Adományok helyett piaci lehetőséget!

Az összefogás erejét és az egyenlő esélyek megteremtésének fontosságát tűzi zászlajára a fair trade mozgalom. A méltányos kereskedelem hívei adományok helyett piaci alapon próbálnak segíteni a harmadik világ nyomorgó lakosain. A méltányos felvásárlási ár, a gyermekmunka elleni harc és a mozgalom többi alapelve pedig megnyugtatja kissé a háborgó lelkiismeretű nyugatiakat.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:sxc

Durva általánosítás ugyan, mégis azt mondhatjuk, nemzetközi kereskedelmi gyakorlat túlnyomó részben pillanatnyilag egy cseppet sem méltányos, hiszen a szegény országok termelőinek kizsákmányolásán alapul és hatalmas környezetterheléssel jár. Csak a példa kedvéért, a mindennap fogyasztott kávé több mint százszor cserél gazdát, amíg a termelőtől a bolt polcára kerül – ami minden eladásnál további haszonkulcsok beépítését jelenti anélkül, hogy a terméket előállító haszna ettől bármennyit növekedne.

Jótékonyság helyett esélyteremtés

A több mint ötvenéves múltra visszatekintő fair trade mozgalom fő célja, hogy a termelők méltányos árat és biztos jövedelmet kapjanak az áruikért. Fontos kiemelni, hogy a civil társadalom egy olyan mozgalmáról van szó, ami a kritika mellett a megoldási javaslatot is kidolgozta. A méltányos kereskedelem a nemzetközi kereskedelmi gyakorlat megváltozatására törekszik azért, hogy ne nőjön tovább a fejlett és fejlődő országok közötti szakadék, a szegény régiók termelői is tisztességes jövedelmet keressenek munkájukkal, és folyamatos fejlődéssel javuljanak az esélyeik a nemzetközi versenyben.

Más gond is van
A kávétermesztésre is negatív hatással van az éghajlatváltozás. Hiába a fair trade rendszer, melynek tagjai a nyomott piaci árnál magasabb összegekért szerzik be a kávébabot, Dél-Amerikában továbbra is általános a termelők körében az időszakos élelmiszerhiány. Erről itt olvashat bővebben.
Cél, hogy a termelők jövedelme és életszínvonala növekedjen azáltal, hogy javítja piacra jutásuk esélyeit, megerősíti a termelők szervezeteit, jobb árat fizet az árukért és hosszú távú, így kiszámítható kapcsolatra törekszik a termelőkkel. Növeli a hátrányos helyzetű termelők, elsősorban a nők és őslakosok fejlődési esélyeit, és határozottan fellép a gyermekmunka ellen. A fair trade fontos célja, hogy a fogyasztókban tudatosítsa a kistermelőket sújtó igazságtalan nehézségeket, hogy vásárlóerejüket jó célok érdekében használhassák. A fogyasztó ugyan az átlagosnál 30-50 százalékkal drágábban vásárolja meg a fair trade árut, a társadalmi szempontból felelős működés mellett viszont sokszor jelentősen jobb minőségű termékhez is jut. Végül, de nem utolsó sorban a fair trade nem csak a termelők, de a környezet védelmét is kiemelten fontosnak tartja, így a gazdasági biztonság és az emberi jogok védelme mellett a fenntartható, környezetbarát termelés is fontos szerepet kap az alapelvek között.

A deklaráltan jótékonysági kezdeményezéseként induló fair trade mozgalom tulajdonképpen a piac része, ahol optimális esetben haszon képződik. A különbség a haszon elosztásának módjában van, valamint abban, hogy a segély helyett jövedelemhez jutó termelők számára új perspektívát, és így az önbecsülés lehetőségét teremti meg. A fair trade áruk körébe pillanatnyilag elsősorban élelmiszerek - mintegy felerészben kávé - valamint kézműves termékek tartoznak.

Világbolt
Eredetileg a méltányos kereskedelemből származó áruk nagy részét Európában alternatív kereskedelmi szervezetek vitték piacra, és speciális lerakatokon, pl. a "World Shop" fair trade bolthálózatokban árulták. Az alternatív kereskedelmi szervezetek továbbra is fontos marketing csatornák a fair trade termékek számára, és a teljes eladás magas hányadát képviselik. A legtöbb boltot helyi szinten önkéntesek működtetik. Európában több mint 3 000 „World Shop” üzlet, és 70 000 eladási pont található, körülbelül 100 000 önkéntessel. Forrás: tudatosvasarlo.hu
Kiszámítható ár, megbízható termelő

A fair trade elvek megvalósításának lényegi eleme, hogy az importőrök, akik gyakran egyben a forgalmazók is, közvetlenül a harmadik világbeli termelőszövetkezetektől vagy kistermelőktől szerzik be az árut, ezzel is csökkentve a termékre tevődő árrést. Így a bevétel mintegy 28 százaléka jut a termelőhöz, szemben a „normál” kereskedelmi formák átlagos 10-12 százalékával. A kistermelőket érintő másik legsúlyosabb probléma az árutőzsdei tranzakcióktól függő, gyorsan és kiszámíthatatlanul változó felvásárlási ár. A méltányos kereskedelem keretein belül a termelők egy minimum árat kapnak, figyelembe véve az előállítás tényleges költségeit és a termelő megélhetési kiadásait. Ha a világpiaci ár ez alá megy, a termelő továbbra is a minimum árat kapja, ha felette van, akkor a világpiaci árat. A felvásárlási árat a kereskedő és a termelőszövetkezet megállapodása határozza meg. A közvetlen kapcsolat miatt az érintettek ezt bármikor könnyen módosíthatják, a feltételek és a megfelelő árképzés betartását a World Fair Trade Organization (WFTO) ellenőrzi.

A szabott ár mellett minden méltányos kereskedelemben értékesített termékért fair trade prémium jár. Ezt a termelők szövetkezetei saját belátásuk szerint használják fel szociális, gazdasági vagy környezetvédelmi fejlesztésekre. A közösség tagjai emellett garantáltan nem alkalmaznak gyermekmunkát és termelésüket a fenntartható fejlődés elveinek figyelembe vételével szervezik meg. A termesztés kisebb léptékben és kevesebb vegyszerhasználattal történik, a termékek egyre nagyobb része ráadásul ökológiai gazdálkodásból (biogazdálkodásból) származik. A tradicionális termesztési módot többé-kevésbé megtartva több növényt termesztenek együtt, ami biztosabb bevételi forrást jelent a termelőknek, ugyanakkor az erdőszerű vegetáció gazdag madár és rovarvilágnak nyújt élőhelyet.

Méltányosság Magyarországon

A fair trade az egyik leggyorsabban fejlődő és legnépszerűbb civil mozgalom ma Magyarországon. A Nyugat-Európában a hatvanas években beinduló mozgalom itthon igazából 2005 óta működik, öt civil szervezet összefogásának köszönhetően. Egy 2005-ös Capital Research kutatás szerint, amely a fair trade magyarországi meghonosításának lehetőségeit vizsgálta, a magyar fogyasztók tudatos rétege szívesen áldoz többet a minőségi termék megvásárlására, számukra elsősorban a fair trade termékek többségének bio minősítése vonzó. Újszászi Györgyi, a magyarországi Fair Világ Méltányos Kereskedelem Szövetség elnöke szerint bár a gyermekmunka ellenesség és a környezettudatos gondolkodás terjedése újabb elkötelezett fogyasztókat hozhat, a fogyasztás növekedésében a társadalmi felelősséget vállaló cégeknek lehet fontos szerepe. A multinacionális élelmiszer áruházak többsége forgalmaz fair trade minősítésű árut, a Tesco saját márkás termékei között is található ilyen. A szakember szerint a probléma az, hogy éppen az eszme terjesztése sikkad el, mert a csomagoláson csupán egy logo utal a méltányosságra, amit a fogyasztók többsége ma még nem ismer.

Mivel a fair trade elsősorban fejlődő, „harmadik világbeli” országok megsegítésére jött létre, a fejlett országok közé tartozó Magyarország mégoly nehéz helyzetben lévő termelői nem jogosultak a fair trade minősítés megszerzésére. Természetesen a támogatás ettől még lehetséges, hangsúlyozza Újszászi, hiszen a tudatos fogyasztó egyénileg vásárolhat méltányosan közvetlenül a termelőtől. Emellett a kizárólag fair trade termékeket forgalmazó üzletek (jelenleg a budapesti Király utcában, a Centrál Passzázsban működik ilyen) kínálhatnak minősítés nélküli honi termékeket, ezzel jelezve, hogy a termelőtől tisztességes áron vásárolták. Egyelőre a fair trade minősítési rendszer sem áll rendelkezésre Magyarországon, a Fair Trade Labelling Organization (FLO) pedig pillanatnyilag felfüggesztette az új nemzeti minősítő szervezetek létrehozását. Amíg kidolgozzák az új tagországokban beinduló kereskedelemnek köszönhetően erősen megnövekedett igényekhez igazított minőségbiztosítás feltételeit, a régi Uniós tagországokban és Lengyelországban zajlik hivatalos minősítés.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo