Vigyázat! Pénzvadászok a Facebookon!

2017. január 19. csütörtök - 13:30 / PP
  •    

Hackerek próbálják átvenni a hatalmat több hazai vállalkozás hirdetési fiókja felett a Facebookon. A módszer pimasz és egyszerű, de sajnos néhányan már bedőltek neki és kisebb-nagyobb összegeket veszítettek is. Közösségi média szakértőnk segít!

Kép:Práger Kitti

Kép:Práger Kitti

A napokban a magyar vállalkozások is szembesülhettek vele, hogy bármikor hackerek áldozatává válhatnak. Ráadásul meglepően egyszerű módszerrel próbálkoztak a támadók több hazai, Facebook oldallal rendelkező vállalkozásnál. Práger Kitti, a Piac & Profit közösségi média szakértője elmondja, hogy védhetjük meg magunkat!

Az üzleti oldalak fotóját egy hivatalos Facebook oldalnak látszó (a profilkép és borítókép a Facebook színeivel és logójával) oldal megosztja egy ijesztőnek szöveg kíséretében, amely röviden összefoglalva azt tartalmazza, hogy erőszakos tartalmak megosztása miatt az utolsó figyelmeztetést kapja épp az adott oldal üzemeltetője, mielőtt megszüntetik, lekapcsolják a fiókját. De ha azonosítja magát, akkor minden rendben lesz. Az azonosításhoz persze, egy Facebookon kívüli weboldalra visznek, ahol még a bankkártya adatokat is bekérik.

Ha valaki bedől a hamis üzenetnek, a következmény az, hogy a hirdetési fiókjához hozzáadnak egy új kezelőt, aki nagy összegben hirdet friss oldalakat a mi kártyánkról.

Szakértőnk ügyfelei között akad, akinél néhány tízezer forint után sikerült meggátolni a további költést, de mesélt megtámadott fiókkezelő olyan esetről is, amikor közel egymillió forinttal próbálták terhelni kártyáját. Rémisztő? Igen! Elkerülhető? Naná!

Az az oldal, ami most garázdálkodott a nem túl fantáziadús Securr Privcy nevet viselte. Azért múltidő, mert az oldalt jelentettük és a Facebook épp vizsgálja, tehát valószínűleg meg fogja szüntetni. De hasonló oldalt létrehozni néhány perc, szóval nincsenek illúzióim azzal kapcsolatban, hogy lesz-e hamarosan hasonló.

Hogyan védekezhetünk?

  • Legyünk körültekintőek, nem minden Facebook, ami annak látszik. A Facebooknak a Facebookon nincs oldala, ha értesítést kapunk tőlük az nem visz el egy másik oldalra.
  • A gyenge angol helyesírás is gyanús lehet.
  • Soha nem engedjük, hogy azonosítás céljából a Facebookon kívüli oldalra vigyenek.
  • Ne adjuk meg se a jelszavunkat, se a fiókadatokat, pláne a bankkártya adatainkat! SOHA!
  • A hirdetési fiókunkhoz használjunk külön kártyát, amin épp akkora összeg van, amit erre a célra használni szeretnénk, így nem úszhat el nagyobb pénz.

Mit tehetünk, ha megtörtént a baj?

  • Ha azt látjuk, hogy olyan oldal jelenik meg az általunk kezeltek között, amit nem ismerünk, azonnal cselekedjünk!
  • A hirdetési fiókból töröljük a betolakodót.
  • Az oldalt, amivel átvertek jelentsük a Facebooknak.
  • Ha minden kötél szakad a hirdetési fiókot is érdemes lehet felfüggeszteni, így biztosan nem tudnak belőle hirdetni. Igaz, mi magunk sem.
  • Feljelentést is tehetünk.
Hat súlyos tévhit a Facebook-hirdetésekről
A szakemberek gyakran kerülnek szembe olyan fals elképzelésekkel, amelyek egy facebook-os hirdetés kudarcához vezethetnek. Lévai Richárd segítségével végigvesszük a legalapvetőbb tévhiteket, amelyeket a cégvezetők még mindig szívesen dédelgetnek.

Muszáj megvédeni magunkat, mert a Facebook nem, vagy nagyon lassan reagál az ilyen panaszokra. Pedig ezekben az esetekben az idő szó szerint pénzt jelent.

Az óvatosság itt is, mint az online térben mindenhol, nagyon fontos! Ezek az esetek nem egyediek, de mivel ritkán sikerül komoly kárt okozniuk a csalóknak, ezért sajnos túlságosan keveset beszélnek róla. Pedig ami globális szinten nem minősül komoly csalásnak, egy-egy vállalkozó büdzséjének azért jelentős kárt okozhat. Megelőzni sokkal jobb, mint utólag új fiókot, új kártyát csináltatni.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek