Lehetőség gazdának és vásárlónak

2015. január 02. péntek - 07:30 / Timár Gigi
  •    

A fenntartható fogyasztás elmélete és gyakorlata egy kézből – ezt kínálja a Szatyorbolt. Egyesületük révén a tudást, praktikákat és közösséget, üzletükkel pedig a konkrét beszerzés lehetőségét segítik.

A Szatyorbolt egy, a termelőket a vásárlókkal összekötő, minőségi termékeket kínáló bevásárlóközösség, amely hagyományos üzleti keretek között újszerű vásárlási élményt ígér – így fogalmazza meg Kármán Era, a cég ügyvezetője. A bolt a környezettudatos vásárlás alternatíváját kínálja mindazoknak, akiknek fontos, hogy amit esznek, az ne csak finom legyen, hanem környezettudatos is. Vevőik kíváncsiak arra, hogy kitől származik az asztalukra kerülő élelmiszer, és szeretnek hasonló gondolkodású emberekkel találkozni vásárlás közben is. A másik rész, a Szatyor Egyesület civil szervezet, amely szemléletformáló programokat, műhelygyakorlatokat, termelői találkozásokat szervez annak érdekében, hogy a fenntarthatóság ne csak egy fogalom legyen, hanem a mindennapi cselekedetek alapja.

Az alapítók abban hisznek, hogy vannak elvek, amelyek felülírják a profitszerzés fontosságát. Termékeik csak egy része bio minősítésű, számukra fontosabb, hogy 50 kilométeren belülről származzanak az áruk – elsősorban a friss termékek, amelyeket gyakrabban kell szállítani. A csomagolt termékek esetében egy kicsit nagyobb a tűréshatár, de nem végtelen. Nincs például biobanán, bár sokan keresik. Elveiknek megfelelően inkább szezonális, helyi gyümölcsöt ajánlanak, ha nem is bio-, de kis léptékű gazdálkodásból. Nem tartanak sem ásványvizet, sem palackos üdítőt, de szívesen készítenek egy elvihető üvegbe szörpöt, vagy kínálnak almalevet a szomjas betérőknek. A kommunikáció tudatosan mindig pozitív: sosem azt hangsúlyozzák, hogy miért rossz az egyik termék, hanem azt, hogy miért érdemes a fenntartható megoldást választani.

Kármán Era
Kép:PP/Hatlaczki Balázs

50 kilométer

Termékeiket elsősorban interneten keresztül értékesítik, és a vevők 80 százaléka visszatérő vásárló. A webes rendelésleadás segíti a termelőket és a boltot az eladható mennyiség tervezésében, így lényegesen kevesebb hulladék keletkezik, a vevőt pedig biztosítja, hogy nem fogy el az áru, amire szüksége lenne. Egy boltot is működtetnek, a „beeső” vásárlóknak. A vállalkozás három alkalmazottat foglalkoztat, az egyesület munkáját további tíz–tizenkét önkéntes segíti.

– Hosszú távon olyan vásárlási forma kialakításán dolgozunk, ahol a vásárló, a termelő és a szervező ugyanazt szeretné: egészséges, fenntartható életet, termelést és fogyasztást. Nem a nyereség növelése a legfőbb cél, hanem hogy elégedett legyen a termelő, a vásárló, és nem utolsósorban egy kevésbé terhelt környezet kialakítása. Senkit nem beszélünk rá semmire, nem azt szeretnénk, hogy a vásárlók minél többet fogyasszanak. Ne vásároljanak feleslegesen, csak épp annyit, amire szükségük van. Azt mondják, ha szeretettel főz valaki, akkor lesz finom az étel – éppígy a termeléshez is kell a szív, az odafigyelés. Szeretnénk elérni, hogy aki a Szatyorból vásárol, tisztában legyen azzal, hogy az adott a terméket ki és hogyan termelte meg, és tudja, hogy mindenki, aki a magok elvetésétől a szatyor összerakásáig része a folyamatnak, örömmel teszi, amit tesz a vásárlókért és saját magáért.

Felelős üzlet
Szerencsére számos sikeres példa bizonyítja itthon és külföldön egyaránt, hogy a társadalmi felelősségvállalás, az etikus működés és az üzleti siker egyáltalán nem egymást kizáró fogalmak, sőt. Akár fagylaltot gyárt valaki, akár fogyatékkal élő emberek munkájára épített fel egy sikeres vállalkozást, vagy épp a matyó motívumok megmentésén fáradozik, az elhivatottság és a siker is közös.

A Szatyorboltban mindegy, hogy őstermelő vagy kisvállalkozó az adott beszállító, a fokmérő inkább az, hogy maga is azt fogyassza, amit a boltba visz. Beszállítóik úgy termelnek, mintha egy nagyobb családot látnának el. A hasonlat annyiban is helytálló, hogy a Szatyorbolt és az egyesület ötlete egy baráti társaságból indult, akik először a maguk számára szervezték meg a termelői beszállítói láncot. Évekkel később döntöttek úgy, hogy a rendszert professzionálisabbá teszik, és megnyitják a nagyközönség előtt is. A fejlesztést, a bolt és a webshop elindítását egy magánbefektető tette lehetővé.

Megéri az árát

A kézi feldolgozás a termékek jellegét is megváltoztatja.

– Az egyik tejfeldolgozó üzemben, akikkel kapcsolatban állunk, a krémsajtokat kézzel keverik. Ez ugyan a termék ízében nem jelent különbséget, de az állagban igen – a kéz melegétől ugyanis egységesebben olvadnak fel a tejben lévő mikroszkopikus méretű zsírbuborékok, ezt a minőséget pedig csakis ezzel a módszerrel lehet létrehozni – hangsúlyozza Kármán Era.

Az árak átlagosan félúton helyezkednek el a bio minősített és a nagyüzemi termelésből származó termékek árai között. Az azonban, hogy megmutatják, mit jelent valójában a mezőgazdasági munka, láttatják a fáradságot és a rengeteg hozzáadott értéket, segít a helyén kezelni azok értékét. Tapasztalataik szerint egy-egy termelői látogatás után az emberek nagyobb része számára nem kérdés, hogy a gondos gazdálkodásból származó termékek bőven megérik az árukat, ami tulajdonképpen a reális ár.

A reális egyáltalán nem minden esetben jelent a szupermarketekben megszokottnál drágábbat. Idén nyáron például a sok eső miatt több helyen tönkrement a paradicsom, a nagytermelők pedig a szűk kínálat miatt emelték az áraikat. A Szatyor kistermelőinek viszont nem kellett beszállnia ebben a versenybe, többségüknek nem ezen az egy terméken kell a hasznot realizálnia.

Általában gondos

Nem csak a beszerzésnél törekednek a fenntartható működésre. A boltban nincs nagy készlet, amit csak lehet, frissen szállítanak. Így egy átlagos élelmiszerboltnál jelentősen kisebb hűtőkapacitásra van szükség. Ha pedig fogynak a termékek, nem sajnálják az energiát újból és újból átpakolni az árut – így sokszor nem is kell minden hűtőt bekapcsolni. A bolt berendezésével is üzennek: a bútorok és eszközök nagy része upcycling, vagyis máshol már szolgált, új szerepben újrahasznosított darab.

A hulladékcsökkentést szolgálja a nemrég bevezetett „last minute szatyor” szolgáltatás is, amelynek keretében szombatonként a megmaradt, esetleg már nem hibátlan, de még tökéletesen fogyasztható termékeket alacsonyabb áron árusítják ki. Ami pedig mégis megromlik, a komposztban végzi.

Saját beszerzéseikkel igyekeznek más, közelben lévő vállalkozásokat támogatni. A Szatyorbolt a tevékenységét Budapestre és környékére fókuszálja, elvi megközelítésük miatt nagyobb terület lefedése nem is cél. Sokkal inkább az, hogy segítsék más helyi közösségek kialakulását.

Pillanatnyilag évente 50 körüli beszállítóval állnak kapcsolatban. Ezt a számot nem is tervezik jelentősen növelni, mivel nem cél, hogy beszállítóikat a bolton belül versenyhelyzetbe hozzák. Tehát ha egy termékcsoportra megvan a bevált partner, hiába jelentkezik valaki, aki egyébként megfelelne az elvi feltételeknek, nem biztos, hogy a polcra kerül a terméke. Az újabb és újabb partnerek egy része maga jelentkezik, van, akit a vásárlók vagy más termelők ajánlanak, de olykor az üzemeltetők kutatnak fel egy-egy hiányzó termékre nekik való gyártót.

Bár a fenntartható fogyasztás effajta módját elsők között valósították meg Magyarországon, mostanra számos más, hasonló szervezet nőtt fel mellettük, de ezek egyike sem működik üzleti formában. A cég zrt., mivel a távlati tervek között szerepel, hogy ha sikerül a számukra tökéletes üzleti modellt kifejleszteni, a tulajdont megosztják, lehetőséget teremtve a tulajdonrészszerzésre mind a termelőknek, mind a fogyasztóknak.

A sorozat támogatója a MagNet Bank.