Túltolják a biciklit a taxisok

2016. május 10. kedd - 09:51 / piacesprofit.hu
  •    

Újabb taxis demonstráció lesz a mai napon a fővárosban, ezért sokfelé kell torlódásra, forgalomkorlátozásokra számítani. Ezek a tüntetések azonban csak a lakosságnak ártanak – hívta fel a figyelmet az egyik fuvarszervező cég. Közben az Uber 21. századi szabályozás kialakítását sürgeti.

Kép:MTI/SzigetváryZsolt

Kép:MTI/SzigetváryZsolt

Újabb taxis demonstráció lesz az Uber ellen Budapesten, ezért fennakadások várhatóak kedden a Budapest Liszt Ferenc nemzetközi reptér felé kedd délután. A Budapesti Közlekedési Központ tájékoztatása szerint a taxis szervezetek figyelemfelhívó demonstrációja miatt a 200E és 236-os autóbusz közlekedésében délután fél négytől várhatóan 19 óráig jelentős késések fordulhatnak elő egyes vecsési útszakaszok lezárása miatt. A taxik a 4-es számú és a 400-as út torkolatánál várakoznak majd, a repülőtér felé vezető út forgalmát ezzel jelentősen korlátozva.

A résztvevők a Hősök terén 13.30 és 14.30 között gyülekeznek, majd onnan a Hősök tere-Dózsa György út-Kerepesi út-Hungária körút-Könyves Kálmán körút-Üllői út-Ferihegyi repülőtérre vezető gyorsforgalmi út-Vecsés, Fő út útvonalon vonulnak. A vonulás közben rendőrség irányítja a forgalmat. A tömegközlekedésben az 1-es és a 3-as villamos, a 74-es, a 75-ös, a 79-es, a 80A trolibusz, valamint az 5-ös, a 7-es, a 7E, a 8-as, a 9-es, a 105-ös, a 20E, a 30-as, a 30A, a 95-ös, a 107-es, a 110-es, a 112-es, a 133-as, a 230-as és a 233-as autóbusz forgalmában lehet néhány perces várakozás. A taxik a 4-es számú főúton a 400-as bekötőút és a Lincoln úti közúti felüljáró között mindkét irányban úgy állnak meg, hogy irányonként csak 1-1 sáv lesz használható. Ekkor a 200E és a 236-os autóbusz közlekedésében várhatók késések.

Ne vegyenek részt!

A budapesti közlekedést bénító demonstrációk az eddigi tapasztalatok szerint csak a lakosságnak okoznak komoly gondokat, ezért valójában nem a taxistársadalom, hanem inkább az Uber érdekeit támogatják. A Főtaxi ezért továbbra sem kíván részt venni a közlekedők életét nehezítő tüntetéseken, és erre kéri a taxisokat is. A Főtaxi meggyőződése, hogy a kialakult helyzetet tárgyalásos úton, mindenkire egyformán kötelező működési feltételek megteremtésével és betartatásával lehet, és kell megoldani, amire már meg is történtek az első lépések.

Senki sem ússza meg a digitális versenytársakat
Vannak iparágak, mint a fotó, a média és a zene, amelyek már teljesen digitálisak, vannak amelyek most küzdenek az új versenytársakkal, mint a taxisok, és vannak, akik számára még nem jött el az igazság pillanata – de közeledik.

A személyszállítás területén 21. századi szabályozási keretrendszert kell alkotni, amely kifejezetten támogatja az innovációt, a fogyasztót állítja a középpontba, és illeszkedik az okostelefonok korszakához – mondta az Uber magyarországi operatív vezetője hétfőn Budapesten.

Nem szabad blokkolni az innovációt

Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív vezetője a cég honlapjának blokkolását is lehetővé tévő törvényjavaslatra utalva kifejtette: világszerte 415 városban működik az Uber, sehol nem blokkolják. Az innováció blokkolása nem lehet jó irány – szögezte le. Eddig mintegy 30 ezer aláírást gyűjtöttek össze az Uber magyarországi megmaradásának támogatására, ami véleménye szerint azt tükrözi, hogy sokak úgy látják, Magyarországon ez a jövő, amit semmiképpen sem szabadna gátolni.

Fekete Zoltán elmondta: körülbelül 150 ezer magyar felhasználója van az Ubernek, velük szemben áll az a “150 hangoskodó taxis”, akik hétről-hétre próbálják sakkban tartani Budapestet. Próbálnak nyomást gyakorolni a döntéshozókra azért, hogy az Uber és a hozzá hasonló szereplők ne működhessenek Budapesten, ezáltal pedig ebben az iparágban gyakorlatilag megszűnne a verseny – tette hozzá.

Verseny 2.0: az Uber-hatás
A közösségi gazdaság szexi és korszerű, ezért ma az a megközelítés dívik, hogy az ellene küzdőknek inkább haladniuk kellene a korral. A képlet azonban ennél bonyolultabb. A szabályokat egyelőre jó részben kikerülő, új platformon versenyző cégek színre lépésével egyesek szerint a kapitalizmus legvadabb időszaka tér vissza.

Ismertetése szerint minden olyan sofőrnek, aki az Uber rendszerét használja, vállalkozói adószámmal kell rendelkeznie, valamint február vége óta minden egyes budapesti uberes út után elektronikus számlát állítanak ki, ami tartalmilag és formailag is megfelel a Nemzeti Adó- és Vámhivatal előírásainak. A sofőrök személyszállítói engedélyekkel rendelkeznek, amelyet – akárcsak a taxisok esetében – a közlekedési hatóság állít ki – jegyezte meg.

Négy Uberes már bukta a rendszámát

Az év eleje óta közel 3,6 millió forint mulasztási bírságot szabott ki  Uber-szolgáltatókra a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), a revizorok kiszűrtek 20 adószám nélküli sofőrt, és a rendőrséggel, valamint a BKK-val közösen végzett ellenőrzéseken 4 rendszámot is levettek uberes kocsikról közölte a NAV. A közlemény szerint az adóhatóság 2016. január 1-jétől több mint 250 Uber-ellenőrzést végzett, április 25-től pedig már a rendőrséggel és BKK-val együttműködve is ellenőrzi a személyszállítási szolgáltatást végző sofőröket. A közös akciók nemcsak az adózás ellenőrzésére, hanem a közlekedési szabályok betartására is kiterjednek.

A NAV két revizora “próbafuvar” keretében veszi igénybe az Uber-szolgáltatást. Az érkezési címen a közlekedési központ és a rendőrség munkatársai fejezik be az ellenőrzést. A revizorok az adózási szabályok megszegéséért mulasztási bírságot szabhatnak ki, a BKK a taxizásra vonatkozó engedélyek és feltételek meglétét vizsgálja, melyek hiánya esetén a rendőrség leveheti az autó rendszámát – ismertetik.

Az adóhivatal nem csak azt ellenőrzi, hogy a sofőr ad-e szabályos számlát és van-e adószáma. A revizorok tapasztalata szerint a szolgáltatást számos esetben olyan személygépkocsival végzik, amely egy cég tulajdonában van, a sofőr pedig egy másik társaság alkalmazottja. A NAV ezekben az esetekben a cégeknél is megvizsgálja a működés és a foglalkoztatás szabályszerűségét.

Az Uber-sofőrök a tevékenységet egyéni vállalkozóként vagy gazdasági társaság alkalmazottjaként végezhetik, tehát adószám és bejelentés mindenképpen szükséges. Mindemellett a szolgáltatáshoz egyéb adókötelezettségek is tartoznak, például számlát kell adni, bevallást kell készíteni és nem utolsó sorban, adót kell fizetni – emlékeztet a NAV a közleményben.

Oszd meg és adózd le
Uber-sofőrök ellen tüntető taxisok az utcán, a szállodákat és hagyományos szállásnyújtókat tömörítő civil szervezetek aggodalmairól szóló újságcikkek az elektronikus újságok hasábjain és még sorolni lehetne, hogy ez az új és félelmetes gyorsasággal terjeszkedő gazdasági szegmens milyen mélységben szántotta fel a korábbi piaci szereplők lába alatt az addig biztos talajnak látszó alapzatot.