtakarítás évi átlagban napi 704 500 hordónak ígérkezik. Összehasonlításul: az amerikai energiaügyi minisztérium adattára szerint az Egyesült Államok napi kőolajfogyasztása 20,68 millió hordó, és ennek 58,2 százaléka importból származik. A 35,5 mérföld/gallonos (mpg) fogyasztási célérték szigorúbb a kongresszus által 2007-ben elfogadott előirányzatnál, amely 35 mpg elérését jelölte ki 2020-ig. Az Obama-kormány célkitűzése szerint 2016-ra az új személyautók fogyasztása nem lehet több 39 mpg-nél (6 liter/100 kilométer), a teherautóknál 30 mpg (7,8 liter/100 kilométer) lesz a megengedett érték.

Az új szabályozás várhatóan lezárja az autógyárak, valamint a járművek légszennyezési normáit önállóan szabályozó szövetségi államok közötti régi vitát. A károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások első szövetségi rögzítése az államok győzelmét jelenti, de a gyárak számára is előnyös, mert egységes normarendszerrel számolhatnak, és időt nyernek az alkalmazkodáshoz. Az Egyesült Államokban Kaliforniában vannak életben a legszigorúbb emissziós normák; összesen 13 állam és Washington D.C. sürgette a szigorítást. Bár az államok gyorsabb szigorítást reméltek, a központi előírások bevezetésével megtakaríthatják a normák betartatását célzó felügyeleti-ellenőrző rendszer költségeit.

220 ezer forint plusz

Minden új kocsi 2016-ra átlagosan 1300 dollárral drágul meg a takarékosabb és tisztább üzemmód miatt, de a Fehér Ház érvelése szerint a többletköltség meg fog térülni a benzinkutaknál. Az amerikai autóipar átállása nagy ráfordításokat követel a gyáraktól; a közlekedési minisztérium tavaly úgy becsülte, hogy 47 milliárd dollárba kerülne, ha a vállalatoknak 2015-ig a 31,6 mérföld/gallon átlagfogyasztási normát kellene teljesíteniük. 

Az Egyesült Államokban a kocsik fogyasztásáról szóló legutóbbi fontos szabályozást az 1970-es Tiszta levegő törvény tartalmazta: akkor tiltották be az ólomtartalmú benzin használatát.