Az egész világgal meg kell küzdeniük a magyar cégeknek

2016. augusztus 24. szerda - 06:09 / piacesprofit.hu
  •    

A magyar online vásárlók 75 százaléka rendszeresen rendel külföldi webáruházakból. A legnépszerűbbek a kínai, németországi, egyesült királyságbeli, és az egyesült államokbeli webshopok. Emellett egyre többen látunk pénzkeresési lehetőséget az e-kereskedelemben: 10% értékesít már nem használt személyes tárgyakat az interneten, és 8% kap online kifizetéseket az interneten nyújtott szolgáltatásokért.

Nem új keletű jelenség, de egyre meghatározóbb, hogy a kiskereskedelemben most már nem a szomszéd bolt, hanem az egész világ a versenytársunk. A PayPal és a GfK legfrissebb kutatása szerint a magyar e-vásárlók 75 százaléka vásárol külföldi webáruházakban, és leggyakrabban Kínából (48%), az Egyesült Királyságból (27%), Németországból (18%) vagy az Egyesült Államokból (17%) rendelünk termékeket. A kutatásból továbbá kiderül, hogy a külföldi piacokon történő vásárlási lehetőségek bővülésével átrendeződnek a fogyasztói döntéshozatalt befolyásoló tényezők is. Meglepő módon már nem az ár áll az első helyen döntéseink meghozatalakor, ugyanis az eredmények szerint a külföldi webáruházakban való vásárlás elsődleges oka, hogy az adott termék nem kapható Magyarországon. A Németországból történő rendelések esetében a válaszadók 20 százaléka, az Egyesült Királyság esetében 23 százalék, az Egyesült Államok esetében pedig 26 százalék indokolta ezzel döntését.

A kutatás alapján csak Kína esetében tapasztalható, hogy a legfontosabb vásárlási döntést befolyásoló tényező továbbra is a termék ára.  A magyar e-vásárlók 75 százaléka emiatt vásárol az országban. Ugyanakkor a fogyasztók számára fontosak azok a vásárlóvédelmi programok, amelyek a váratlan események felmerülése esetén is garanciát jelentenek a biztonságra. A kutatás szerint ezek rendelkezésre állása esetén a magyarok 30 százalékkal nagyobb valószínűséggel vásárolnak.

két ember fut laptoppal

Kép:Pixabay

“A kereskedelem digitális globalizációja tény, amelynek az előnyeit egyre szélesebb körben ismerik fel a magyar fogyasztók is” – mondta el Matt Komorowski, a PayPal közép- és kelet európai régióért felelős ügyvezető igazgatója. Mindezt alátámasztani látszik, hogy a magyar vásárlók napi rendszerességgel böngészik a kínai áruházak ajánlatait, és folyamatosan nő azoknak a száma, akik vásárolnak is. A kutatásunk alapján a külföldön is vásárló magyar fogyasztók 48 százaléka rendelt már valamit kínai webshopból.  A német, egyesült királyságbeli, vagy egyesült államokbeli lehetőségeket inkább abban az esetben térképezik fel, ha nem az ár, hanem kifejezetten a magas minőség az elsődleges szempont, vagy esetleg valamilyen egyedi termék megvásárlását tervezik.

Aki nem fejleszt, az le is húzhatja a rolót
A kiskereskedelmi cégek sem hanyagolhatják el a digitális fejlesztést és innovációt. Ennek oka, hogy a kiskereskedelmi piacokon is egyre inkább a globális és határokon átívelő kereskedést folytató szereplők dominálnak, ezen a terepen pedig csak állandó fejlődéssel lehet versenyben maradni.

A kiskereskedelem a globalizációnak sokáig ellenálló területek közé tartozott, de a technológia a fogyasztók számára hozzáférhetővé tette az árucikkek olyan világát, amely korábban elérhetetlen volt. Jelentősen bővíti a választási lehetőséget a határokon átnyúló e-kereskedelem. Számos fejlődő országban növekszik a középosztály jövedelme, vele pedig tagjai igénye olyan választékra, amit hazai kereskedőiknél nem találnak meg. Emiatt a fogyasztók a hiteles márkákat más országokban keresik, ahol gyakran alacsonyabb áron vehetik meg őket, mint amikor esetleg hazájukban hozzájuthatnak. Ennek ellenére a magyar webshop-üzemeltetők közül csak azoknak javasolja szakértőnk az idegen nyelvű terjesztést, aki legalább már a magyar jogszabályoknak is képes megfelelni – mert a webshopok többségében nem ez a helyzet.

Online vásárlás nem csak különleges alkalmakra

A legnépszerűbb termékkategóriákat tekintve a magyarok elsősorban ruházati árucikkeket (30%), elektronikai árucikkeket (26%), ékszereket és órákat (18%) vásárolnak külföldi webáruházakból. Ugyanakkor nő az érdeklődés az olyan termékkategóriák iránt, mint a játékok (12%), vagy a szépségápolási cikkek (10%).

A válaszadók 54%-a egyáltalán nem tartja kockázatosnak a külföldi webáruházakban történő vásárlást, 20% számára pedig – mindaddig, amíg megbízhatónak találják –  teljesen közömbös az eladó fél tartózkodási helye. Amennyiben jól ismert „globális” áruházról van szó, a vásárlók 11%-a szerint a külföldi lokáció sem állhat a vásárlás útjába.

Az ingyenes szállítás – amit a válaszadók 86%-a fontos tényezőnek talált – tovább növelheti a vásárlási kedvet. A külföldi online vásárlási esélyeit ezen kívül növelhetik a kuponok, a promóciók, a kedvezmények (41%), vagy a választható nyelv opció az áruház weboldalán (49%).

A cégek közti üzletbe is betört a net
Magyarországon egyre gyorsabban bővül a cégek közötti (B2B) online kereskedelem, aminek köszönhetően hamar behozható az ország 4-5 éves lemaradása, a globális piac trendjeihez képest.

E-pénz nem csak vásárlásra

Az online pénzügyi szolgáltatások nem csak a vásárlás területén nyitnak új kapukat, de számtalan lehetőséget kínálnak másodlagos bevételi források megteremtéséhez. A kutatás alapján nem csak a fogyasztói döntéseikben válunk egyre tudatosabbá, de egyre jobban kihaszáljuk az internet nyújtotta lehetőségeket az értékesítés területén is. A kutatás szerint egyre inkább érdeklődünk a távolról végezhető másodállások, vagy a felesleges termékek interneten történő eladása iránt.

Kifejezetten örülünk neki, ha ezen az úton meg tudunk szabadulni feleslegessé vált ruháinktól, használt elektronikai eszközeinktől, bútorainktól, vagy dísztárgyainktól. Ezt bizonyítja az is, hogy a magyarok több mint 10%-a adott már el az interneten olyan személyes használati tárgyat, amelyekre nem volt többé szüksége. Mindennek köszönhetően egyre nő az igény az olyan fizetési szolgáltatásokra, amelyek segítségével biztonságosan, könnyen és gyorsan tudjuk nyilvántartani és menedzselni pénzügyeinket.

„A technológiai fejlődés mindenkinek eszközt ad a kezébe az új kereskedelemi lehetőségek felfedezéséhez” – mondta Matt Komorowski. „A magyarok közvetlenül is részt vesznek a globális kereskedelemben: a digitális platformokat tanulásra, munkakeresésre, saját maguk, vagy szolgáltatásaik bemutatására és kapcsolatok építésére is használják. A magyar válaszadók több mint 34%-a kapott már online küldött pénzösszeget a rokonoktól, vagy barátoktól, 10% pedig valamilyen interneten nyújtott szolgáltatásért is.”

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek