Új szabályok a vásárlói panaszok gyorsabb rendezésére

2013. március 16. szombat - 18:05 / piacesprofit.hu
  •    

A be nem vált szolgáltatások vagy termékek megvásárlói ezentúl gyorsan, olcsón és igazságosan, hosszadalmas bírósági eljárás nélkül érvényt szerezhetnek igazuknak a Parlament két keddi döntésének köszönhetően. Az elfogadott két jogszabály elsősorban az internetes és más országban történő vásárlások terén kínál segítséget.

Ugyan már több országban létezik megoldás a fogyasztói jogviták alternatív (azaz bíróságon kívüli) rendezésére, de a vásárlók gyakran nem tudnak róla. Ráadásul ez a megoldás sokszor nem áll rendelkezésre minden területen. Az új szabályzás minden ágazatra kiterjeszti az alternatív vitarendezés lehetőségét. A fogyasztói jogviták mindenféle vásárlás: az interneten és az üzletben, otthon vagy határon túl vásárolt termékek és szolgáltatások esetében feloldhatók lesznek alternatív vitarendezéssel. A feleknek 90 nap alatt kell dűlőre jutniuk, és a vitarendezés a tervek szerint ingyenesen, vagy jelképes összegért vehető majd igénybe.

Elkerülhetőek lesznek a kínos jelenetek – Kép: SXC

“Az alternatív vitarendezésről szóló irányelv a kereskedőnek és a vásárlónak is előnyös. Az egész EU-ban beinduló, olcsó és gyors vitarendezési mechanizmussal az európai fogyasztók milliókat takaríthatnak majd meg, emellett fellendül a határokon átnyúló e-kereskedelem, amely nagy lökést ad majd a gazdaságnak” – fogalmazott Louis Grech a téma parlamenti felelőse.

Vitarendezés internetes vásárlások esetén

Az interneten vásárolt termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszokkal foglalkozó rendelet felkéri a Bizottságot, hogy hozzon létre egy, az EU összes nyelvén elérhető weboldalt a fogyasztói gondok kezelésére. A vásárlók az Európa Önökért oldalon elérhető platformon egy könnyen átlátható, saját nyelven kitölthető űrlapot találnak majd, ahová leírhatják észrevételeiket. A platform ezután a panasz szempontjából legmegfelelőbb vitarendezési fórumra irányítja a fogyasztót. A folyamat minden egyes lépése az interneten zajlik, a megadott személyes és egyéb adatok védelmét pedig az EU vonatkozó jogszabályai biztosítják. A rendelet hatálya minden internetes vásárlásra vonatkozik, függetlenül attól, hogy melyik tagállamban található a forgalmazó.

“Főleg a kisebb fogyasztók és kereskedők nem szívesen vásárolnak külföldről vagy adnak el árut más országba elsősorban azért, mert nem tudják, probléma esetén kihez fordulhatnak. Ez a rendelet biztonságossá teszi a vásárlást az egész Unióban. Ezért jelent az egységes piac történetében fontos mérföldkövet ez a jogszabály” – mondta a témáért felelős parlamenti képviselő, Róża Thun.

Még mindig vannak gondok a jótállással és a szavatossággal
Továbbra is gondok vannak a jótállás és szavatosság területén, a fogyasztók még mindig nem kapnak megfelelő tájékoztatást jogaikról, ezért a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) továbbra is indokoltnak tartja a téma átfogó ellenőrzését. A fogyasztóvédők tavaly 9 hónapon át ellenőrizték a jótállással, szavatossággal kapcsolatos ügyeket, a fogyasztói kifogásokat, az intézkedéseket, a fogyasztói igények érvényesítését. A 2012. január 23. és november 2. közötti ellenőrzéseket összefoglaló jelentés szerint a területi felügyelőségek 795 vizsgált kereskedelmi egységben tártak fel valamilyen jogsértést. A határozatok többsége kizárólag kötelezést tartalmazott, a jogsértés súlyára tekintettel 273 esetben szabtak ki bírságot 67,4 millió forint összegben. A felügyelők 327 alkalommal vizsgálták a fogyasztói kifogásokról felvett jegyzőkönyvek meglétét, valamint azok tartalmát, jogsértést 208 esetben tapasztaltak, és 151 esetben egyáltalán nem vettek fel jegyzőkönyvet.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek