Szigorított ellenőrzés indult

Mivel kiderült, hogy díjköteles budapesti területre behajtó tehergépjárművek egyötöde sem váltja ki a behajtási hozzájárulást, 2011. szeptember 19-étől december 16-áig három hónapos szigorított ellenőrzési kampányt szervez a Budapesti Közlekedési Központ és az ellenőrzésért felelős Parking Kft.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tehergépjárművek behajtási korlátozását környezet- és zajvédelmi szempontok figyelembevételével 2008. január 1-jén kiterjesztették Budapest teljes területére. 2011 júliusában egy mobil kamerás próbaellenőrzés során azonban kiderült, hogy a díjköteles zónában közlekedő teherautók csupán 19%-a váltotta ki a szükséges behajtási hozzájárulást. Ezzel nem csupán az általuk okozott környezeti károk költségeit hárítják át a fővárosra, hanem versenyhátrányt is okoznak a szabálytisztelő piaci szereplőknek.A jogkövető magatartás kikényszerítésére - egyéb intézkedések mellett - 2011. szeptember 19-étől december 16-áig három hónapos szigorított ellenőrzési kampányt szervez a Budapesti Közlekedési Központ és az ellenőrzésért felelős Parking Kft.

Töredék a jogkövető
A fokozott ellenőrzési akciót az indokolja, hogy az idei júliusi adatok még tavalyelőttieknél is sötétebb képet festettek: mindössze a tehergépkocsik 19 százaléka bizonyult jogkövetőnek.

 Az áruknak el kell jutniuk az üzletekbe, de a szállítást a fővárosiak életminősége, a környezet és a közlekedési infrastruktúra védelme érdekében úgy kell lebonyolítani, hogy a teherautók közlekedése a lehető legkisebb terhelést jelentse. A Parking Kft. (2012-től a BKK) feladata a budapesti teherforgalmi stratégia a kialakítása, amely a fuvarozók mellett a városlakók érdekeit is megjeleníti. A koncepció keretében célforgalomban korlátozásmentesen használható útvonalakat alakítottak ki, amelyeken ingyenesen elérhetők a legnagyobb logisztikai központok, ipari üzemek, de ezen útvonalakon kívüli közlekedéshez behajtási hozzájárulást kell váltani a fuvarozóknak.

Mivel a légszennyezés jelentős hányadáért a teherautók károsanyag-kibocsátása tehető felelőssé és méretüknél fogva is jelentős terhelést okoznak a budapesti utakon - így fontos feladat számuk csökkentése, optimalizálása. Minderre jó eszköz a behajtási hozzájárulás - ami alapján a teherautók csak díj fizetése ellenében közlekedhetnek a főváros egyes övezeteiben. Jelenleg folyamatban a díjszabás és a kapcsolódó kedvezmények felülvizsgálata annak érdekében, hogy a jövőben jobb, rugalmasabb és átláthatóbb rendszer alakuljon ki, amely egyaránt szolgálja a város érdekeit és teremt egyenlő piaci feltételeket a szállítmányozási szakma számára.


Forrás: BKK

Ez a helyzet a továbbiakban nem tolerálható, hiszen nem csak környezeti károkozás költségeit kerülik el a nem fizetők, de jogosulatlan versenyelőnybe kerülnek a fizetőkkel, vagyis a környezeti és társadalmi felelősséget vállalókkal szemben - áll a BKK közleményében.

Kétféle büntetés
A nem jogkövető magatartás kétféle következménnyel jár: bírsággal, amely akár 150 000 Ft-ig is terjedhet, ezt a gépjármű üzembentartója köteles megfizetni. A gépkocsivezetők pedig, ha nincs meg a behajtási hozzájárulásuk 3 büntetőpontot kapnak, amely közlekedési előéletüket terheli.

A szigorított ellenőrzés összehangoltan, minden területre kiterjedően zajlik az elkövetkező hónapokban. A Parking Kft. és a vele együttműködő BRFK, Nemzeti Közlekedési Hatóság, a kerületi és fővárosi közterület-felügyeletek a kamerástól a személyes ellenőrzésig bevetik a rendelkezésükre álló teljes eszköztárat.  

Az ellenőrzés a legfontosabb budapesti teherforgalmi útvonalak mentén, akár párhuzamosan, több helyszínen is zajlik majd. A Parking Kft. eltökélt a jogkövető magatartás kikényszerítésében, ezért folyamatos kontrollt tart fenn mindaddig, ameddig ez szükséges. A büntetésként behajtott összegek az állami költségvetésbe folynak, a behajtási hozzájárulásokból származó bevételt a főváros a közlekedés által okozott környezeti károk enyhítésére és Budapest közlekedési infrastruktúrájának fejlesztésére fordítja.

A Parking Kft. arra törekszik, hogy a behajtási hozzájárulások kiadási rendszere a fuvarozó szakma igényeit is kielégítse, mentes legyen a felesleges adminisztrációtól és a lehető leggyorsabban reagáljon a kérelmekre. 2012. január 1-jétől a behajtási hozzájárulások igénylése és kiadása teljes körűen on-line úton valósul meg, mind a kérelem, mind a dokumentum kiadása elektronikusan történik.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo