Adtak egy pofont a környezetvédelemnek

2018. október 02. kedd - 19:07 / Nagy Mariann
  •    

A német szövetségi kormány ma döntött arról, mi lehet tenni a városok levegőjét szennyező dízel-autókkal, de a felemás rendszabályok nem oldják meg a problémát – így az első kommentárok.

A régebbi dízel-motorok különösen sok károsanyagot bocsátanak ki és súlyosbodott a probléma, amikor kiderült: a nagy autógyártók többsége manipulálta az új dízelek szoftverét, így azok a megengedett nitrogénoxid többszörösét engedik a levegőbe. A riasztó adatok tükrében egyre több német nagyváros dönthet arról, hogy kijelölt, belvárosi övezetekben eltiltja a szennyező kocsik forgalmát, ezzel súlyos gond elé állítva az autósokat, a fuvarozókat és az ingázókat.

Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

A kormány hosszú tárgyalások után meglehetősen ellentmondásos intézkedésekről döntött. Eszerint 14, „különösen veszélyeztetett” városban (köztük van München, Köln, Stuttgart, Hamburg, Düsseldorf) amelyekhez még továbbiak csatlakozhatnak majd, a tiltott zónákba is behajthatnak Euro 4 és Euro 5 besorolású dízel-kocsik, amennyiben legfeljebb 270 mg káros anyagot bocsátanak ki kilométerenként.

Az eddigi norma az Euro 5-nél 180, az Euro 4-nél 250 mg volt, de sok ilyen motorral felszerelt kocsi 900 mg-nál is többet bocsát ki. Amennyiben ezeknél az autóknál a szoftver módosításával nem érhető el a megkívánt határérték, az autós két lehetőség között választhat:

Kitiltották a dízelautókat Brüsszelből
Hétfőtől a 22 évesnél idősebb, illetve alacsony környezetvédelmi besorolású járműkategóriákba tartozó dízel üzemű járművek nem hajthatnak be a Brüsszel Fővárosi Régióba, a tilalmat megszegők 350 euró (mintegy 115 ezer forint) azonnali bírságot kapnak.

Valamelyik autógyártóhoz fordul. Azok megígérték, hogy ilyen kocsikat „vonzó áron, engedménnyel” cserélnek be másik autóra – akár használtra is

Euro 5 motoros kocsiknál van olyan, befecskendezéses eljárás, amellyel 270 mg alá lehet szorítani a szennyezést. A kormány úgy döntött: „elvárja” a gyártóktól, hogy az eljárással kapcsolatos munkák költségét viseljék. Azok közül kettő már kapásból közölte, hogy ezt nem vállalják.

Az Opel szerint ennek sem gazdaságossági, sem technológiai szempontból nem lenne értelme. Hasonlóan nyilatkozott a BMW, a többiek még tanulmányozzák a javaslatot, közölték. A VW állítólag hajlandó lenne az új katalizátorok költségének egy részét viselni.

A Porsche is búcsút int a dízeles autóknak
A Porsche az első német autógyártó, amely levonja a dízelbotrány tanulságait, és leáll a dízelmotoros kocsik gyártásáról.

Ugyancsak vitatott a kormány elképzelése, hogy a jövőben nem matricával, hanem a rendszám alapján ellenőrizzék, behajthat-e az adott kocsi szennyező dízelek számára tiltott övezetbe. Ez azt jelenti, hogy a központi nyilvántartásban kellene lekérdezni az egyes kocsik adatait, benne a motor kategóriájával.

A Német Környezetvédelem civilszervezet élésen bírálta a rendszabályokat, azt, hogy a kormány nem kötelezte az autógyárakat a különösen szennyező kocsik új szűrőberendezéssel való felszerelésére. Ugyancsak kritizálják, hogy a cserénél a gyáraktól használt kocsit is lehet venni, ami azt jelenti, hogy idősebb, 6a, 6b és 6c típusú motorokkal felszerelt kocsikat is lehet szerezni, amelyek ugyancsak erősen szennyeznek.

Sajtókommentárok szerint a kormány, röviddel a bajorországi, majd a hesseni tartományi választások előtt csak időt akart nyerni a felemás intézkedésekkel, amelyek semmit nem hoznak a környezetvédelemben

(Forrás: Süddeutsche Zeitung, Der Spiegel)

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.