A repülőjegyben fizetjük meg a légszennyezést?

2016. május 16. hétfő - 10:01 / klímablog
  •    

A párizsi Klímacsúcson elfogadott klímaegyezménynek nem volt része a légi közlekedés. A szektor képviselői olyan globális megállapodást kidolgozására ültek össze a napokban, mely 2020-tól karbonsemleges növekedési pályára állítaná az iparág szereplőit: kvótavásárlással "adóznák le" légszennyezésüket, ami persze pluszkiadást jelent. A kérdés, hogy áthárítják-e az utasokra?

Ha minden légitársaságot bevonnak egy egységes kvótarendszerbe, vagyis kibocsátási engedélyeket kell vásárolniuk a légszennyezésükért, ez 2025-ra 6,2 milliárd dollárnyi költséget jelentene a piaci szereplőknek. 2035-re 24 milliárdjuk bánná.

A napokban ültek össze a személyszállítási (al)szektort szabályozó ICAO (International Civil Aviation Organization) képviselői, hogy kidolgozzák a globális egyezmény részleteiről. Októberre kell tető alá hozniuk a megállapodást, mely 2021-ben lépne érvénybe.

Böhöm nagy madár (fotó: freeimages.com)

Böhöm nagy madár
(fotók: freeimages.com)

Ha ez nem sikerül, a kormányok még nagyobb anyagi terheket rónának a légitársaságokra, jelentette ki az International Air Transport Association (IATA) vezetése az ICAO adataira hivatkozva, jelentette a Reuters. A kormányok ugyanis saját hatáskörükben esetlegesen, össze-vissza szabnának ki díjfizetési terheket, s az iparág érdeke, hogy ezt elkerüljék egy egységes kvótavásárlási rendszer létrehozásával. Az ICAO munkájában 191 tagországa vesz részt.

A kvótavásárlással a a légitársaságok olyan karbonkrediteket vásárolnának, melyek kijelölt karbonsemlegesítési projekteket finanszíroznak. Egy Moszkvából New Yorkba tartó járat (267 utast szállító B777-es gépről van szó) karbonsemlegesítésének költsége 804 dollár lenne. Vagyis egy utasra 3 dolláros felár jutna. A tárgyalások még túl korai fázisban vannak ahhoz, hogy a légitársaságok arról is nyilatkozzanak, áthárítanák-e a plusz költséget az utasokra, de valószínűleg így lesz.

Beszállásra készülve

Leszálltak, kiszállnak

Az ICAO javaslata az, hogy fokozatosan vezessék be a karbonsemlegesítési rendszert, így egy bizonyos ideig némi engedményeket adnának a fejlődő országoknak, a kifejezetten szegény országok pedig mentesülnének a fizetés alól. Nemrég Kína egyet nem értésének adott hangot, mondván az egyezmény túl nagy anyagi terhet jelentene a fejlődő országoknak.