Tökéletes marketingeszköz? Még ez sem az

Vajon tényleg a kukába kéne dobni minden korábbi eszközt, a digitális marketing felülír minden mást? Vagy túldramatizálják és túlzottan szenzációként kezelik a digitális marketing lehetőségeit?

Az elmúlt 10-15 évben hihetetlen gyors ütemben változott meg körülöttünk a világ – és így a marketing is. Gondoljunk csak arra, hogy az első banner megjelenésekor mekkorákat pislogtunk a számítógép előtt, és ez már több, mint 20 éve volt. Azóta a mobilmarketingtől kezdve a keresőoptimalizálásig szinte felsorolni is nehéz, hogy mi minden történet, ami alapjaiban változtatta meg a marketinget.

Akár hagyományos (pl. DM levél, újság, nyomtatott reklámok), akár digitális marketingről beszélünk, a cél mindenképpen az ügyfél figyelmének a megszerzése, hogy megvegye a termékünket vagy a kínált szolgáltatásunkat. Bármilyen eszközt is használunk éppen, az elsődleges funkció azonos: figyelmet generálni.

Mi a különbség?

Ha a típus alapján szeretnénk megkülönböztetni a hagyományos és a digitális marketinget, röviden összefoglalva az előző strukturált és uniformizált, míg az utóbbi strukturálatlan és szabdalt. A klasszikus marketing kommunikációja lényegében egyirányú, nincs, vagy nehézkes a visszajelzés a célcsoporttól. Ezzel szemben azt tapasztaljuk, hogy a digitális marketingben rejlő óriási lehetőség a kétirányú, azonnali aktivitás.

A technológia megváltoztatta az utat, amelyen a marketingesek mozognak, ám a szakértők szerint a piaci igények egyelőre nem kategorikusan ezt vagy azt akarják, a két marketingtípust együtt, egymást kiegészítve érdemes alkalmazni. Az már más kérdés, hogy mikor, melyik irányba billenjen a mérleg ahhoz, hogy hatékony legyen munka.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/bplanet

Mostanában egyre inkább a digitális eszközök kerülnek előtérbe, legfőképpen azért, mert az ügyfél azonnali eredményeket szeretne látni. Ennek ellenére hangsúlyozzák a szakértők, hogy nem kellene temetni a korábban bevált módszereket sem! Termék és célcsoport függő, hogy kinek, mi a legjobb eszköz. Túlzó példával egy nyugdíjasoknak szóló ajánlatot például nem feltétlen kizárólag a Facebookon kell promotálni, valószínűleg hatékonyabb lesz a print megjelenés vagy a DM levél.

Erre költünk még mindig, boldogan
Tényleg fontosabbá váltak az élmények, mint a dolgok birtoklása? Nos, valójában úgy tűnik, a kettő összefonódott, és a fogyasztók élményt akarnak akkor is, ha épp csak egy fagylaltot vásárolnak. Nem egyszerű marketingcsavarról van szó. Az élmények tényleg boldogabbá tesznek bennünket.
Miért választanánk?

Ahogy egyre több ember fogadja el az új technológia kínálta lehetőségeket, a marketingeseknek az a feladatuk, hogy zökkenőmentesre hangszereljék zenekarrá az eszközöket, összehangolják a csatornákat. A fizikai és a digitális világ közötti összhangot kell megteremteni. Vezethet nyomtatott megjelenés az online élmény felé például egy QR-kód, vagy egy link segítségével. Összekapcsolhatjuk a tartalommarketinget a közösségi média megjelenéssel a Like gombok, hashtagek megjelenésével és így tovább. A lényeg, hogy a többféle eszköz erősítse egymást.

Mondhatjuk, a marketingesek Szent Grálja a nyereséges növekedés, és a dinamikusan bővülő ügyfélkapcsolatok. A digitális marketing rohamos fejlődése gyorsítja ezeket a folyamatokat, ez tagadhatatlan. Ma több eszköz és platform áll a rendelkezésünkre, mint valaha, ezt ki kell használni. A digitális világ ma már annyira szorosan összefonódik mindennel, hogy az online és offline világ kölcsönhatása elkerülhetetlen, az összekapcsolás kikerülhetetlen.

Már a hűség is racionális döntés
Változtak a fogyasztási szokások, a cégeknek egészen más versenyhelyzetben, sokkal tudatosabb fogyasztókra kell hatást gyakorolniuk. A hűség az egyetlen remény.
Válasszunk okosan eszközöket!

Egy adott összeget több százféle módon lehet elkölteni. Fontos, hogy úgy válasszunk a marketing eszközök között, hogy a célunk végig a szemünk előtt lebegjen. Ehhez először is pontosan meg kell határozni, hogy mi a cél, amit el szeretnénk érni: például új ügyfeleket szerezni vagy a meglévő ügyfelek költését növelni. Mindkettő hozhat eredményt, ám más és más eszközök szükségesek a megvalósításukhoz.

Ha új ügyfelekre vadászunk, olyan marketing taktikát válasszunk, amivel célzottan megtalálhatjuk azokat, akik potenciális vevők, de még nem vásároltak nálunk. Erre remekül alkalmas például a Facebook vagy Google reklám vagy a célzott direkt mail. A meglévő ügyfeleket viszont jó esetben hírlevelekkel, vagy az üzletben elhelyezett marketing akciókkal, esetleg törzsvásárlói kedvezményekkel vehetjük rá a nagyobb vásárlásra. Sőt, ha ügyesek vagyunk, eredményesen használhatjuk a róluk már meglévő információinkat is.

Bár a technológia megváltoztatta a marketing lehetőségeit és megjelenését, a céljait nem. Hogy merre megy tovább, nem lehet megjósolni, de az most is látszik, hogy egy hihetetlen gyors folyamat részesei vagyunk, amit állandónak tekinthetünk az a változás, mondta nemrég összefoglalva a lényeget Pam Didner újmédia szakértő a Digital Hungary-n.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo