Tízből egy cég éli túl az első évet

2015. május 26. kedd - 15:03 / piacesprofit.hu
  •    

Ahogy az embereknél, úgy a vállalkozásoknál is megvannak a fejlődési szakaszok, de csak kevés cég éli meg a „felnőttkort”, mivel éppen az hiányzik a magyar cégeknél, ami a túléléshez kellene: a kritika.

Kép: Pixabay

Az emberéhez hasonló fejlődési szakaszok a cégek életében is bekövetkeznek, így egy szervezet esetében is beszélhetünk csecsemő, serdülő-, felnőtt- és öregkorról. Az induló vállalkozásoknak csak mintegy tíz százaléka éli túl az első évet, tehát a csecsemőkort. A cégek legproduktívabb időszaka az úgynevezett felnőttkor, amit folyamatos jó teljesítmény és megfelelő rugalmasság jellemez. A 21. század a fénysebességű változások kora, ezért a sikeresség szempontjából kulcskérdés az alkalmazkodóképesség.

A változásokból egy szervezet vagy személy abban az esetben képes előnyt kovácsolni, ha precízen meghatározza jövőképét. A személyre szabott coaching nagyon hatékony eszköz a változások eredményes és sikeres levezénylésében. A hazánkban is egyre népszerűbbé váló támogató szakma módszerének lényege, hogy a jövőre fókuszálva az alannyal közösen meghatározza a jövőbeli célokat, és az elérésükhöz szükséges lépéseket. Más tanácsadó tevékenységekkel szemben nagy különbség, hogy a coach nem ad konkrét válaszokat, hanem abban segít, hogy a coachingban részt vevő személy megtalálja a saját magában rejlő válaszokat.

A coaching kiváló módszer lehet arra, hogy ezt az életciklust segítsen elérni és a lehető leghosszabb ideig fenntartani a szervezetek számára – derült ki a Nemzetközi Coach Szövetség (ICF) Magyar Tagozata által rendezett konferencián.

Önismeret nélkül hova vezet a vezető?
A vezető teljesítménye hatással van a munkavállalókra és a szervezet egészének eredményességére is. Az eredményességhez pedig tisztában kell lennie saját működésével, az általa vezetett szervezetben létrehozott hatásaival – hogy szükség esetén változtathasson.

A vállalkozások  fejlődése számára nagyon fontos, hogy legyen ellenvéleményt, kritikát megfogalmazó kolléga. Csoportdinamikai modellek szerint egy csapatban alapvetően négy különböző szerep rajzolódik ki: az alfa a vezető, a gamma az együttműködő, az omega az ellenzék, illetve a béta a tanácsadó, mediátor.

Az ellenpólus kialakulására munkahelyi környezetben szükség van, hiszen ez sarkall innovációra, fejlődésre. Sok esetben az akadályozza a vállalatok előrelépését, hogy túlságosan homogének a csoportok. Az ideális az, ha a teamen belüli erők váltakoznak és az integrálódás, együttműködés időszakait a differenciálódás, különállás periódusai váltják, és ebben a folyamatban kulcsszerepe lehet coach szakemberek bevonásának is.

Egy nemzetközi kutatás eredménye szerint a felsővezetők nagy része konstruktív csapatlégkörre vágyik, de a munkatársak visszajelzései alapján a vezető tényleges viselkedése, stílusa miatt sokszor nem sikerül megvalósítani ezt az ideális állapotot. Konkrét esettanulmányok bizonyítják a coaching szerepét a konstruktív munkahelyi légkör kialakításában. (Sokkal nagyobb az igény a „nőiesebb” vezetői stílus elterjedésére egy felmérés szerint, miközben világszerte még mindig válságban van a vezetői kommunikáció.)

Keresik az Év Coaching Szemléletű Szervezetét!
Az ICF Magyar Tagozata legújabb, hagyományteremtő kezdeményezéseként idén útjára indítja Az Év Coaching Szemléletű Szervezete díjat, amelyre kis-, közép-, és nagyvállalatok, illetve non-profit szervezetek pályázhatnak. A díjakat a 2015. november 4-én megrendezésre kerülő Coaching on Tour nemzetközi eseményen adják át, amelyhez több mint 20 európai tagszervezettel együtt, az ICF Magyar Tagozata is csatlakozott. A hazai elismerésen túl a nyerteseket az ICF Magyar Tagozata támogatja abban, hogy harcba szálljanak a 2016-os ICF Global Prism Award-ért.