Tibi atya vállalkozik, és a Jóisten tolja a szekerét…

2015. április 25. szombat - 07:30 / Sipa
  •    

Tibi atya, a kitalált, részeges pap csak egy fiktív felhasználóként indult a Facebookon. Mára egy gyorsan fejlődő vállalkozás arca. A Tibi atyás srácok fénysebességgel haladnak előre, vissza is forgatnak pénzt, de már nyereséges a Fröccskocsma és újabbak nyitását tervezik, holott pár kollégiumi viccel kezdődött az egész, olyannal, mint ez: „Mindenkinek hinni kell valamiben. Én azt hiszem, iszom még egyet.”

Az atya, a megformálói szerint egy meglehetősen alpárian viselkedő, lecsúszott, részeges, trágár pap. A mémből, az egyetemista poénokból alig két év alatt kinőtt egy több lábon álló franchise hálózat. A mögötte álló fiúk friss diplomáikkal, gőzerővel a brandet építik, és nagyon úgy néz ki, hogy megütötték a főnyereményt.

Kép: Tibi atya Facebook oldal

Tibi atya, Drótos Karesz és a poénok más visszatérő szereplői a magyar néplélek humorral kibélelt darabjai. Vicces, trágár, részeges nincstelenek, akiknek egyetlen lehetőségük a szórakozásra, ha lemennek a falusi késdobálóba, az a kultúr, a kávéház, ott van a teke és eseményszámban megy minden apróság, ami ott az emberekkel megtörténik. Ilyen az is, amikor Drótos Karesz a kocsma falára fehér krétával felrajzolt bicajra próbál felszállni, hogy hazatekerjen.

Kitalálóik sajátos szórakoztatási céllal hozták létre 2012 decemberében a Tibi atya Facebook profilt, állításuk szerint azért, hogy így tartsanak görbe tükröt a társadalomnak. A tükör működik, és úgy tűnik ők meg is fognak élni ebből.

Tibi atya Facebook – oldalát 2013 nyaráig több mint százhúszezren kedvelték, a lájok száma 2014 tavaszára meghaladta a kétszázhatvanezret. Tibi atya művész oldalát 2015 áprilisáig hatszázötvennyolcezren követik a Facebookon! A fiatalok körében a brand óriási népszerűségnek örvend, talán azért, mert nincs olyan, akinek ne lenne a családjában legalább egy, vagy több olyan szerethető személy, aki részben ne lenne hasonló a Tibi atyás poénokban feltűnő fiktív alakokhoz.

Született Máriakálnokon
Ahogy azt már írtuk a Tibi atya facebook profilt működtető fiúk találomra választották ki a Győr-Moson-Sopron megyei községet – igaz egyikőjük győri, biztosan kötődött több szálon is a kis faluhoz. Máriakálnok polgármestere valószínűleg nem vette észre mekkora hibát követett el, amikor a falu vallásos hagyományaira hivatkozva perrel fenyegette meg a vicceskedő fiatalokat.
Ezt az üzletet ők maguk is felépíthették volna, ha megnyitják a Tátika presszót, vagy csak átkeresztelik a helyi ivót és magukénak érzik a viccet, használják a figurát. A Budapest belvárosában lévő szórakozóhelyen egy átlagos szerda este összegyűlt tömegből ítélve, konkrét búcsújárás lett volna a Tátikában, ami igen szép bevételt jelenthetett volna a falunak, no meg a helyi kocsmárosnak is.
Olyan népszerű lett „Tibi atya”, hogy többek között a Tolna megyei Kajdacson Humbákfalva volt a falunapon a főzőverseny győztese. A fiatalokból álló társaság nyilván viccesnek találta ezt a névválasztást.

Jelen pillanatban van egy weboldaluk, ahol a Humbák Művek két literes kiszerelésben kapható PET palackos borait és férfi és női pólókat árulnak, különböző Tibi atyás dizájnnal. Emellett “Tibi atya Fröccsöntő műhelyei” révén a vendéglátásba is belekóstoltak, mára több, franchise rendszerben működtetett üzlettel. (Hogy hogyan működhet sikeresen egy franchise vállalkozás, ahhoz itt talál szakértői tanácsokat.) A központi egység Budapesten az V. kerületben van, de nyitott már Szegeden, Orosházán, Nagyszénáson, Szombathelyen és Pécsen, Újszászon, Nyíregyházán is Tibi atya fröccsműhely.

Kik állnak Tibi atya mögött?

Tibi atya – anonimitásukat őrző – megalkotói korábban az Exszakasz nevezetű viccblog szerkesztői voltak. A kitalált egyházi személy szolgálati helye kezdetben – véletlenszerű választás eredményeként – Máriakálnok település volt. A község polgármestere, Tóásóné Gáspár Emma azonban kifogásolta, hogy a blogbejegyzések rossz hírét keltik a „régi vallásos hagyományokat őrző falunak, és 2013 májusában bejelentést tett a rendőrségen a létrehozók ellen, akik válaszul bejelentették, hogy a fiktív pap „kiköltözik” Máriakálnokról a szintén fiktív Humbákfalvára (ld. keretes írásunkat). Aktivitásának azóta is ez a település a helyszíne, innen is a cég neve: Humbákművek Kft.

A vicces fiúk 2013-ban társultak be először egy kezdetleges vállalkozásba, ami valójában csal pólóforgalmazással foglalkozott. A Piac&Profitnak nyilatkozó cégvezető,Tóth Máté ezt a szakaszt még úgy jellemezte, hogy ekkor még nem érezték mekkora üzleti lehetőség van a humbákfalvi papban, és 2014-ben egy kocsmázás közben ötleteltek a jelenlegi cégtársak, amiből kinőtte magát a jelenlegi szabad szemmel is elég jól látható vállalkozás, melyből hamarosan vállalatcsoport is lehet.

Minőségre mennek
„A Humbák Művek Kft. egy Tibi atya kultuszon alapuló startup vállalkozás, mely az “olcsón jót” alapelvre építve célozza meg a piacot. Célunk, hogy egy olyan országban, ahol a borkultúra idősebb, mint maga a nemzet (mely szintén nem fiatal), ne fordulhasson elő, hogy a boltok polcain penészgombaként telepszenek meg a szegedi prímásról vagy spanyol ünnepről elnevezett üveges borpancsok. Műanyagpalackjainkba csak minőségi termelői magyar borok kerülnek, melyek áraikban is felveszik a versenyt a szóban forgó piaci ellenfelekkel. Szeretnénk átírni az emberek tudatában a sztereotípiát, miszerint “az üvegpalack önmagában garantálja a minőséget”. Küldetésünk, hogy száműzzük az egyetemisták poharaiból a vizezett italokat, külön hangsúlyt fektetve a hitvallásunkkal szöges ellentétben álló szörppel higított “ótvarfröccsökre”. Egyelőre a borokra és a fröccsözésre fektetjük a legnagyobb hangsúlyt, azonban nem feledkezhetünk meg a sörről sem. Rengeteg tehetséges sörfőző működik kis országunkban, akik munkájukat nyugati színvonalon végzik, csak nem találnak utat szélesebb piac felé. Szeretnénk felkarolni ezeket a főzdéket, mert hisszük, hogy jogunk van elérhető áron világszínvonalú italokat fogyasztani egy olyan földön, ahol ehhez minden adott! – szól a Humbák Művek hitvallása.

Az alapfeltevésük Tóth Máté szerint az volt, hogy egy kocsmát szeretnének nyitni, de egy budapesti üzlethelyiség bérléséhez és berendezéséhez nem volt elég pénzük. Még tavaly megcsinálták a saját márkás borukat a Borellátó cégen keresztül. Minden egyes minőségi bort rejtő PET palackról a napszemüveges Tibi atya vigyorog és tósztra és koccintásra emeli a poharát.

A cégvezető szerint ez volt az a pillanat, amikor kézzelfoghatóvá vált, hogy Tibi atya innentől egy brand. Levédették a szabadalmi hivatalban, és ekkor fogalmazták meg a cégtársak azt, hogy szeretnének mást is. (Egy sikeres fejlesztés gazdaggá és híressé teheti azt, aki kitalálja. Sok mindenki által ismert, naponta használt termék vagy ikon azonban nem segítette így feltalálóját, mivel nem védték le.)

Még mindig csak 2014 májusában járunk, amikor ezek a fiúk az új branddel kitelepültek egy standdal a II. Fröccs-, és Barbecue fesztiválra. A koncepció nem volt összetett, hideg Tibi atyás fröccsöt adnak el az embereknek. Bejött. Ahogy az EFOTT és a Szegedi Ifjúsági Napok is. Szeptember közepén rájuk talált egy befektető is, aki pénzt adott a belvárosi Fröccsöntőműhelyre.

Szép kilátások

A gyakorlatilag franchiseként működő hálózat következő nagy Fröccsöntödéjét Debrecenben nyitja idén augusztus, szeptember környékén. Budapesten is nyílik még Tibi atyás bár. Jelenleg zajlanak a Humák Művek Kft-n belül azok az egyeztetések, melyek jogi keretek közé szorítják a befektetővel való együttműködést és meghatározzák a további szereposztást.

Még mindig garázscégnek tartják magukat, holott a debreceni üzletet már a befektető nélkül saját nyereségükből tudják finanszírozni, úgy, hogy az adózott eredményől mintegy tíz százalékot rendszeresen visszaforgatnak a már működő egységekbe is. Bútort vesznek belőle a kocsmába, vagy új borhűtőket, mert idén minden nagy fesztiválon kint lesz a Humbák Művek és Tibi atya ott fog vigyorogni a fesztiválózók kezéből a koncerteken. A fiúk olyan tempót diktálnak, hogy szinte negyedévenként érkeznek újabb és újabb mérföldkövekhez, amit fiatal korul ellenére meglehetős bölcsességgel képesek kezelni.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor