Az ipar befékezésével védekezik a szmog ellen Kína

2017. február 24. péntek - 19:01 / KlimaBlogger
  •    

Visszafognák az acél- és alumíniumgyárak üvegházgáz-kibocsátását, betiltanák a szénszállítást a legnagyobb kikötőben, továbbá bezárnának számos műtrágya- és gyógyszergyárat Kínában, hogy csökkentsék az elviselhetetlen szmogot.

A kínai Környezetvédelmi Minisztérium által kidolgozott javaslatcsomag egyértelmű válasz arra a tarthatatlan helyzetre, ami a nyugati világ sajtójában képriportok témája lett az elmúlt években: Pekingben és Kína más nagyvárosaiban gyakran olyan mértékű a szmog, hogy teljesen ködbe burkolja az épületeket.

A Reuters hírügynökség által megtekintett előterjesztések radikális tiltásokat vezetnének be a levegőminőség javítása érdekében a kommunista nagyhatalom legnépesebb városait övező régióban.

fotó: flickr / Erhard Renz

Fotó: flickr/Erhard Renz

Kína északkeleti régiójában mindig erős a szmog télen, de ezen a télen minden korábbi mértékben megdöntött a levegő szennyezettsége, ahogy felerősödött a szezonális fűtésből eredő szénégetés, felpörgött az ipari termelés, és megnőtt a közlekedés.

Itt sem öröm az élet. fotó: flickr / fl85

Itt sem öröm az élet.
Fotó: flickr/fl85

A tervezet szerint:

  • 28 városban telente legalább 30 százalékkal csökkentenék az alumíniumgyártó és legalább 50 százalékkal a műtrágyatermelő kapacitásokat november vége és február vége között. A Reuters számításai szerint így 17 százalékkal csökkenthetnék Kína éves alumíniumgyártását és 8 százalékkal az acélgyártását.
  • Júliusra bezárnák Tiandzsint, az ország második legnagyobb forgalmú kikötőjét, amely a szénszállítást bonyolítja. (Évente 100 millió tonna érkezik ide.) A szállítmányokat a 130 kilométerrel északabbra fekvő Tangsanba irányítanák. Tiandzsin így akár évi 97 millió dollárnyi bevételtől is eleshet, ha ezt a korlátozást bevezeti a minisztérium.
  • Szeptemberre a Hebei tartományban lévő kikötőkön nem vehetnék igénybe a vasúti síneket a szén elszállítására.

A minisztériumi javaslatot már eljuttatták az érintett helyi önkormányzati szerveknek és cégeknek, hogy azok véleményezhessék. A kínai kormány egyébként 3 éve indította el légszennyezés elleni programját, de a szmog, úgy látszik, kifogott a politikai szándékokon. Ha az új javaslatot életbe léptetik, az minden bizonnyal kihatna az acél, az alumínium és a szén világpiaci árára.

Sanghajban a felhőt is karcolja a felhőkarcoló, meg a szmogot is. (fotó: flickr / barnyz)

Sanghajban a felhőt is karcolja a felhőkarcoló, meg a szmogot is.
Fotó: flickr/barnyz

A Greenpeace úgy számolta, hogy Kína acélkapacitásai 2016-ban éppenséggel nőttek, hiába indított el a kormány egy programot, melynek keretében sorra zártak be régi, elavult gyárakat: ezzel ugyanis csak javarészt a már egy ideje dologtalanul álló létesítményeket csukták be végleg.

Kína északkeleti régiója az ország legsűrűbben lakott része, ezért a legszmogosabb is. Az ország éves acéloutputjának harmadát, alumíniummennyiségének 70 százalékát itt termelik meg. A Környezetvédelmi Minisztérium állítólag azt is tervezi, hogy fékezi a gyomirtó- és a gyógyszergyárak működését is.

Forrás: Reuters

Műholddal mérik
Hiába stagnált 2016-ban az ÜHG-kibocsátás globális mennyisége – ez volt a harmadik év, melyben nem emelkedett az emisszió –, főként a kínai légszennyezés csökkenése miatt, Kína lakossága mégis megszenvedi a téli szmogot. A kormány ezért műholdat lőtt fel, hogy mérni tudja az ország üvegházgáz-emisszióját. A mérések egyúttal azt is szolgálják, hogy a hatóságok el tudják dönteni, hol kell elrendelni a gyárak ideiglenes bezárását, hogy csökkentsék a levegő szennyezettségét.
A 620 kilogrammos, TanSat nevű műhold 700 kilométeres magasságból gyűjt adatokat a légköri viszonyokról. A műhold egy másik műholdat is szállít, mely az agrártevékenységet és az erdőket – illetve azok irtását – monitorozza.
Forrás: Xinhua hírügynökség