Ugye milyen jó gazda az állam?!

Az állami tulajdon a jelek szerint egyenlő a veszteséges működéssel: átlagban mínusz 4 százalékos árbevétel arányos eredménnyel működnek az állami és önkormányzati hátterű cégek, bár eredményességük némiképp javul, még messze elmaradnak a tisztán magántulajdonú társaságoktól.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: SXC

„Komoly különbségek mutatkoznak az állami és a nem állami hátterű cégek eredményességi mutatói között, és bár mindkét csoportban pozitív trend rajzolódik ki az elmúlt néhány évben, a magánszektor a legtöbb mutató tekintetében jóval az állami cégek előtt jár” – mondja Pertics Richárd az Opten céginformációs igazgatója. 2015-ben az állami hátterű cégek többsége veszteséges működésről számolt be, átlagos árbevétel arányos eredményük mínusz 4 százalék, ami valamivel jobb az 5 évvel korábbi mínusz 6 százalékos értéknél, de még mindig messze elmarad a magánkézben lévő cégek plusz 5 százalékos eredményétől.

Valamivel jobb a helyzet a nagyobb méretű társaságok tekintetében, de a versenyszektor előnye ott is egyértelműen kirajzolódik. Az 1 milliárd feletti árbevételű állami hátterű cégek átlagban plusz 3,7 százalékos árbevétel arányos eredményről számoltak be, míg a versenyszektorban plusz 5,5 százalék az átlagos érték a hasonló méretű cégeknél. „Az állami és piaci cégek vállalati kultúrája sok esetben szinte mérhetetlen különbségeket mutat, míg a magán hátterű cégeknél az eredményes működés, a profit, a növekedés szinte kizárólagos szempont, addig az állami hátterű cégeknek sokszor teljesen más szempontokat is figyelembe kell venniük” – mondja az Opten szakértője

Az állami hátterű cégeknél az állami kötődés sokszor egyben kötöttséget is jelent, ami megnyilvánulhat a cég adminisztrációjában, üzletpolitikájában, jelentésszolgálati rendszerében. A beszerzési folyamatoktól a humánpolitikai szabályozásig szinte mindenhol lehetnek kötöttségek, amik összességében a cég eredményességét ronthatják. A magántulajdonú cégeknél is fennállhatnak hasonló kötöttségek a tulajdonosi háttértől, a cégcsoport üzletpolitikájától függően, azonban ezek általában lazábbak. A magáncégek gyorsabban tudnak reagálni, változtatni, amennyiben azt a piaci környezet indokolja.

A magántulajdonú cégek magasabb teljesítménye a létszám arányos árbevételben is egyértelműen jelentkezik. „Az 1 milliárd Ft feletti árbevételű állami hátterű cégeknél egy átlagos alkalmazott 20 százalékkal kevesebb árbevételt termel a hasonló méretű, tisztán magán hátterű társaiknál. Ez elég komoly különbséget jelent versenyképesség tekintetében” – mondja az Opten céginformációs vezetője. A magáncégek profitorientáltsága megjelenik a cégek kockázatvállalási hajlandóságában és eladósodottságában is. Míg az állami cégek eladósodottsága mérettől és évtől függően 40-45 százalék körül mozog, addig ez az érték a versenyszektorban 55-65 százalék. A magáncégek átlagos hitel és kötelezettség állománya sokat csökkent 2010 óta, de még mindig jóval magasabb állami társaikénál.

A magánszektor kockázatvállalása ugyanakkor a statisztikák szerint nem mindig kifizetődő, legalábbis erre utal az a tény, hogy az állami hátterű cégek átlagos élettartama és kockázati besorolása jobb a versenyszektorbeli társaikénál. Ugyanakkor az állami háttér nem jelent életbiztosítást, sőt az elmúlt 5 évben – minimális mértékben ugyan – romlottak az állami cégek kockázati mutatói is.

Ártalmas az állami atyáskodás
Soha nem vett igénybe állami támogatást, sőt, a vállalkozások szempontjából kifejezetten károsnak tartja Bojár Gábor az erős állami gondviselést. A Graphisoft alapítója szerint a sikeres cég megáll a saját lábán, és érvényesül a tiszta piaci versenyben.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo