Uber: nem tarthatja a fővárost sakkban néhány taxis

2016. május 05. csütörtök - 14:10 / piacesprofit.hu
  •    

Budapestet sakkban tartja néhány tucat taxis, akik be akarják tiltatni a piaci versenytársakat. Rövid távon sikeresnek tűnhet az akciójuk, hiszen a döntéshozók olyan törvénymódosítást terjesztettek a Parlament elé, amely megakasztaná a modernizációt, megakadályozná az Uber alkalmazás használatát. Azonban Ubert 150 ezren használják Magyarországon azért, mert minőségi és megbízható szolgáltatást hozott Budapestre - amit most el akarnak venni a magyaroktól – közölte a cég.

uber

Kép: Pexels

„Uber nélkül 1200, engedéllyel rendelkező, számlát adó, adófizető sofőr veszítené el megélhetését, 150 ezer – főként fiatal – felhasználót megfosztanának a választás szabadságától, Magyarországot pedig elvágnák a világ azon részétől, ahol nem ellenségnek tekintik a technológiai fejlődést, a digitális gazdaságot” – vélekedett Fekete Zoltánnak, az Uber magyarországi vezetője a cég közleménye szerint.

A gazdasági verseny tisztaságát felügyelő intézmények örömmel fogadták az Uber által meghonosított magas minőséget és megbízhatóságot a világ számos országában. Németországban például, ahol a meglehetősen bonyolult taxi szabályozás 60 éves múltra tekint vissza, a Szövetségi Kartell Hivatal a következőt jelentette ki: “A fokozódó piaci verseny nem árt a taxis piacnak … Az Uber megjelenése arra ösztönöz, hogy a meglévő szabályokat szabadabban értelmezzük.” Spanyolországban, ahol az Uber nemrég újraindult, a Nemzeti Versenybizottság egyenesen beperelte a kormányt a személyszállítási piac korlátozása miatt. Lengyelországban a Verseny- és Fogyasztóvédelmi Hatóság nemcsak elutasította a taxis vállalatok panaszát, hanem kijelentette: “a szabályozást az Uberhez hasonló innovatív, modern megoldásokhoz kell igazítani annak érdekében, hogy az utasok és általában a személyszállítási ágazat részesüljön a piaci verseny teremtette előnyökből.”

A sajtóban megjelent hírek alapján úgy látják, hogy a kormány tervei alkotmányellenesek, és sértik az uniós jogot is, emiatt minél előbb szeretnék megismerni a tervezett változások pontos részleteit. Addig is az Uber folytatja működését Budapesten, és változatlanul kiáll minden egyes autós partnere mellett – szögezte le Fekete Zoltán.

Három évig búcsút inthetnek a jogsinak

A javasolt egyik szigorítás szerint 9 büntetőponttal sújthatják a járművezetőt a személygépkocsis szolgáltatás engedély nélküli végzése esetén, az ismételt szabálysértés pedig újabb 9 büntetőponttal jár, ami automatikusan maga után vonja a jogosítvány visszavonását legalább hat hónapra. A jogellenes tevékenységhez használt jármű első alkalommal is kivonható fél évre a forgalomból, ezt úgy szigorítanák, hogy három évre is levehetnék a rendszámát annak, akit ismételten tiltott taxizáson kapnak. A diszpécserszolgálat a jövőben a tevékenység engedély nélküli végzésén túl akkor is 300 ezer forintra bírságolható, ha maga legálisan működik, de olyan személy számára nyújt diszpécserszolgáltatást vagy utazásszervezést, aki önmaga nem jogosult a taxitevékenységre.

Verseny 2.0: az Uber-hatás
A közösségi gazdaság szexi és korszerű, ezért ma az a megközelítés dívik, hogy az ellene küzdőknek inkább haladniuk kellene a korral. A képlet azonban ennél bonyolultabb. A szabályokat egyelőre jó részben kikerülő, új platformon versenyző cégek színre lépésével egyesek szerint a kapitalizmus legvadabb időszaka tér vissza.