Szupergyors mosógéppel a nemzetközi piac felé

2017. augusztus 29. kedd - 06:06 / piacesprofit.hu
  •    

Szeptember 11-ig tart a jelentkezési időszak Európa legnagyobb, fenntartható energiaipari startupoknak szóló versenyére. Tavaly két magyar startup, a GreenerGizer és a Leap is döntőbe jutott. Utóbbi alapítóját, Fischer Zoltánt kérdeztük a versenyről és szupergyors mosógépeket fejlesztő startupjáról.

 

Fischer Zoltán, a Leap alapítója - ép: InnoEnergy

Fischer Zoltán, a Leap alapítója – ép: InnoEnergy

Mit tud egy Leap termék, miben más, mint egy átlagos mosógép?

Célunk a gyorsabb és energiatakarékosabb mosás. Ezt egy eltérő mosási elvvel valósítjuk meg, ami lehetővé teszi a jelenlegi 30-90 perces mosási időkkel szemben a 15 perces tisztára mosást a legtöbb hétköznapi szennyeződés esetén, nagyjából fele olyan áram és 20-30%-kal alacsonyabb vízfogyasztás mellett. Először mosodák számára fejlesztünk mosógépet erre a mosási elvre alapozva.

Hogy jött az ötlet, mióta tökéletesíted a találmányodat?

Édesapám 15 éve dolgozott egy gyorsabb és energiatakarékosabb mosógép elvén, de ütőképes üzleti koncepció híján csendben elsikkadt a dolog. Néhány éve arra jutottam, hogy nem szabad veszni hagyni az eredményeit, és nekiláttam, hogy működő prototípust és egy komoly üzleti modellt készítsek belőlük.

Mennyire volt rögös az út?

A kezdetekkor egyáltalán nem voltak adottak a feltételek. Kialakítottam egy sarkot a garzonlakásomban és munka mellett barkácsoltam az első modellt. Ez úgy, ahogy működött, a második modell azonban gyakorlatilag szétesett, pedig rengeteg munkaórám volt benne. Ekkor úgy éreztem, hogy nem vezet a dolog sehova, feladom. Aztán mégis megépítettem a harmadik verziót, ami már megbízhatóan működött.

Hogyan dolgoztok együtt az InnoEnergyvel?

Tavaly a legjobb 10 közé jutottunk a PowerUp! (akkor még Kickoff) versenyen és bár nem kaptunk díjat, az InnoEnergy és velük együttműködő más külföldi befektetők is láttak fantáziát az ötletünkben. Viszont a prototípusunk továbbfejlesztést igényel, ezért egy olyan megállapodási szándékot fogalmaztunk meg, hogy akkor tudunk továbblépni, ha a fent említett eredményeket tartósan biztosítani tudjuk egy megfelelő prototípus megépítésével. Most ezen dolgozunk.

Tehát pályáznotok kell az idei PowerUp! versenyen is?

Nem, ha valakit a verseny során kiválasztanak, már egy egyedi megállapodás mentén léphet tovább.

Magyar cégeket várnak Európa legnagyobb energiaipari versenyére
A tavalyi siker után ismét várják a magyar fejlesztéseket Európa legnagyobb energiaipari versenyén: harmadik alkalommal hirdeti meg az InnoEnergy a kontinens legnagyobb versengését.

Mit tartasz a “startupper-lét” legnagyobb buktatójának?

Egy startupper felé elvárás, hogy merjen nagyot álmodni, hiszen ettől startupper. De eleve nemzetközi piacot célozni csak kiváló ötlettel, csapattal, üzleti modellel és praktikus gondolkodással lehet. Ami nagyon sajátossá teszi a startup indulást és növekedést az a finanszírozás. Nem lehet tipikus induló kisvállalkozós léptékben gondolkodni. Mindent úgy kell előkészíteni, hogy gyors nemzetközi növekedést tudjon elérni a cég, és csak akkor fektet bele valaki, ha ennek a komoly esélyét látja. Tehát az ötletet már a 0. ponton, 0 erőforrásból bizonyíthatóvá, eladhatóvá kell tenni.

Nyugaton ez másképp van, ott a pre-seed finanszírozás alapmegoldása a 3F (Friends, Family and Fools). Ebből például Amerikában könnyedén összejön 100.000 $, ami már elég lehet egy prototípus előállítására, és a bizonyításra. Itthon ez túl sok pénz. Családtól és barátoktól jó, ha 1-1 millió forint összejön és ez is nagyon megterhelő a kapcsolatokra nézve.

Ennek fényében milyen lehetőségei vannak ma Magyarországon egy startupnak, ha fejlődni szeretne?

Nehéz általánosságokat megfogalmazni, de talán az törvényszerű, hogy minél fejlettebb, minél több fórumon bizonyított, annál több lehetősége van. Nagyobb a kapcsolatrendszere és a mozgástere. Többek között ezért volt jó végigcsinálni a PowerUp! versenyt. Az elődöntőket és a döntőt megelőző többnapos workshopok alatt több nemzetközi mentor és befektető is látott minket, foglalkozott velünk és a megfelelő kérdésekkel és meglátásokkal segítettek tökéletesíteni nem csak a pitch anyagunkat, de magát az üzleti és termékkoncepciónkat is. Ezekből a célzott beszélgetésekből pedig, ha minden jól megy egy 120.000 eurós befektetés lesz az InnoEnergy részéről.

A startupok a mai aranyláz, a vállalkozók az aranyásók
Aranyláz, aranybánya, aranyásók. Kulcsszavak egy, a mai startupok helyzetét elemző szakmai sajtóbeszélgetésről, amelyet az InnoEnergy cég szervezett, a szakma neves szakértőinek bevonásával. Az InnoEnergy a fenntartható energiagazdálkodást érintő fejlesztések motorja Európában. Segíti, és anyagilag támogatja az innovációt, a tantermektől kezdve a vásárlókig, partnerhálózatán Európát átívelő kapcsolatok jöhetnek létre.

Szerintem ilyen célzott beszélgetésekre kell törekedni lehetséges ügyfelekkel, szakemberekkel, célközönséggel. Az út során rengeteg minden letisztul, formálódik. És amikor ez elér egy bizonyos fejlettséget, már lehet keresni egy-egy kollégát, társalapítót, majd befektetőt is. A folyamat azonban az alapítók fejlődését is megköveteli: rugalmasnak, nyitottnak és kreatívnak kell lenniük, ha be akarják fogadni a visszajelzéseket, és azoknak megfelelően formálni a fejlesztést. Különben biztosan bukás a vége.

Miért fontos egy startup számára, hogy nemzetközi piacra léphessen?

Csak azért, mert ettől startup. Inkább onnan közelíteném meg a dolgot, hogy az ötlettől függ, hogy azt helyi, regionális, vagy világszinten érdemes-e csinálni. Lehet szuper helyi vállalkozást létrehozni, ami elég sikeres ahhoz, hogy eltartson néhány családot. Ha szeretjük csinálni, akkor miért ne. Viszont startupot olyan termékből vagy szolgáltatásból érdemes csinálni, ami bárhova szállítható a világon. Ja, és persze legyen annyival jobb a konkurenseknél, hogy az gyors növekedési potenciált jelentsen.

Ha egy ilyen adottságú cég nem lép nemzetközi szintre, akkor helyi piacon tengődik, és várhatóan azt sem sokáig, mert egy nagyobb cég át fogja venni a helyét. Az InnoEnergy PowerUp! versenynek ezért is a nemzetköziség a legfőbb értéke.

Mennyi saját tőkebefektetést várnak általában a startupoktól? Mennyi jöhet a tapasztalatok szerint kintről?

Fejlettségi stádiumtól függ. Elvileg bármennyi pénz jöhet. Nekem mondták már azt magyarországi tőkealapnál is, hogy több milliárd forintot is tudnak adni, ha már ott tartunk, hogy értékesítés alatt álló termékünk van. Amennyi indokolt, annyit lehet kapni. Csak nagyon indokoltnak kell lennie. :)

Konkrétan saját tőkét sokszor nem is várnak el sem itthon, sem külföldön, csak azt, hogy kellően valid legyen a projekt. Van, amibe elég lehet néhány tízezer forintot rakni + sok munkát, és már valid. De láttam már olyan ötletet, aminek csak a bizonyítása is rettentő tőkeigényes lett volna. Ezek általában nem kapnak befektetést, mert legfeljebb egy államnak lehet érdemes belefektetnie.

Hogyan néz ki egy nemzetközi pályáztatási folyamat?

Azt hiszem, hogy szinte mindig többlépcsős. Az InnoEnergynél például először be kellett adni egy részletes leírást a projektről. Mire jó? Kiknek szól? Hogy fogjuk eladni? Mennyiből? Mikorra? Hogyan? Ez alapján juthatott be egy projekt egy nemzeti szintű elődöntőbe, aztán 8-10 csapatból jutott be 2 csapat – köztük mi – a nemzetközi döntőbe. Ez tavaly Varsóban volt megtartva, ahol a már említett workshopok után 10 csapat adott elő pitch-et egy befektetői zsűri és érdeklődő közönség előtt. Közülük hárman kaptak díjat – például a magyar GreenerGizer is -, mi pedig a többiekkel együtt a befektetés lehetőségét.

Mi a következő lépésetek?

Az InnoEnergy első befektetésére fél év múlva számítunk, hogy eljussunk a prototípustól a gyártás-előkészítés szakaszáig. Pár év múlva már mindenképpen szeretnénk kis példányszámban elkezdeni a gyártást, hogy aztán egy évre rá már sorozatban tudjunk gyártatni.

Már száznál több startup jelentkezett a PowerUp! versenyre
Több mint száz startup érdeklődött már az InnoEnergy PowerUp! pályázata iránt, amely Közép-Európa legnagyobb versenye olyan vállalkozók számára, akik a fenntartható energia megoldásokon dolgoznak. A versenyre bárki jelentkezhet, aki fel tud mutatni egy energiaiparral kapcsolatos projektet, prototípust, egy lelkes csapatot és egy két éven belül megvalósítható piacra lépési tervet.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek