Tartalommarketing tudományos alapokkal

2019. március 26. kedd - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Mi a tartalommarketing? Megéri manapság tartalmat gyártani? Hogyan érdemes belekezdeni egy blogba, Youtube csatornába vagy épp egy podcastba? Joe Pulizzi a Content Inc. című könyvében választ ad ezekre a kérdésekre.

Míg az óriásplakátok, TV spotok vagy épp a fizetett hirdetések működését egyszerű megérteni, addig egy céges blog megtérüléséről még mindig győzködni kell a döntéshozókat. Tartalommarketing témában blogposztok és esettanulmányok armadája érhető el az interneten. Egy szöveges poszt formai kötöttségek miatt vagy a tartalomgyártás gyakorlati oldaláról vagy a létjogosultságáról szól, ritkább esetben említ konkrét példákat is.  Joe Pulizzi, a Content Marketing Institute alapítója könyvében bebizonyítja a tartalommarketing életképességét és több éves tapasztalatára alapozva segít bennünket, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki a tartalommarketingből.

5 tipp az ellenállhatatlanul kattintásvonzó címadáshoz
Bármilyen gyorsan változik is a marketing, a jó címsor még mindig mindennél többet ér. A négy alapszabály mellett öt szakértői tippel segítünk, hogy ne menjen kárba mindaz, amit a cím után ír.

Mi az a tartalommarketing?

Hatékony tartalommarketinggel a céged tudásbázisára, szakértelmére építve oldhatsz meg a vevőid számára égető problémákat. Sajnos sok, koncepcionálisan rossz példát is láthatunk tartalommarketingre.

A leggyakoribb eset a szakmailag magas színvonalú, de a vásárlók problémáira megoldást nem kínáló, öncélú kommunikáció. Ebben az esetben hiába fektetsz több órát a cikk megírásába, ha az nem rezonál a célközönséggel, akkor csekély forgalmat fog irányítani az oldaladra.

Ha a potenciális vevőidet érdeklő, de a szakterületedhez csupán lazán kapcsolódó témáról írsz, akkor bár a cikked akár tömegekhez is eljuthat, de kevés új vásárlót fog eredményezni.

A tartalommarketinget érdemes gondosan megtervezni és oly módon kivitelezni, hogy a céged kommunikációjához jól illeszkedjen, a terméked / szolgáltatásod bemutatását lehetővé tegye ÉS emellett olyan témákat dolgozz fel, ami potenciális vásárlóid érdeklődési köréban áll.

bpdigital1

Miért éri meg tartalmakba fektetni?

Mert a tartalom az, amit online látni akarunk, míg a marketinget és a hirdetéseket egyszerűen figyelmen kívül hagyjuk. A tartalomkészítés azonban sokkal összetettebb, mint néhány középszerű blogposzt írása, amik senkit sem érdekelnek. A szerző egy hosszú évek alatt kidolgozott modellt oszt meg velünk, amellyel tartalomalapú vállalkozásokat lehet profitábilissá tenni.

Minőségi és egyedi tartalmak készítésének több előnye is van a rövidtávon eredményes performansz alapú megoldásokkal szemben vagy az azokat kiegészítve. A tudatos tartalommarketing túlmutat a pillanatnyi forgalomnövekedésen. A szakterületünkön releváns cikkekkel amellett, hogy a keresőkben jó eséllyel uralhatjuk az organikus találatokat, még hitelességet, brandet is építünk, nem is beszélve a vendégcikkek által szerzett új kapcsolatokról.

A buyer persona meghódítása
Tartalommarketing már a 19. században is volt, azonban megfelelő startégiával a mai napig kevesen alkalmazzák. Itthon különösen nagy a tanácstalanság, főleg b2b vonalon, pedig az igényes tartalomra megéri erőforrást allokálni.

Olvasóink (vagy vásárlóink) számára hasznos tartalmak készítésével iparágunk online véleményvezérévé válhatunk, valamint az elkészített tartalmakat hatékonyan tudjuk beépíteni az online marketing mixbe. A minőségi tartalmak a fizetett hirdetéseket is képesek a magas relevanciájuk miatt olcsóbbá tenni. A releváns és egyedi tartalmak készítésének számtalan előnye van, a Content Inc. modell pedig végigvezet bennünket a minőségi tartalomkészítés folyamatán az ötleteléstől kedzve egészen a monetizációig.

Tökéletes keresztmetszet

A Content Inc. modell szemtelenül sok tartalmat igényel. A könyvben bemutatott példák főhősei, akik a modell segítségével váltak sikeressé kivétel nélkül keményen dolgoztak az elért eredményekért.

A Content Marketing Institute blogján a kezdetekben heti 2, manapság pedig akár napi 2 minőségi cikket is publikálnak. A kemény munkát azonban nem csak az üzleti/céges blogok igénylik. A könyvben példaként felhozott Emily Weiss blogger pályafutásának első évében 350 bejegyzést publikált, amit később sikeresen monetizált.

A munka nem úszható meg a Content Inc. modellt követve, ezért érdemes olyan témát választani, amit szeretünk és amihez értünk is. Ez biztosítja, hogy az olvasók/nézők számára elég jó tartalmakat tudjunk készíteni úgy, hogy nem égünk ki a folyamat közben.

TÖKÉLETES KERESZTMETSZET = TUDÁS + ÉRDEKLŐDÉS

A tartalommarketing kudarcának vitathatalanul a leggyakoribb oka az, hogy befejezik, mielőtt valóban működni kezdene.

Egyedi tartalom

A nap, mint nap gyártott tartalmak túlnyomó része úgy néz ki, mint az interneten megtalálható összes többi tartalom. Nem szolgálják ki sem az olvasót, sem a tartalom készítőjét. Azonosítsd a célközönséged problémáit és azt a specifikus területet, amely lefedi azokat, utána pedig egyedi módon prezentáld a megoldást. Mesélj egy másik történetet! Engedd, hogy a tartalom tükrözze a személyiséged, kombináld a különböző képességeidet, amik kiemelnek a tömegből.

Az alapok lefektetése

Napjainkban a technológia egyszerű hozzáférhetősége lehetővé teszi bármilyen üzletnek akármilyen iparágban, hogy egy hűséges közönséget hozzon létre következetes történetmeséléssel. A felkínált lehetőséggel azonban kevesen élnek és még kevesebben érnek el sikereket tartalommarketinggel. A tökéletes keresztmetszet meghatározása és az egyéni hangnem megtalálása után a kemény és hosszú távú megvalósítás fázisa következik.

Az alapok lefektetésénél érdemes egy platformon jelen lenni, hogy ne darabolódjanak fel az erőforrásaink (általában az időnk). A túl sok mellékággal rendelkező projektek gyakran eredmény nélkül befuccsolnak.

Közönség gyűjtése

“A jó blogposzt olyan, mint egy miniszoknya… elég hosszú, hogy takarja a lényegeset, de elég rövid ahhoz, hogy érdekes maradjon.”

Az alapok lefektetése után érdemes erősebb kapcsolatok kialakítása a közönséggel, legyen az egy e-mail feliratkozás útján vagy egy zárt csoportban. Felfoghatjuk ezt a klasszikus értékesítési tölcsér szakaszait követve is, mivel a modell végső célja a monetizáció.

bpdigital2

Az első három szakaszban megszerezzük az olvasók figyelmét, felkeltjük az érdeklődésüket minőségi és egyedi tartalmakkal. A figyelem felkeltése után a negyedik és ötödik szakaszban elmélyítjük a kapcsolatot, email listát gyűjtünk és elkezdjük elültetni az olvasó fejében a fizetős termékünk/szolgáltatásunk koncepcióját akár több platformon keresztül. A modell utolsó fázisában pedig az üzlet működéséhez szükséges monetizációra koncentrálunk.

Változatosság

Az ötödik fázishoz eljutva lecsökken a potenciális növekedés mértéke. Egy blog esetében például elképzelhető, hogy már minden, téma iránt érdeklődő, szöveges tartalmakat fogyasztó felhasználót elértünk. Ilyenkor érdemes a tartalmak átalakítása, új platformok bevétele. Csinálj videót korábbi szöveges tartalmaidból! Jelenj meg más felületeken, vendégblogolj, írj médiumon!

Nyári tippzápor, hogyan írjon sikeres üzleti blogot
Minek az üzleti blog? Természetesen csakis azért, hogy eladjunk. Méghozzá anélkül, hogy a költséges hirdetések erejében kellene bízni. A rendszeresen frissülő blog előrébb hozza a weboldalt, ráadásul nem kell könyökig a zsebünkbe nyúlni, hogy menjen a marketing. A Langmár Kommunikáció tippjeivel így működhet a dolog.

Monetizáció

A nap végén a Content Inc. modell lényege a megtérülés kell, hogy legyen. A könyv a monetizáció terén a széleskörben ismert lehetőségeken túl nem szolgál új példával, inkább konkrét eseteket mutat be a monetizációs lehetőségek típusainak bemutatására.

Joe Pulizzi a Mozt példaként hozva több monetizációs forrást is bemutat. Rand Fishkin a SEOMoz néven futó blogját először tanácsadói projektek lead-gyűjtőjeként használta, majd a blog témájához passzoló, a közönség problémáira megoldást jelentő SaaS (Software as a Service) üzletet hozott létre.

Érinti a könyv a hirdetések elhelyezését, prémium tartalmak készítését, események szervezését meglévő közönség számára és a szponzori együttműködéseket is. A Content Inc. elmagyarázza a tartalommarketing lényegét, egy hat lépéses útmutatóval szolgál a sikeres tartalomgyártáshoz és mítoszokat rombol le.

Nem tudod érdemes-e tartalommarketinggel foglalkoznod?

Kíváncsi vagy a módszer megtérülésére?

Érveket keresel az ingyenes tartalomgyártás létjogosultságának alátámasztására?

A Content Inc. mindhárom kérdésre választ ad.

Szerző:

Híres Norbert

SEO specialista.

A BP Digital SEO ügynökség csapatával közepes- és nagyvállalatoknak segít felfedezhetővé válni az online térben. Szakterülete a technikai SEO és a tartalommarketing, melyről saját blogján is rendszeresen ír.

Tartalommarketing: honnan, mit és hogyan vehetünk át, hogy ne legyen jogsértő?
Valamennyi vállalkozás életében az online tartalommarketing egyik fontos eleme a megfelelő mennyiségű és minőségű tartalom előállítása és online megjelentetése, amely hatékony eszköz a cég ismertségének növelésére. Sok esetben azonban időigényes feladat a megfelelő tartalom előállítása, ráadásul ötlet sincs mindig feltétlenül kéznél a megfelelő cikkek, blogbejegyzések elkészítéséhez. Magától értetődőnek tűnik ezt a kérdést úgy megoldani, hogy a cégek külföldi blogokból, honlapokról emelnek át cikkeket, bejegyzéseket, és azokat magyarra fordítva közzéteszik saját honlapjukon, blogukon.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek