„Nagyon beletenyereltünk”

2015. július 26. vasárnap - 07:30 / Timár Gigi
  •    

Szó sem volt cégalapításról, egyszerűen lelkesedésből állt össze néhány barátnő nyolc évvel ezelőtt, hogy tegyen valamit a fenntarthatóbb világért. Mára a Cellux Csoport a szegmens egyik legismertebb márkája, és még koránt sincsenek a határaiknál.

Kép: Hatlaczki Balázs

A gyerekkori barátnőkből álló csapat elsősorban a gyerekeket akarta megszólítani, hogy rajtuk keresztül érjék el a szülőket is.

– 2006-ban a környezetvédelem, az újrahasznosítás még nem volt téma a közbeszédben, és egy baráti beszélgetésben arra jutottunk, hogy ennek a kommunikációjával foglalkozni igen hasznos lenne – meséli Pais Panni, a Cellux Csoport ügyvezetője.

Az első lökést egy gyerekprogram megtartásának lehetősége adta, innen pedig nem volt megállás. A Zöld Fiatalok Egyesület (ZöFi) felkérte őket, hogy csatlakozzanak Környezeti Nevelés programjukhoz. A profi, pályázati gyakorlattal rendelkező és a fenntarthatóság elméleti hátterével sokkal inkább képben lévő egyesülettel való közös munka felgyorsította a fejlődést. Az itt megszerzett tudás és tapasztalat hozta az ötletet, hogy jó lenne ezt egy tárlat formájában is bemutatni. A 2008 decemberében nyíló, eredetileg csak másfél hónaposra tervezett Tükörben a Világ kiállítás igazi sikersztori lett: az ÖkoPack Nonprofit Kft. támogatásának köszönhetően a tárlat azóta is járja az országot, eddig mintegy 40 ezer ember látta. A kiállítás hatalmas referenciamunkaként fordulópontot jelentett, hiszen nagyságrendekkel növelte meg a csoport ismertségét.

Egyszerűen csak változtass!

– A Cellux az elején csak lelkesen kapcsolódó emberek közössége volt hivatalos szervezeti keret nélkül, az viszont elég hamar látszott, hogy valamibe nagyon beletenyereltünk – mondja Panni.

Csajos téma
A Cellux Csoport abszolút női vállalkozás, Panni szerint elsősorban azért, mert az induláskor meghatározó témák – a gyerekek és az alkotóművészet – inkább nőiesnek mondható tevékenység. Ez egybecseng a statisztikával is, miszerint a társadalmi vállalkozások között több a női cég, mert közülük sokan nem annyira az üzleti siker, mint egy ügy melletti elhivatottság miatt kezdenek vállalkozásba. Könnyebben vállalják azt a fajta aktív segítő szerepet is, amelyben szó szerint oda kell menni és meg kell fogni valakinek a kezét.

A formálódó csoportban szociológus, pszichológus, grafikus, formatervező ült egy asztalhoz, hogy kitalálják, hogyan lehetne bevonni a gyerekeket az újrahasznosítás témájába. Bár a témával már akkor is sokan foglalkoztak, egyedi volt, hogy nem termék-, hanem kapcsolatközpontúan közelítették meg azt. Ugyanakkor a gyerekfoglalkozások, workshopok keretében a kreativitás és élményszerűség is adott volt.

– Ha a gyerekek meg tudnak csinálni valamit saját erőből, az erős élmény nekik. A célunk elsősorban tehát az, hogy felfedezzék: egyszerű alapanyagokból, egyszerű eszközökkel nagyon sok mindent meg lehet valósítani. A lényeg, hogy figyeld meg, mi vesz körül, ismerd fel a problémákat, és a rendelkezésedre álló, nem pénzfüggő eszközökkel oldd meg a dolgot, illetve egyszerűen csak változtass. A Cellux tehát nemcsak az újrahasznosításról szól, már komplexebb projektekben gondolkodunk.

Az elmúlt évek alatt jócskán túlnőttek az alaptémán, mára az élhető város, az egészséges élet és a kisebbségben élők segítése egyenrangúként zárkózott fel hozzá. Közben további tagok csatlakoztak, lett a csapatban szakács, kertész, irodalomtanár és dekoratőr. Hogy a baráti társaságból Panni lett az ügyvezető, annak, mint ő fogalmaz, organikus és demográfiai okai vannak. A csak fiatal nőkből álló társaság alapítói ugyanis egymás után szülési szabadságra mentek, ő viszont érezte a motivációt, hogy kezébe vegye a fejlesztést.

Felszámolni az őskáoszt

2010-ben kerültek be a NESsT társadalmi vállalkozásokat fejlesztő projektjébe, aminek eredményeként az addig organikusan szerveződő kezdeményezés három év alatt vállalkozás formáját öltötte. A program segítségével alakították ki az üzleti tervet, megtanulták a pénzügyi és marketingtervezés alapjait és az értékesítés szükségességét.

– Az indulás pillanatában eldöntöttük, hogy nem dolgozunk ingyen, ha önkéntesen vállalunk valamit, arról mi döntünk, és nem a megrendelő. Ez szükséges volt ahhoz, hogy tényleg százszázalékosan tudjuk csinálni a projekteket, és így tudott viszonylag gyorsan túlnőni a hétvégi hobbi kategórián a kezdeményezés. Ez volt az alapja, hogy fenntarthatóan működő vállalkozás épülhessen fel a környezeti nevelés témájára.

Az évek és a fejlődés oda vezetett, hogy kinőtték az egyébként nagyon sikeres skatulyát, hogy „ők azok, akik szemétből fabrikálnak gyerekekkel”. A Cellux Csoport afféle ernyőszervezetté vált, a közös hívószavak alá a tagok a legkülönfélébb projekteket hozták be.

Csokoládé, autizmus, biznisz – így, együtt
Minőségi csokoládé, ami felveszi a versenyt a piaci versenytársakkal úgy, hogy az előállítása során munkatapasztalathoz jutnak autizmussal élő fiatalok, akiknek erre másképp nem nagyon lenne lehetőségük – ez a Kockacsoki.

– Az egyik kezünkkel gyerekekkel pacsmagoltunk, a másikkal céges programot szerveztünk, a potenciális megrendelők pedig a Celluxnak csak azt a részét látták, amelyikhez az általuk ismert tag kapcsolódott. Ez sok zavart és belső elégedetlenséget is szült, ezért egy stratégiai tervezési folyamat indult el, ahol az akkorra tíz tagunkkal nekiálltunk felszámolni az őskáoszt. Elegünk lett abból, hogy cuki kis zöldekként azonosítsanak minket, profiként szerettünk volna megjelenni.

Ma Cellux név alatt három letisztult tevékenységi kör működik, ami a szervezeti felépítést is meghatározza. A Közösségi Műhely programokat, alkotó foglalkozásokat, rendezvényeket – táborokat, művészeti foglalkozásokat – kínál gyerekeknek és felnőtteknek, továbbra is a személyes kapcsolatokra építve. A Design Stúdió komplex tervezői feladatokat lát el, ami jelenthet klasszikus tárgytervezést, grafikai- és illusztrációs megbízásokat, de akár kiállítástervezést is. A harmadik, legújabb irány az Elméleti Labor, amelynek keretein belül design-módszertani tréningeket és workshopokat szerveznek a nemzetközileg ismert Design Thinking módszertan alapján. Ez a tervezőfolyamatban használatos lépéseket ülteti át más, kreatív problémamegoldást igénylő feladatokba, így alkalmazható akár üzleti környezetben is.

A tisztább és átláthatóbb rendszer a belső elégedettséget is növelte, és könnyebbé teszi a pénzügyi tervezést, az értékesítést és a kommunikációt is. A hozzá kapcsolódó – éppen alakuló – új arculat segítségével a megrendelők is könnyebben eligazodnak.

– Az értékek ugyanazok, bármit is csinálunk, csak a megjelenési forma, az output különbözik. Az egyik esetben hat, a másikban harminchat évesekkel dolgozunk, egyszer kiskosztümben, máskor hason csúszva.

Lazán együtt

A cég működése továbbra is organikus, az új emberek mind személyes motivációból csatlakoztak, a tevékenységi kör pedig ennek megfelelően szélesedett. Éppen a sokszínűség miatt a működőképes megoldás a projektszemléletű munka. A párhuzamosan futó projekteken kisebb csoportok dolgoznak, a feladatokat és a kapacitásokat az ügyvezető koordinálja. Nem jellemző, hogy mind a tíz ember (a szakácstól a fotósig) egy asztalnál ül egyszerre.

Most nem tervezik, hogy a csapatot továbbnövelik, de a tagok kapacitásának nagyobb kihasználásával még jelentős üzleti fejlődés érhető el a következő években. Jelenleg évente körülbelül ötven rendezvényen jelennek meg programjaikkal, tíz tréninget és saját gyerektáborokat tartanak, és körülbelül öt tervezési projektet visznek végig – és ezzel még messze nincsenek kihasználva az elérhető kapacitások. Ugyanakkor a növekedési lehetőség nem végtelen, mert a Cellux védjegye a benne dolgozó emberek személyisége.

– A megrendelőink számára biztonságot jelent, hogy ha velünk szerződnek, akkor az ismert arcok valamelyike, vagy egy hozzánk megközelítésben, gondolkodásban nagyon hasonló ember fog érkezni hozzájuk.

Siker minden fronton
Egyre több hazai kisvállalkozás bizonyítja, hogy sok különféle területen lehet eredményesen működő céget fenntartani úgy, hogy az üzleti szempontok mellett a társadalom és a környezet érdekeit is egyenlő fontossággal tartják szem előtt. Többek között nehéz témákat feszegető gyerekkönyvkiadó, hulladék molinóból dizájnterméket gyártó csoport, ökokence készítést oktató vállalkozás és még sokan mások bizonyítják ezt.

Az etikus üzlet sorozat támogatója a MagNet Bank.