Tíz dolog, amit az online kasszákról tudnunk kell!

Kinek kell pénztárgép, hogyan és honnan lehet beszerezni, mit kell hozzá megrendelni és hogyan lehet támogatást igényelni? Nagy a kavarodás, ezért hasznos lehet áttekinteni a legfontosabb tudnivalókat.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép:BlitzKasse

Az e-pénztárgépek kötelező bevezetésével kapcsolatos, illetve az ezt követő teendőket érintő 10 legfontosabb tudnivalókat foglalta össze Fekete Zoltán Titusz, az RSM-DTM adómenedzsere legfrissebb blogbejegyzésében.

1. Kik kötelezettek e-pénztárgép használatára?

Az áfatörvény  rendelkezései alapján az adóalanynak az értékesítésről főszabályként számlát kell kiállítani. Azonban, ha magánszemély a beszerző, szolgáltatás igénybe vevő, akkor  az értékesítő adóalany a teljesítéssel egyidejűleg történő készpénzzel, készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel, vagy pénzhelyettesítő eszközzel történő fizetés esetén számla kibocsátására nem kötelezett, de nyugta kibocsátási kötelezettség terheli.

A nyugta kibocsátási kötelezettségét az adóalany bizonyos esetekben – a külön jogszabályban meghatározott tevékenységei körében – kötelezően gépi kibocsátású nyugtával, vagyis a külön jogszabályban meghatározottaknak megfelelő pénztárgéppel, taxaméterrel köteles teljesíteni. A nyugtaadásról szóló szakértői anyagunkat itt olvashatja!

A gépi nyugta kibocsátására kötelezett adóalanyok, tevékenységek, üzletek körét a pénztárgépek és taxaméterek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek és taxaméterek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 3/2013. (II. 15.) NGM rendelet határozza meg.

2. A kötelezettek számára következő fontos lépés megállapítani milyen típusú pénztárgépük van

Két típus lehetséges:

  • Régi típusú, elektronikus naplóval nem rendelkező
  • Új, elektronikus naplóval rendelkező
3. Kik kötelezettek adatszolgáltatásra?
Állami kezesség az online kasszák forgalmazóinak
A Nemzetgazdasági Minisztérium az új berendezések gyártásának felgyorsítása érdekében biztosított kedvezményes állami hitelen túl, a tárca a kormány felhatalmazásának köszönhetően állami kezességet is vállal a forgalmazókért - írja a minisztérium közleménye. A minisztérium egy múlt heti egyeztetésen tájékoztatta a pénztárgéppiac szereplőit az újabb irányú támogatási szándékról, ahol a jelenlévők egyhangúan üdvözölték az állami kezességvállalás lehetőségét.
A kezességvállalási szerződések megkötésére csak a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal által kiadott forgalmazási engedéllyel rendelkező pénztárgép forgalmazók számíthatnak. Az állami kezesség csak az adóhatósággal online kapcsolatra képes pénztárgép gyártás vagy beszerzés érdekében felveendő, legfeljebb 1 éves futamidejű, forgalmazónként legfeljebb 3 milliárd forint összegű hitel tőkeösszegének 80 százalékára vonatkozhat azzal, hogy az így vállalt kezesség együttes összege nem haladhatja meg a 20 milliárd forintot.
Azon vállalkozások, amelyeknek még a régi típusú pénztárgépük van (tehát nem rendelkeznek elektronikus naplóval), augusztus 31-ig kötelezően már az online kapcsolatra képes pénztárgépre kellett cserélniük korábbi gépüket (de legalább is regisztrációs kódot kellett kérniük a NAV-tól és október elsejétől igazolniuk kell tudni annak megrendelését). Ebben az esetben nincs más adatszolgáltatási kötelezettség a NAV felé. (Igaz, hogy korábban egymásnak ellentmondó állásfoglalásokat adott ki ezzel kapcsolatban a NAV és az NGM.)

Azon vállalkozásoknak viszont, amelyek elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépet üzemeltetnek 2013. július-december hónapokra vonatkozóan, minden hónap tizedik napjáig adatot kell szolgáltatniuk. Első ízben, tehát a július hónapról augusztus 10-ig kellett teljesíteniük ezt a kötelezettségüket.

A pénztárgépből ki lehet nyerni az adatokat egy CSV fájl formátumába, amit a NAV honlapján közzétett konvertáló program segítségével tudunk megtenni.

Ezután ezeket a fájlokat csatolni kell a PTGNAPLO bevalláshoz, amely letölthető a NAV honlapjáról.

4. Pénztárgépcsere! Meddig kell lecserélni a régi gépet?

2013. december 31-ig minden pénztárgépet le kell cserélni. (Bár szakértők szerint kérdés, hogy a határidőre beszerezhetőek lesznek-e valóban a gépek.) Szeptember 30-ig viszont minden kereskedőnek rendelkeznie kell a pénztárgép megrendelését igazoló okmányokkal.

5. Mi szükséges a pénztárgép cseréhez?

A pénztárgépek megvásárlásához mindenképpen szükség van a NAV-tól kapott pénztárgép regisztrációs számra. Ezt a számot a kereskedők kérhetik közvetlenül a NAV-tól a PTGREG adatlapon. Az adatlap kitöltése egyszerű, hiszen csak a pénztárgép AP számát kell megadnunk. A kereskedő tulajdonában lévő összes pénztárgépet fel kell tüntetnie az adatlapon függetlenül attól, hogy kér-e helyette újat, vagy sem. Kódot fog kapni rá, de nem kötelező felhasználni, hiszen nincsen elszámolási kötelezettsége. A nyomtatvány elektronikus úton és postán is beküldhető. A regisztrációs kód kérésének határideje egyébként augusztus 31. volt, tehát aki ezt még nem tette meg, elvileg büntethető.(ld. a 9. pontot)

6. Igényelhetek-e támogatást?

Már tizenöt engedélyezett gép közül lehet válogathatni
Újabb pénztárgép forgalmazási engedélyt adott ki a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal. Az online adatkapcsolatra képes NOVATEK-N típusú pénztárgépre a PRIOR CASH Kft. kapott értékesítési engedélyt. Jelenleg hét forgalmazó, a PRIOR CASH Kft., az ECR-Trade Kft., a LA Pénztárgép Kft., az Alt Cash Kft., a Laurel Számítástechnikai Kft., a Micra-Metripond Kft. és a Montel Informatika Kft. kínál engedélyezett, online kapcsolatra képes pénztárgépet a cserére kötelezettek számára. A nemzetgazdasági tárca annak érdekében, hogy a vállalkozók a lehető legalacsonyabb áron juthassanak pénztárgéphez, gépenként 50 ezer forintos állami támogatást biztosít, amelynek igénybevételét az adóhivatal már 110 ezer kassza cseréjéhez engedélyezte. Emellett a minisztérium újabb céggel folytat érdemi tárgyalásokat „de minimis” támogatási szerződés megkötése érdekében, azaz napokon belül újabb pénztárgépek jelenhetnek meg a piacon legfeljebb százezer forintos áron.
A pénztárgépcseréhez meghatározott feltételek fennállása esetén támogatás igényelhető.

Támogatásra az üzemeltető abban az esetben jogosult, ha

  1. a 2011. adóévben legfeljebb 500 millió forint nettó árbevételt ért el, vagy tevékenységét 2012. január 1-jét követően kezdte meg, és
  2. a támogatás iránti kérelem benyújtásának időpontjában
  • rendelkezik adószámmal és nem áll adószám felfüggesztés hatálya alatt,
  • nem áll végelszámolási-, felszámolási-, csőd- vagy kényszertörlési eljárás hatálya alatt,
  • nem rendelkezik az állami adó- és vámhatóságnál nyilvántartott, az állami adó- és vámhatóság által nyilvántartott túlfizetés összegével csökkentett, 180 napon keresztül folyamatosan fennálló 1 millió forintot meghaladó adó- és vámtartozással, kivéve, ha arra az állami adó- és vámhatóság részletfizetést vagy fizetési halasztást engedélyezett,
  • nem rendelkezik munkáltatóként, kifizetőként levont adó tekintetében 10 000 forintot meghaladó adótartozással.
(A támogatás egyéb részleteiről innen tájékozódhat.)

7.  Hogyan igényelhető támogatás az e-pénztárgép megvásárlásához?

Támogatás igényléséhez szintén  „a pénztárgép regisztrációhoz szükséges egyedi azonosító/támogatás igényléséhez – PTGREG” jelű nyomtatványt kell kitölteni, melynek főlapján túl, a hiánytalan és hibátlan TAM-01 lap mellett a TAM-02-es lapot kell kitölteni, eltérő üzemeltetési helyenként külön-külön lapon feltüntetve a cserélendő pénztárgépek AP számait, illetve egyedi mentesítéssel rendelkező adózók vonatkozásában a felmentési határozat számát.

Támogatási tartalommal rendelkező egyedi kód igényléséhez a PTGREG-TAM-01 lapot szükséges kitölteni ahhoz, hogy a PTGREG-TAM-02 lap megnyitható és kitölthető legyen.

8.  Kitől rendelhető meg a pénztárgépe?

Online pénztárgépet csak abban az esetben rendelhetünk, ha rendelkezünk az üzembe helyezési kóddal. Az engedélyezett online géptípusokról a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal honlapján lehet tájékozódni.

9.  Mi történik, ha augusztus 31-ig nem rendelte meg az online pénztárgépet?

Azon adózók, aki 2013. augusztus 31-ig nem igényelték meg az üzembe helyezési kódot, illetve nem tudják igazolni, hogy szeptember 1-től elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépet használnak, szankcionálhatóak. Szeptember elseje és 30-a között a NAV csak az adóhivatalnál kikérhető üzembe-helyezési kód meglétét vizsgálja. Azok, akik elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépet korábban nem használtak, hanem csak most állítottak üzembe figyeljenek oda, hogy minden hónapot követő hónap 10. napjáig adatszolgáltatási kötelezettségük van.

10.  Mit tegyünk, ha elkéstünk?

Amennyiben nem voltunk elég szemfülesek, és csak most tudatosult bennünk, hogy szükségünk van a pénztárgép cseréjére, úgy tegyük ezt meg minél előbb.

A BKIK, az OKISZ és a KISOSZ hatósági fix adatátviteli díjat szeretne
A BKIK, az OKISZ és a KISOSZ hatósági fix adatátviteli díjat szeretne, ezért tárgyalásokat kezdeményez a kormánnyal. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK), a Magyar Iparszövetség (OKISZ) és a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ) közleménye szerint a kis- és középvállalkozások tekintetében aggodalomra ad okot az a tény, hogy az online adatkapcsolatra képes pénztárgépek üzemeltetése előre nem kiszámítható adatkommunikációs költséggel jár. (Hasonló kérést fogalmazott meg korábban az MKIK is.)
A BKIK, az OKISZ és a KISOSZ egyaránt támogatja az online adatkapcsolatra képes pénztárgépek üzembe helyezését. Elutasítják viszont azt, hogy a mobilszolgáltatók egyes multinacionális cégekkel a jelenlegi helyzetben a kis- és középvállalkozásoknak kínált ár töredékéért köthetnek adatátviteli szerződést.
"Meggyőződésünk ugyanis, hogy egy állam által kötelezően előírt adatszolgáltatás díja nem lehet kevesebb a nagy cégek esetében, mint a mikrovállalkozások tekintetében, ha az adatszolgáltatás ugyanaz. Különös tekintettel arra, hogy a tárgyalások kezdetén az online kommunikációs szolgáltatók néhány száz forintos díjról tájékoztatták a vállalkozókat" - áll a közleményben. A három szervezet kéri azt is, hogy kormányzat vizsgálja meg az adatátviteli díj áfatartalmát is. A szervezetek egyben felhívják a kormányzat figyelmét arra is, hogy hasonló problémák adódhatnak az októberben bevezetésre kerülő elektronikus építési napló vezetési kötelezettség kapcsán keletkező online kommunikációs szolgáltatás díjával.
 

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo