Üzletben nincs barátság?

2016. március 17. csütörtök - 18:30 / piacesprofit.hu
  •    

A sikeres vállalkozók pontosan tudják, hogy mi a különbség a szakmai körökön belüli haverkodás és az üzlettárs-keresés között és, hogy melyik csoporttól mit várhat az ember. Öt tippünk segítségével Ön is könnyen tehet különbséget.

Célszerű lenne elkülöníteni igaz barátainkat az igazán jó üzleti ismeretségektől, illetve máshogy kezelni a viszonyunkat az egyik, illetve a másik csoporthoz. A közösségi média népszerűvé válása ugyanis elvette a “barát” fogalmának valódi jelentését és elmosta a határt, legalábbis a fejünkben, a futólag ismert haver, és a barát között. Sőt a “barátkozni”  szót is elcsépeltté tette. Az embernek ma több száz, sőt több ezer “barátja” lehet, de e nexusok mögött nincs tényleges kapcsolat – vélekedett az angyalbefektető és startup-mentor Martin Zwilling az Entrepreneur.com hasábjain.

Facebook barátom az üzleti partnerem?
Az emberek nagy része hobbiként gyűjti a Facebook kapcsolatokat és bejelöl mindenkit, akivel akár csak egyszer is találkozott. Szakértőnk szerint viszont jobb körültekintőnek lenni és az üzleti partnereket nem fogadni Facebook baráttá.

Az üzletember szerint amúgy is több jó üzleti kapcsolatra van szükségünk, mint jóbarátra. (A tudatosan gondozott kapcsolati hálóval óriási hatást érhetünk el!) “Azok, akiket közel engedünk magunkhoz és bizalmasunkká válnak, úgyis kevesen vannak életünkben, szakmai pályafutásunk során viszont rengeteg emberrel találkozunk, és közülük sokakkal alakíthatunk ki szívélyes, informális kapcsolatot. De nem árt észben tartani, hol van a határok, mivel itt mindig valamilyen anyagi érdek motiválja az érintkezést” – vélekedik az üzleti guru, aki öt tippet is adott, hogyan válasszuk el a barátságot a kapcsolattól.

1. Kellenek a barátok

A pszichológiai szakirodalom egyértelműen vélekedik arról, hogy már fiatalkorban szükség van a barátokra, mert a velük való érintkezés során alakulnak ki az ember társas készségei, morális érzéke és saját személyisége is így forr ki. Pszichológusok kimutatták, hogy ahogy idősödik az ember, barátai köre fogy, mert a bizalomszint csökken bennünk. Eleinte az emberek 77 százalékában bízunk, később már csak 37 százalékukban.

A barátoknál is ugyanez a helyzet: egy-két szoros baráti kapcsolat kielégíti az őszinteség és az empátia iránti igényünket. Megosztjuk a barátunkkal az életünket és ő is ránk bízhatja titkait, mert tudjuk, hogy egyikünk sem ítélkezik a másik felett, hanem megértő iránta. Az igaz barátság esetében mély érzelmi kapocs szövődik két ember között.

Sok vállalkozó rendkívül elszigetelőnek érzi a szerepét, hogy főnöknek kell lennie, motiválnia és jutalmaznia vagy szankcionálnia az alkalmazottait, valamint versengeni a konkurenciával. Elengedhetetlen, hogy legyenek magánéletünkben olyan barátok, akikkel fellazulhatunk és önmagunk lehetünk, a külvilág által ránk kényszerített szerepek és maszkok nélkül.

Bonyolultabb a helyzet, ha barátainkkal indítottunk céget. Az érzelmekkel átitatott barátság fontos, de időnként hátráltató tényező lehet az elfogultságunk egy barátunk iránt – aki részt vesz cégünkben -, és az objektivitás hiánya nem előny egy olyan gyorsan változó világban és piaci környezetben, mint amilyenben ma élünk.

add friend fb

Kép:youtube

2. Nem lehet elég üzleti kapcsolatunk

Az üzleti életben különösen fontosak a kapcsolatok. Kizárólag haverokkal nem lehet vállalkozást kezdeni -illetve indítani még talán-, de felépíteni, bővíteni már nem. Befektetőkre, üzlettársakra, fogyasztókra van szükség. Ők már nem “haverok”. De ezzel együtt is minél több a személyes kapcsolata az üzleti világban, annál megbízhatóbbnak tűnhet a vállalkozó – már ha jó benyomást tett másokra, nem pózokkal és üres manírokkal, hanem meggyőző, bizalomkeltő, sőt tiszteletreméltó magatartásával.

Milyen konferenciára éri meg elmenni?
Konferencia, szeminárium, üzleti reggeli, tréning, és még hosszasan sorolhatnánk a tudásbővítés szervezett lehetőségeit. A kínálattal nincs is baj, a témák és események száma végtelen. És itt a bökkenő, hogyan is válasszuk ki a számunkra legjobbat?

A sok kapcsolat akkor hasznos, ha a vállalkozót a háta mögött “lecsekkolják” az emberek, tudakozódnak arról, kinek milyen véleménye van róla, milyen tapasztalatot szerzett vele kapcsolatban. Minél többen mondanak jót rólunk, annál inkább bízni fognak az “új arcok” is bennünk. Sok vállalkozó kénytelen beismerni, hogy üzleti lehetőségei nagy részét -legalábbis az első években, de a nagyobb megrendeléseket akár később is- baráti kapcsolatok révén szerezte.

3. A Facebook-haveroknak üzleti értéke van

Ezeknél a “haveroknál” nem is kell érzelmi befektetést adni vagy személyesen kapcsolatot tartani. Mégis minél több van belőlük, annál jobb. Minél többen lájkolják cégünket, termékünket, annál nagyobb híre kel, hiszen a tetszésnyilvánításokat, vagy amikor a cég FB-oldalának posztjait megosztják másokkal, újabb embereknél kerülhetünk a látókörbe. “Rajongóink” hatnak a barátaikra, megkedveltethetik a termékeinket velük.

5 alapszabály a sikeres együttműködésekhez
A partnerség jó – ezt szerencsére egyre több vállalkozó pontosan látja. A sok partner üzleti szempontból hasznos mindaddig, amíg nem esünk túlzásba: nem kell mindenáron és minden piaci szereplővel együttműködni. Koncentráljunk arra is, hogy milyen a kapcsolat a már meglévő társakkal!

4. Az online kapcsolatépítés önmagában nem elég

Túl könnyű egy hamis imázst terjeszteni a neten. Ha online kommunikálunk az emberekkel, az még nem elég ahhoz, hogy hosszú távú üzleti kapcsolatokat építsünk ki. A személyes megjelenés, kisugárzás és a személyes interakció nélkülözhetetlen az üzleti élet minden szegmensében.

5. Az üzleti kapcsolatok a pozitívumokra épülnek

A hamis imázs egy dolog, de önmagunk vagy cégünk túlzottan negatív reprezentálása -az őszinteség jegyében- sem vezet túl sok jóra. Ha üzleti kapcsolatainkra rálőcsöljük belső dilemmáinkat, céges bajainkat, az fordítva sülhet el. Zwilling szerint sok vállalkozó úgy érzi, baráttá tehet másokat azzal, ha őszinteségét demonstrálja és hangsúlyozza saját személyes hibáit. Csakhogy ez fegyver (lehet) az ellenségeink kezében. És ezek az infók gyakran rossz kezekbe kerülnek, ellenünk használják fel őket.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek