Összefognak a designerek és a tudatos vásárlók

2015. március 22. vasárnap - 16:03 / piacesprofit.hu
  •    

A megváltozott munkaképességű embereket, az őket foglalkoztató műhelyeket és a szociális érzékenységű tervezőket összekötő Design Randi egy év alatt megduplázta résztvevői számát.

Forrás: Design Randi

A KSH adatai szerint Magyarországon 767 ezer megváltozott munkaképességű ember él, akiknek mindössze 18,1%-a foglakoztatott. A fogyatékos emberek száma itthon 490 578 ezer, akik közül 65 581 foglalkoztatottat jegyeztek be. A Segítő Vásárlás programot működtető Salva Vita Alapítvány azért dolgozik, hogy mindkét csoportban növekedjen a foglalkoztatottak aránya.

A Design Randi-projekt 2014-ben indult azzal a céllal, hogy a megváltozott munkaképességű embereket foglalkoztató vállalkozások, műhelyek olyan egyedi tárgyakat gyárthassanak, melyekkel egyszerre hívják fel a figyelmet a fogyatékos emberek munkalehetőségeire és a kortárs design szerepére. A programot koordináló Salva Vita Alapítvány ezzel a vállalkozások és a hazai designerek felé is példaértékű lépést tett, hiszen a társadalmi integráció szerepét a munkahelyi környezetbe emelték át.

Az esemény 10 cég és 20 designer együttműködésével indult, idén már 18 cég és 30 tervező regisztrált.

Az Alapítvány a március 19-i, 2. Design Randit megelőző sajtótájékoztatón jelentette be a Segítő Vásárlás webshop indulását – így mostantól a Segítő Vásárlás védjeggyel ellátott termékek, köztük a designerek és vállalkozások együttműködéséből születet design tárgyak is megvásárolhatóak online a bolt.segitovasarlas.hu oldalon. A védjegy jelzi a vásárlók számára, hogy a tárgyak védett, azaz fogyatékos embereket foglalkoztatató munkahelyeken készülnek. A Design Randi kiemelt termékeinek sikerét mutatja, hogy 2014 év végén bekerültek az Ajándék Terminálba, a Design Terminál karácsonyi vásárának kínálatába is.

A 2. Design Randin jelen volt a program két legsikeresebb szereplője: Farkas-Pap Éva, aki Misija Design márkanév alatt készíti kerámiaszobrait és ajándéktárgyait, valamint Szalkai Dániel, akinek designer bútorai a Miskolci Autista Alapítvány MAACRAFT szociális műhelyében születnek meg. A Kozma Lajos iparművészeti-ösztöndíjas Farkas-Pap Éva a csömöri Összefogás az Egyenlő Esélyekért Nonprofit Közhasznú Kft.-vel együttműködve idén év elején gyártotta le első kollekcióját. A MAACRAFT designer székeire szintén folyamatosan érkeznek a megrendelések, projektjük bekerült a 2013-as és 2014-es Magyar Design Évkönyvbe is, miután a Segítő Vásárlás, illetve a Design Randi keretében nagyobb közönség előtt is bemutatták azokat.

Mentális akadálymentesítéssel kell kezdeni
A megváltozott munkaképességű munkavállalók sikeres alkalmazásához lépésenként lehet eljutni, ebben pedig a mentális akadálymentesítés sokszor fontosabb lehet, mint a fizikai körülmények megváltoztatása.

Nyitrai Imre szociálpolitikáért felelős helyettes államtitkár fontos üzenetnek tartja, hogy a Design Randi és a Segítő Vásárlás-program a megváltozott munkaképességű emberek alkotóképességére, kitartására hívja fel a figyelmet: “Nekik szeretnénk segíteni azzal, hogy bemutatjuk az általuk előállított termékeket, a most nyíló webshoppal pedig lehetőséget teremtünk arra, hogy az ország minden részén elérhetőek legyenek ezek az egyedi tárgyak.”

Egyébként tovább támogatják a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatását, a hosszabbítás után a projekt támogatási szakasza 2015. július 31-ig tart.

A Salva Vita Alapítvány ügyvezetője, Vég Katalin a sajtótájékoztatón elmondta: “A Segítő Vásárláshoz 2013-as indulása óta már több mint 50 cég és szervezet csatlakozott és körülbelül 16 ezer megváltozott munkaképességű ember dolgozik a Segítő Vásárlás partnercégeinél. A webshopban az általuk készített termékek kaphatóak majd, amelyek a kortárs design szellemiségét hirdetik és felhívják a figyelmet a tudatos vásárlás fontosságára.”

A Segítő Vásárlásnak és a Design Randinak a szemléletváltáson túl gyakorlati jelentősége is van: a programban részt vevő munkahelyeknek nyújt segítséget abban, hogy stabilak és piacképesek legyenek. A webshop arcának és nagykövetének olyan személyt kértek fel, aki ezt az üzenetet hitelesen képviseli – Weisz Fanni hallássérült modellt.

“Az elkészülő kortárs design termékek révén talán a fiatalabb korosztályok is könnyebben megszólíthatóak. Őket is képviselve, örömmel adtam az ‘arcomat’ a kezdeményezéshez; hogy még többük számára jelezzem, milyen fontos segíteni a fogyatékos emberek és a megváltozott munkaképességű emberek társadalmi integrációját.” – mondta el a sajtótájékoztatón.