Vásárolj, mert tudom, hol laksz!

2013. október 07. hétfő - 18:30 / piacesprofit.hu
  •    

Nehéz megjósolni az e-kereskedelem fejlődési irányát, de az biztos, hogy a vevő hatalma egyre nagyobb lesz, ám a webshopoknak is lehetősége lesz arra, hogy „utánanyúljanak” a fogyasztóknak.

Vásárolj! – Kép: Pixabay

„Kókler jósként belenézhetek az üveggömbbe és bármit mondhatok, mert az e-kereskedelem fejlődési iránya jelenleg rendkívül képlékeny, ugyanakkor vannak bizonyos határozott trendek, amik felismerhetőek mind a magyar, mind a globális piacon” – mondta Kulcsár István Róbert a Webshop-Experts kft. vezető tanácsadója a Piac&Profit által szervezett Kkv Akadémián. Változások történnek a piaci körülményekben és a technológiákban. Emellett a vevőkiszolgálásnak is új szintjei vannak, az egyre fejlettebb logisztikai rendszerek kialakulásával. Nő a vevők hatalma is: most már bárki, bárhol bármilyen terméknek utánanézhet, így egymást irányíthatják abban, hogy melyik termék a jó, vagy kevésbé jó. Ezért a webshopoknak minél inkább a vevők igényeinek teljes kielégítésére kell törekednie.

A technológia fejlődése elsősorban a sávszélesség növekedésében érhető tetten. „Egy régi gép már egy egyszerű weboldallal sem képes megbirkózni, de a mai gépek már sok olyan megoldást is probléma nélkül kezelnek, ami korábban elképzelhetetlen lett volna. Így egyrészt teljesebbé tehetjük a vásárlási élményt, másrészt leegyszerűsíthetjük a vásárlás folyamatát. A mai vásárlók ugyanis egyre türelmetlenebbek, minél kevesebb kattintással, minél gyorsabban akarnak vásárolni” – hangsúlyozta a szakértő.

A tanácsadó szerint ezért az e-kereskedelemben a jelenlegi trend a minél gyorsabb, minél egyszerűbb webshopok irányába halad. „Mindenkinek fel kell tennie a webshop tervezésnél a kérdést: az általunk választott elemek mennyiben segítik az értékesítéseket. Ami nem segíti, azt ki kell irtani. Ami nincs velünk, az ellenünk van” – hangsúlyozta Kulcsár István Róbert, aki szerint ráadásul megjelent egy erős törekvés a standardizált elemek használatára.

Miért nem lett mindenki multimilliomos?
A válságban egyetlen kiskereskedelmi csatorna van, amely töretlenül növekszik, mégpedig az online kereskedelem – hangzott el a Piac&Profit által szervezett KKV-AKADÉMIÁN. A magyar kkv-k akár üzleti ügyfeleiknek, akár a fogyasztóknak értékesítenének, nem tehetik meg, hogy ne legyenek jelen az online értékesítés világában.

2016-re a magyar e-kereskedelem arányai teljesen megváltoznak: 25 százalék lesz a PC-ről indított vásárlások aránya, míg az okostelefonokról indított vásárlások aránya 50 százalékra nő. „Ezért már most mobilalapra kell fejleszteni. Ráadásul a piac néhány éven belül már csak a reszponzív designal rendelkező felületeknek tartogat bármit is, azaz a rendszer automatikusan alkalmazkodjon ahhoz a felülethez, ahonnan a felhasználó fellépett az oldalra.

„Ráadásul megjelent a remarketing lehetősége is, azaz még azokat a látogatókat is  – újra – elérhetjük, akik valamilyen oknál fogva ellátogattak hozzánk, de nem vásároltak. Személyre szabottan megkereshetjük ezt a vásárlót és meggyőzhetjük, hogy fejezze be a vásárlást. Ez ugyan úgy hangzik mint egy Keresztapa film – vásárolj, mert tudom hol laksz – de a valóságban a vásárlók remarketingje nagyban javíthatja az értékesítés hatékonyságát.” – emelte ki előadásában a szakértő.

Az internetes értékesítés nagyon nagy hátránya, hogy nem nyújt igazi vásárlói élményt. „A webáruház rendszerek az egyszerűség és a gyorsaság mellett minél inkább megkísérelnek hatni az érzékszerveinkre. Három dimenziós termékbemutatók, videók, plasztikusabb termékleírások társulnak a „négykattintásos” szabállyal, azaz négy kattintással bármelyik vásárló juthasson le bármelyik termékhez. Ezért fontos, hogy jó termékadatbázissal és hatékony szűréssel, jó keresővel segítsük a vásárlót.

5 tévhit a webáruházakról
Hogy miért nem kezd mindenki a neten értékesíteni? Mert, sajnos, számos tévhit él még ezzel a formával kapcsolatban. Most eloszlatunk néhányat közülük.

Rendkívül fontos a logisztika: nagyon erőforrás igényes, időzített házhozszállítás, akár hétvégén és éjszaka is, vagy chat, amin keresztül valós időben érhetik el az ügyfélszolgálatot a vevők. „Rendkívül jó konverziónövelő megoldás, de az ezzel foglalkozó kollegáknak nemigen lesz másra idejük” – emelte ki a szakértő.

Kulcsár Róbert szerint már most is hatalmas szerepe van a vásárlói véleményeknek, de a jövőben még nagyobb lesz ez a hatás a webshopokra. „Lehetőség szerint még abból az üzletből is igyekezzünk jól kijönni, ahol a vásárló nem igazán találta meg a számítását. Ha jól járt, akkor ugyanis nemigen osztja meg másokkal, de ha úgy érzi átverték, akkor „teletrollkodja” az egész internetet, ami elképesztően káros hatással lesz ránk” – hangsúlyozta a szakértő.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek