Versenyhátrányban a hazai vállalatok a beszerzésnél

2014. március 17. hétfő - 06:06 / piacesprofit.hu
  •    

A magyar vállalkozások nagy része azért esik el komoly megrendelésektől, mert nem elérhetők termékeinek adatai. Míg Nyugat-Európában a szükséges információk az esetek 60 százalékában megtalálhatók a cégek honlapján, addig Magyarországon ez az arány csupán 12–15 százalék körül mozog.

Lemaradnak a megrendelésekről a magyar cégek – Kép: SXC

A Tablazat.hu összesen 134 ipari cég 1142 termékét vizsgálta beszerzői szemmel, információk és leírások után kutatva. Az eredmény elszomorító: csupán 31 cég weboldala kínált releváns információt összesen 163 termékről, de ezek között is több olyan volt, amelyről csupán egy angol nyelvű, pdf formátumú kiadvány volt feltöltve.

Nagyon sok cég hajlamos azt gondolni, hogy mivel tevékenységi köre specifikus, és sok visszajáró ügyféllel rendelkezik, az ő áruikra igényt tartó ügyfelek mindenképpen megtalálják őket. „Ezért gyakran egyáltalán nem foglalkoznak azzal, hogy megjelenjenek az interneten, inkább hírnevükre és kapcsolatrendszerükre hagyatkoznak. Úgy gondolják, hogy aki speciális eszközöket keres, jól tudja, hol találhat rájuk” – magyarázza Kócsi Norbert, a Tablazat.hu beszerzési szakértője. (Sok felhasználatlan adat is halmozódik a cégeknél.)

A találatokat elemezve azzal szembesülünk, hogy a nyugat-európai és a magyarországi ipari cégek netes megjelenése között rendkívül nagyok a különbségek. A hazai gyártók, beszállítók weboldalai szinte használhatatlanok. Jellemző rájuk, hogy csupán kulcsszószerűen felsorolják tevékenységi köreiket, a beszállítókat érdeklő termékinformációk viszont szinte teljesen hiányoznak. Az angol vagy német ipari cégek weboldalán viszont a legtöbb részletes információ fel van tüntetve, ami így megkönnyíti a beszerzők munkáját, és növeli a megrendelések esélyét is. (Pedig egyre több szegmensben terjed az e-biznisz, kezd a mezőgazdaságban is teret nyerni.)

„Tapasztalataink szerint öt cégből egy meg sem nyitja a beszerzői ajánlatkéréseket, és csupán kevesebb mint a fele válaszol a megkeresésekre. Ez gyakran annak köszönhető, hogy a beszerzők nem pontosan tudják, hogy mit szeretnének, ezért az ajánlatkérés általános kérdésekből áll, a cégek pedig ezekkel egyszerűen nem foglalkoznak. Így az információhiány miatt a beszerzők sokszor eleshetnek egy kedvezőbb ajánlattól, az ipari cégek pedig akár néhány biztos megrendeléstől” – magyarázza Kócsi Norbert. (Hogy milyen legyen a céges weboldala, arról hasznos tippeket talál szakértőnk cikkében!)

A hazai vállalkozások minimális befektetéssel képesek lennének jelentősen növelni forgalmukat. A legfontosabb lépés egy hatékony honlap felépítése, ahol egyszerűen és gyorsan megtalálható minden, a beszerzőket érdeklő információ a termékekről és a szolgáltatásoktól. Még az sem szükséges, hogy modern kinézetű legyen a honlap, a beszerzők ugyanis elsősorban a számukra releváns adatokat keresik. Útmutatóul szolgálhatnak azok az információk, amelyek iránt a közelmúltban a legtöbbször érdeklődtek. Az is nagyban megkönnyíti a beszerző döntését, ha illusztrációkat, esetleg véleményeket is talál a termékek mellett.

Így akadályozzák a cégek a saját vásárlóikat
Körülményes honlapnavigáció, döcögős tranzakciók, láthatatlan webes csapdák és szakemberhiány – ezek a legjellemzőbb akadályok az online és mobil vásárlások fejlesztésének útjában. Sokszor egy-egy baki miatt a vásárlók ezrei hagyják el az oldalakat.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek