Végre kiderült, miben jó az Y-generáció

2017. március 24. péntek - 06:50 / piac-profit.hu
  •    

Tudatlanoknak és lustának csúfolják őket, de mutatkoznak jelei, hogy az Y-generáció tagjai megtalálják a nekik megfelelő helyet a piacon, ahol ötvözni tudják az elhivatottságukat és az üzleti realitást.

Tyler Cowen az USA-ban februárban megjelent könyvében, amely a “The Complacent Class” (A tudatlan osztály) címet viseli, azt írja, hogy a mai modern gazdasági környezet azoknak kedvez, akik szenvedélyesen kötődnek egy-egy hobbihoz, érdeklődési területhez, legyen az akár bakelitlemezek gyűjtése, főzés vagy az, hogy oda-vissza fújják A trónok harca minden részletét. A sokat kritizált Y generáció tagjai pedig sokan éppen ilyenek.

Cowen ezeket a fiatalokat lelkeseknek, “rajongóknak” hívja, akik a saját kis hobbijukban akarnak szuperek lenni és és olyan piaci rést keresnek, ahol ezt a szaktudást érvényesíthetik. Nem akarnak mindenkit lepipálni, leelőzni mindenben, ahogy korábbi generációk tették. Egy dolog lebeg a szemük előtt: a saját boldogságuk, ami belülről ered, a saját érdeklődésükből, nem a másoknak való megfelelésből. Az internet, a megosztás gazdaságának térnyerése és a társadalmi fejlődés révén ráadásul könnyebben építhetnek karriert szenvedélyükre, mint eddig valaha.

Akik nem ilyen specializált tudással akarnak érvényesülni, hanem sokkal inkább reneszánsz emberként, azok a “versengők”, a “törekvők”, nekik viszont nagyon nehéz érvényesülniük, mert éppen azok az eszközök és lehetőségek dolgoznak ellenük, amelyek révén a “lelkesedők” hallathatják a hangjukat a globalizációtól hangos közegben.

Kép:Flickr

Kép:Flickr

A fejlett országokban élő, klasszikusabb iskolázottságú és tágabb ismeretanyagú munkavállaló a hagyományos módon akar feljebb jutni a szakmai és a társadalmi ranglétrán: remek munkával, céges előléptetéssel. Neki azonban erős a konkurenciája a fejlődő országokban.

Tisztában vannak ezzel az Y generációs munkavállalók is, akik sutba dobják a régi érvényesülési modellt. Ezért van az, hogy amikor megkérdezik őket, hogy mik lesznek ha nagyok lesznek (már nagyok lettek, nagyjából 22 év az alsó korhatár a generációban, amennyiben úgy számítjuk, hogy 1995-ben születtek az utolsó Y-generációsok), akkor azt válaszolják, hogy Youtuberek.

Cowen úgy látja, a lelkes Y-generációsok egész jól bánnak azokkal a lehetőségekkel, amiket ez a digitális világ kínál nekik, s mivel azt csinálhatják, amihez kedvük van, elégedett polgárok válnak belőlük, akiket nem az mozgat, hogy mások korábbi eredményeit felülmúlják.

Cowen a második világháború után született baby boomer-generációt is a tudatlan osztálynak tartja, mert vagy liberális értelmiségiként vagy öltönyös yuppiekként kertészkedtek és olvastak otthon, hagyva, hogy az amerikai gazdaság lassuljon, a rasszista szegregáció erősödjön és a vagyoni különbségek nőjenek – elhanyagolva az 50-es, 60-as évek idealista politikai célkitűzéseit (polgárjogi mozgalom, faji és nemi egyenlőség, békemozgalom stb.).

Cowen szerint az Y generáció képviselő hűek maradnak saját értékeikhez és érdeklődéseikhez, nem úgy mint szüleik és nagyszüleik. Tehát a mai húszasokat-harmincasokat is tudatlan osztálynak látja, de a tudatlanok legpompásabb egyedeinek, mert ideológiailag elkötelezettek és hitelesek.

A Piac & Profit konferenciát rendez a témában 2017. április 13-án “Kulcs az Y-generációhoz” címmel. Részletes program és regisztráció itt.

Forrás: Business Insider