Újabb tévhitek a szavatossággal kapcsolatban

2015. január 28. szerda - 18:30 / piacesprofit.hu
  •    

Az elmúlt héten foglalkoztunk néhány szavatossággal kapcsolatos tévhittel. A fokozott érdeklődésre tekintettel nézzünk meg újabb három szavatossággal kapcsolatos tévhitet. Garancia csak számlával vagy blokkal? Jótállási jegy nélkül elvesztünk? Csere csak eredeti, bontatlan doboz estén?

Az első három alap tévhit eloszlatásához kattintson ide!

1.tévhit: „Garanciális igényt csak számla vagy blokk birtokában érvényesíthetünk.”

Jótállás – köznapi nevén: garancia – esetén előfordul, hogy a kereskedő a számla vagy blokk bemutatásához köti a termék garanciális javítását, cseréjét.

A vonatkozó Kormányrendelet tényleg előírja, hogy a vásárlónak kell bizonyítania, hogy az árut valóban a kereskedőnél vásárolta. Ennek legegyszerűbb módja pedig valóban a vásárlást igazoló számla/blokk bemutatása.

Azonban a vásárlás tényét nem csak számlával vagy blokkal lehet bizonyítani. Így például, ha rendelkezünk a kereskedő által adott jótállási jeggyel, és abból az eladó személye és a vásárlás egyéb adatai megállapíthatóak, akkor a kereskedő blokk hiányában is köteles garanciális kötelezettségének eleget tenni.

Kép:PP archív

2. tévhit: „Jótállási jegy nélkül soha nem érvényesíthető a garancia.”    

Alapvető szabály, hogy a jótállás (garancia) a jótállási jeggyel érvényesíthető. Azonban megeshet, hogy a jótállási jegyet a kereskedő téves tartalommal állította ki vagy a jótállási jegy átadása elmaradt. Ilyen esetekben is előfordul, hogy a kereskedő azzal próbálja elküldeni a vásárlót, hogy „jótállási jegy nélkül sajnos nem tudunk segíteni”.

A jótállás jegy téves kiállítása vagy átadásának elmulasztása azonban nem érinti a vásárló jótállási jogának fennállását. Tehát, ha ilyenkor a számla vagy blokk bemutatásával tudja igazolni a vásárlást, akkor a kereskedő jótállási jegy nélkül is köteles eleget tenni a garanciának. Ha pedig a kereskedő arra hivatkozik, hogy a jótállási jegy átadásra került, akkor ennek tényét természetesen neki kell bizonyítania.

Fontos, hogy nem reménytelen a helyzet akkor sem, ha a jótállási jegyünk elveszik vagy megsemmisül. Ugyanis a Polgári Törvénykönyv alapján a vásárlót a szavatossági jogok mindenképpen megilletik. A szavatossági igény érvényesítéséhez pedig a vásárlónak csak a vásárlás megtörténtét kell igazolnia.

Így, ha a termék hibás, a hiba szavatossági időn belül való bejelentése esetén a kereskedő köteles javítani, ill. cserélni a terméket.  A vásárlástól számított 6 hónapon belül felismert és bejelentett hiba esetén pedig, ha a kereskedő mentesülni akar a szavatosság alól, akkor neki kell bizonyítania, hogy a hiba a vásárlást követően keletkezett.

3. tévhit: „Kijavítás, kicserélés feltétele az eredeti, illetve bontatlan csomagolás megléte.”

Előfordul, hogy a kereskedő az eredeti csomagolás meglétéhez vagy akár a termék bontatlan csomagolásban való visszajuttatásához köti a szavatossági igény teljesítését. Az ilyen gyakorlat mindenképpen jogellenes. Egyrészt a megvásárolt terméknek nem része a csomagolás, így a csomagolás bármilyen formában való visszajuttatása nem lehet feltétele a szavatossági igény teljesítésének. Másrészt a vásárló a termékre vonatkozóan kíván élni a szavatossági jogaival, nem pedig a csomagolásra vonatkozóan. Az pedig nem várható el a vásárlótól, hogy az esetleges szavatossági igényre már előre felkészülve, sebészi pontossággal nyissa fel a csomagolást, illetve ezt követően azt meg is őrizze.

Természetesen szintén jogellenes és irreális a bontatlan csomagolás megkövetelése is, hiszen, ha a vásárló fel sem bonthatja a csomagolást, akkor miként győződjön meg arról, hogy a termék alkalmas-e a használatra.

Dr. Szabó Gergely
ügyvéd
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Feliratkozom a(z) Jogi kisokos téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek