Nem használ veszélyes vegyszereket 2020-tól a Zara

2012. november 30. péntek - 20:41 / piacesprofit.hu
  •    

A Zara, a világ egyik legnagyobb divatáru kiskereskedője és anyavállalata, az Inditex elkötelezte magát arra, hogy 2020-ig teljesen száműzze a veszélyes vegyszereket a termelési folyamatából.

A környezetvédelmi szervezet Detox elnevezésű kampánya régóta kritizálja a textilipar által elsősorban a fejlődő országokban okozott környezetszennyezést. A spanyol divathálózat már a nyolcadik márka, amely kizárja a veszélyes vegyszereket a termékei előállításának folyamatából. A Zara döntése vonatkozik egyebek között az alkil-fenol-etoxilátokra – az ehhez a csoporthoz tartozó a nonilfenol-etoxilátokra -, amelyeket a mosási, illetve színezési folyamatoknál alkalmaznak, és amelyek hormonális változásokat okozhatnak. A perfluorált kemikáliák használatáról is lemond a jövőben a Zara.

Nemet mond a veszélyes vegyszerekre a Zara – Kép: SXC

A Zara arra is ígéretet tett, hogy 2013-ig 20 beszállítóját arra kötelezi, hozza nyilvánosságra a veszélyes vegyszerek kibocsátására vonatkozó adatokat. A következő év végéig ez már 100 beszállítóra vonatkozik majd. “Ha a legnagyobb divatkereskedő képes erre, akkor más márkák számára sincs már mentség arra, hogy veszélyes anyagok nélkül teremtsenek divatot” – hangoztatta Claudia Sprinz, a Greenpeace fogyasztóvédelmi szóvivője.

Támpontok a fenntartható üzleti stratégiához

A Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) koordinálásával üzleti vezetők és fenntarthatósággal foglalkozó szakemberek alapelveket tartalmazó ajánlást fogalmaztak meg közösen. Ezek támpontot adnak a hazai vállalatok első embereinek a fenntartható fejlődést komplexen értelmező üzleti stratégia kidolgozásához és megvalósításához.

A hosszú távon sikeres vállalat záloga az olyan vállalatvezető és menedzsment, amely tisztában van a fenntartható fejlődés fogalmával, döntéseiben képes azt komplexen értelmezni és elkötelezetten végrehajtani, legyen szó akár nagyvállalatokról, akár a kkv-szektorról. A gazdasági eredményesség mellett a környezetvédelem és társadalmi igazságosság elveit szem előtt tartó üzleti stratégia hosszú távon kifizetődő. A vállalat fenntartható működését tehát nem eredményezheti kizárólag egy fenntarthatósággal foglalkozó szakember munkája, minden vezetőnek szükséges a saját területén alkalmaznia ezen elveket – vallja Petrik Ida, a BCSDH igazgatója.