Valaki mindig túl sokat iszik a céges karácsonyon

A hazai munkavállalók közel fele olyan helyen dolgozik, ahol lesz céges karácsonyi vacsora vagy parti, amit jó alkalomnak tartanak arra, hogy a munkatársak közelebb kerüljenek egymáshoz, bár gyakori tapasztalat, hogy valaki többet iszik a kelleténél. A dolgozók egymás közötti, névkihúzós ajándékozását a válaszadók többsége kedveli, holott viszonylag ritka, hogy az ilyen alkalmakkor jól eltalált ajándékot kapjanak a kollégájuktól. Azok aránya, akiket a két ünnep között szabadságra küldenek nagyobb, mint akiket kötelezően berendelnek munkára - derül ki a Profession.hu kutatásából.

Az év végének közeledtével a munkahelyeken is bevett szokás, hogy valamilyen formában megünnepeljék a karácsonyt. E szokások megítéléséről, a két ünnep közötti szabadságokról készített online, önkitöltős kérdőíven alapuló kutatást a Profession.hu.

A céges összejövetel és a faállítás a legnépszerűbb

A válaszadók közel fele számolt be arról, hogy a munkahelye céges vacsorát vagy partit szervez. A vacsora számít gyakoribbnak, a megkérdezettek közel harmada említette ezt az ünneplési formát, míg a karácsonyi partit minden ötödik válaszadó nevezte meg. (Persze egy remek parti helyett lehet egy kínos este is!) A munkahelyek negyedénél szokás a karácsonyfaállítás, arra pedig a dolgozók harmada számít, hogy a fa alá pedig valamilyen céges ajándék, jutalom is kerül. Ezen belül ajándékcsomagot a megkérdezettek 14 százaléka kap, pénzjutalomra 11, tárgyjutalomra 6 százalék számít.

A cég által finanszírozott karácsonyi összejövetelek inkább a fővárosi munkahelyekre jellemzőek, a falvakban dolgozókat kevésbé kényeztetik el ilyen közös ünneplésekkel.

Kép: Pixabay

Engem vajon ki húzott?

Minden tizedik munkahelyen egymást is megajándékozzák a dolgozók, mégpedig a bevált névkihúzós módszerrel. Ez az ünneplési metódus annak ellenére kedvelt, hogy az ajándékozó nem tesz meg mindent a legtalálóbb ajándék kiválasztásáért, így az ilyenkor kapott ajándékok nem is feltétlenül találják el a megajándékozottak ízlését. A megkérdezettek kétötöde teljes mértékben, közel negyede pedig inkább egyetért azzal az állítással, hogy szeret részt venni ebben az ajándékozásban. A válaszadók kevesebb, mint fele számolt be arról, hogy jó ajándékokat szokott kapni. Ezzel együtt a válaszadók kétharmada véli úgy, hogy pozitív hatással van a munkahelyi kapcsolatokra a kollégák közötti ajándékozás.

Céges parti: menni, nem menni? És mit vegyek fel?
Az üzleti év lezárásának egyik klasszikus módja a cég által szervezett ügyfélparti. Mégis, sokan fogadják vegyes érzésekkel, ha egy-egy ilyen eseményre érkezik meghívó, tartva attól, hogy számos feszélyező pillanatnak néznek elébe. Szakértőnk segít, hogy sikeres legyen a céges rendezvény!
A cég állja a cechet

A megkérdezettek mindössze 14 százaléka tartja felesleges pénzköltésnek azt, ha a munkaadója céges ünnepi vacsorát vagy partit szervez, és 15 százalékra rúg azok aránya, akik ha tehetik, inkább kihagyják ezeket az összejöveteleket. A válaszadók kétharmada szívesen részt vesz az ilyen eseményeken és nagyjából ugyanennyien vélik úgy, hogy ezek az alkalmak jó lehetőséget teremtenek arra, hogy a kollégák közelebb kerüljenek egymáshoz.

Utóbbi vélekedést a megkérdezettek tapasztalatai is alátámasztják: több mint felük számolt be arról, hogy a céges partikon barátság alakult ki a kollégák között, és közel ennyien jelezték, hogy voltak, akik romantikus kapcsolatba is bonyolódtak az ilyen eseményeken. A dolgok rosszabbra fordulása jóval ritkábbnak számít: a felmérésben részt vevő munkavállalók ötöde volt tanúja annak, hogy veszekedés alakult ki a munkatársak között, tizede pedig annak, hogy megromlott egyes kollégák viszonya.

A legjellemzőbb tapasztalat az - és ez mind a barátkozós, mind a veszekedős hangulatra is részben magyarázat lehet -, hogy szinte mindig van, aki túlzottan felönt a garatra. Azt, hogy egy vagy több kolléga jelentősen többet ivott a kelleténél, a válaszadók háromnegyede tapasztalta a céges összejöveteleken. A kutatásból az is kiderül, hogy túlzott alkoholfogyasztás, barátság és a románc kialakulása jellemzőbb a budapesti munkahelyeken, és némileg a felsőfokú végzettségűek körében - kialakuló románcot a 30-49 évesek nagyobb eséllyel tapasztaltak.

Munkavégzés a két ünnep között

A két ünnep közötti szabadságok kivétele "barátságosan" megoldható a válaszadók nagy többségénél. Minden ötödik dolgozó jelezte, hogy kötelezően dolgozniuk kell, nem tudnak elmenni szabadságra. A másik végletet az jelenti, ha ebben az időszakban kötelezően szabadságot kell kivenni - ez a válaszadók közel harmadát érinti. (Így nem bukjuk el, ha sok szabadnap marad év végére.) A megkérdezettek negyede olyan munkahelyen dolgozik, ahol előre beosztják, hogy ki, mikor megy szabadságra karácsony és szilveszter között. A kutatás eredményeiből az is kiderült, hogy elsősorban a fiatalok és a középfokú végzettségűek azok, akik nem tudnak elmenni szabadságra az év utolsó hetében. Mindössze a válaszadók 4 százaléka jelezte azt, hogy a cég extra szabadnapokat biztosít a két ünnep közötti időszakra.

Segítség, nem ismerek senkit a buliban!
Az év vége közeledtével egyre több meghívó érkezik, partnerrendezvényekre, céges partikra, és cégvezetőként gyakran előfordul, hogy olyan eseményre vagyunk hivatalosak, amelyen a vendéglátón kívül nem ismerünk senkit. Feszengve állva, kortyolgatni az italát senki sem szeretne, ugyanakkor nem kis kihívást jelenthet, hogy egy ilyen helyzetben hogyan tegyük meg az első lépéseket új ismeretségek felé. Etikett szakértőnk segít!

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo