Hollywood is csökkenti az ökológiai lábnyomát

2010. november 10. szerda - 20:01 / Kriston László
  •    

Nem "csak" tehetség és művészi érzék, de rengeteg nyersanyag, üzemanyag, elektromos áram megy el arra, hogy a mozivásznon vagy a tévéképernyőn másfél órás élményben legyen részünk. A filmgyártásnak, ennek az erőforrás-intenzív iparágnak a szereplői sok mindent megtesznek Hollywoodban, hogy zöldebb módon gyártsák terméküket: a játékfilmeket.

Abban az iparágban, ahol még egy kis költségvetésű független film is 3-5 millió dollárba kerül, a "stúdiófilmek" pedig 30-100 millióba, alapvető fontosságú a gyártási fázisok átgondolása ökológiai, energetikai, anyaghasználati szempontból.

A hollywoodi Producerek Szakszervezete (PGA) a nyár végén indította el új adatbankját, a Green Production Guide-ot, mely a környezetbarát filmgyártásban segíti a producereket. A honlapon a legkülönfélébb szolgáltatókat és beszállítókat trombitálta össze a szervezet: soron következő forgatásukhoz a produkciós cégek találhatnak itt az újrahasznosított filmdíszletektől, az energiatakarékos lámpákon át a biodízel autókig szinte mindent.

Fenntartható forgatás

A forgatás(i helyszín) kívánalmainak megfelelően a honlapon helyszín szerint is rá lehet keresni a cégekre és termékekre. Az amerikai filmszakmát az elmúlt években sok kritika érte energiapazarló gyártási módszerei miatt. A produkciók reflektorai, lámpái, kamerái energiafaló gépparkok, a filmelőhívás és a vágási, szinkronizálási utómunkák egyaránt rengeteg áramot fogyasztanak, a stáb szállítása (repülővel, buszokkal, személyautókkal) pedig nagy mennyiségű üzemanyagot igényel, a mérgesgáz-kibocsátásról nem is beszélve. A PGA új online piacát a Walt Disney, a Fox, az NBC Universal, a Sony Pictures és a Warner Brothers anyagi támogatásával hozták létre. A website közel 1500 ajánlatot tartalmaz, a kínálatot folyamatosan bővítik.

A Best Practices szekcióban fenntartható gyakorlatokat mutatnak be, az állatokat kímélő kozmetikumok és ruhák használatától kezdve a díszletek más produkciókban történő újbóli alkalmazásáig.

A honlap legfontosabb szolgáltatása azonban egy letölthető karbon-lábnyom kalkulátor, amellyel kiszámolható, mekkora ÜHG-kibocsátást eredményez egy mozifilm vagy tévéfilm forgatása. A producerek ötleteket is kaphatnak itt, hogy miként csökkentsék a produkció emisszióját.

A Green Production Guide nem az első zöld kezdeményezése a szakszervezetnek: PGA Green néven már létrehoztak egy honlapot, ahol főként a zöldülés költségcsökkentő módjait promotálják, valamint a feleslegessé vált nyersanyagok, alapanyagok újrafeldolgozását.

Hollywood, az álomgyár új szlogenje a "tripla R", vagyis reduce (csökkents), reuse (használd ismét), és recycle (hasznosítsd újra).

Fenntartható stúdió

Nemcsak a vidéki forgatási helyszínen és az egyes produkcióknál, de céges szinten is halad a fenntartható üzletvitel kialakítása – elvégre a filmgyárak nagy termelőegységek. A multinacionális társaságok tulajdonába tartozó "major" stúdiók mind keresik a költségcsökkentés zöld módozatait. A CNN hírtelevízió sorra vette a legújabb példákat.

(A fenti képen: a Hong Kong-i Shaw Brothers filmstúdió műterme. Nem kimondottan zöld, de építtetői szerint garantáltan földrengés-biztos. A szerző felvétele.)

  • A Warner Brothers stúdió évente 1,3 millió dollárt spórol új energiatakarékossági programjának köszönhetően.
  • "Zöld műterem" létesült a Warner burbanki telephelyén, amelyben a díszletek megvilágítását végző 500 kilowattos lámpaparkot napenergia, pontosabban 2700 darab szolárpanel üzemelteti.
  • A 24 című tévésorozat hetedik szezonjának gyártásakor a Fox tévés ágazatának 40 százalékkal sikerült csökkentenie a produkció emisszióját.
  • A Disney stúdió DVD-lemezeit 100 százalékosan újrahasznosított anyagokba csomagolja.
  • A Sony stúdióban többé nem dobják ki a forgatások végén árván maradó díszleteket, hanem bérbe adják őket külső produkcióknak. 2008-ban 5000 díszletelemből jutottak így bevételhez. A cég székhelyén felállított szolárpanelek segítségével 180 tonnával csökkentették az ÜHG-kibocsátást. A vállalatnak környezeti fenntarthatóságért felelős alelnöke is van.
  • Az NBC Universal évekkel ezelőtt indította el "A zöld univerzális" nevű programját, mely "minden munkanapra rányomja a bélyegét". Konkrét példával egyelőre csak egyedi produkciókról szolgál a stúdió: Sam Mendes tavaly bemutatott Away We Go című filmjében a biodízel használata csökkentette a káros anyag kibocsátást. De hogy mekkora mennyiségben, arról nem szól a fáma. A vállalat 2008-as emissziójáról hozzáférhető csak adat: éves szintent (mindössze) 3 százalékos volt a CO2-mérséklés, ami azért jelentős, 2 millió dolláros megtakarítást eredményezett.
  • A sztárokat és rendezőket képviselő ügynökség, a United Talent Agency (UTA) 54 százalékkal fogta vissza papírhasználatát, és dokumentumai nagy részét digitális készülékeken kezeli.
  • A rivális William Morris Agency zéró-kibocsátású és hibrid céges autókat szerzett be, összesen 15 járművet.
Zöld renomé
A Föld napja áprilisban fontos időpontja lett Hollywood közéleti naptárának. A filmstúdiók vezetői ezen a napon fogadásokon dicsőítik vállalatuk környezetkímélő gyakorlatait, a sztárok szintén gesztusértékű megjelenésükkel támogatják az öko-eseményeket, némelyikük szónokként is felszólal. Hollywood öko-lelkiismeretét 2006-ban az Al Gore előadását rögzítő Kellemetlen igazság című dokumentumfilm élesztette fel, mely Oscar díjat is kapott.