Szeretik, ha vezetik, de nem tűrik, ha megvezetik őket

2017. december 08. péntek - 15:06 / piacesprofit.hu
  •    

A kedvezőtlen demográfiai folyamatok és a robbanásszerű technológiai változások miatt teljesen új hozzáállás szükséges a munkavállalók és a munkaadók részéről is, ebben pedig felértékelődik a szerepe a privát szektor kezdeményezéseinek a hagyományos köz- és felsőoktatási intézményrendszer kiegészítéseként – állapították meg szakértők és gyakorló érintettek a Codecool programozóiskola szakmai rendezvényén.

Fordult a kocka: régen ezer jelentkező volt egy állásra, most pedig a munkáltatók versenyeznek a tehetségekért, de többnyire még mindig a hagyományos toborzási eszközökkel, márpedig ezen változtatni kell. Ezzel indokolja Bencze Róbert, a PwC Magyarország People & Organisation csoportjának igazgatója, hogy miért indítottak átfogó – és rendszeresen ismételni tervezett – kutatást a 16-26 évesek körében a munkahelyválasztási motivációikról. Ugyan a felmérés nem reprezentatív a munkaerőpiac területi és iparági megoszlásában, azonban a megkérdezett 13 ezer fiatal válaszai nagyon alapos rálátást engednek a magasabb hozzáadott értékű munkahelyekre remélt utánpótlás hozzáállásáról.

Duális képzés: diákba vagy felnőtt munkavállalóba invesztáljak?
Vannak olyan régiói az országnak, ahol nagy a munkanélküliség, mégis nehéz munkaerőt találni. Mert az emberek nem rendelkeznek a cégek számára releváns, hasznosítható képességekkel. A cégeknek ezeket kell megtanítani a közép- és felsőoktatásból kikerülő diákoknak a duális képzés keretében.

Nem az imidzs a fontos

A Codecool Meetupja keretében ismertetett felmérés egyik legfontosabb tanulsága, hogy a fiatalok munkahelyválasztásának toplistáján leghátrább szorult a jövőbeni foglalkoztató megítélése, vagy a társadalmi felelősségvállalási aktivitások. Ez arra enged következtetni, hogy az elmúlt évtizedben oly fontosnak tartott employer branding a munkaerőpiac indulási oldalán sokkal kisebb jelentőségű, mint a munkaerő megtartásában, vagy a többéves tapasztalattal rendelkező munkaerő állásváltoztatásában.

A legfontosabb faktoroknak ezzel szemben a munka és a magánélet egyensúlyát leíró jellemzők bizonyultak, amilyen például a – térben és időben is – rugalmas munkavégzés lehetősége. Ugyancsak fontos ennek a korosztálynak a szakmai tapasztalatszerzés lehetősége: jó főnökök keze alatt, jó munkahelyen, érdekes és színvonalas feladatokon dolgozhassanak, a szakmai és személyes fejlődés kézzelfogható reményében.

A speciálisan informatikai pályára készülő fiatalok elvárásai például különböznek annyiban a nagy átlagtól, hogy sokkal kevésbé elvárás részükről a változatosság, azonban magasabbra értékelik az innovatív és minőségi munkakörnyezetet, a hozzáértő munkatársakat.
A kezdőknél a fizetés és a bérjellegű kompenzációk sem toplistás tényezők a felmérés szerint, hiszen anyagi függetlenségük elérésének célja még nem feltétlenül esik olyan súllyal latba ebben a korai életszakaszban. Egy másik lehetséges értelmezését adta a számoknak Simon Gábor, a Codecool társalapítója, aki szerint az informatika környékén állást keresők akár természetes adottságnak is vehetik az átlagnál jobb munkakörülményeket és béreket, hiszen a saját diákjaik esetén is 97 százalékot meghaladó az elhelyezkedés sikeressége, és az akár 400-500 ezer forintos bruttó kezdőfizetések sem ritkák.

Nem zsenikre, hanem “informatikus-kőművesekre” lenne szükség
A magyarok többsége elutasítja az informatikusokkal kapcsolatos sztereotípiákat, a területen dolgozók humorosak, ápoltak és egyáltalán nem magányosak – derült ki a NetAcademia friss kutatásából. Mindezek és a vonzó fizetés ellenére mégis kevesen választják a szakmát, mert túlgondolják, hogy milyen kvalitásokra és energiabefektetésre van szükség az informatikussá váláshoz.

Bencze Róbert rámutatott, hogy egy közkeletű tévhitet is eloszlat a kutatás. „Gyakran éri az a vád a mai fiatalokat, hogy hiányzik belőlük a tisztelet vagy az alázat. Ezzel szemben azt látjuk, hogy elismerik a szakmai és vezetői képességeket. Az azonban tény, hogy újra meg újra ki kell érdemelni etéren a megbecsülésüket, fogalmazhatunk úgy, hogy szeretik, ha vezetik, de nem tűrik, ha megvezetik őket.” Mint a HR-tanácsadási szakember rámutatott, a vezetői készségek terén jelenthet ez komoly kihívást, hiszen köztudott, hogy a vezetőknek – általában is, de Magyarországon különösen – óriási kihívás a távmunkában, rugalmasan dolgozó munkatársak irányítása, motiválása.

 

Az új álláshirdetések zöme különféle informatikusokról fog szólni

A Meetupot záró kerekasztalbeszélgetésen az informatikai munkaerőhiány mértékét és alakulását boncolgatták a résztvevők. Szabó M. István, az Állás.hu kommunikációs vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a sajtóban rendre megidézett 22ezres betöltetlen álláshely valójában az Informatikai Vállalkozások Szövetsége által 2015-ben kimutatott szám, és mára ez jó eséllyel inkább 30-40ezer. Bencze Róbert tovább ment, rámutatva arra, hogy ha a hagyományos iparágakban informatikai készségeket is feltételező álláshelyeket nézzük, akkor százezres is lehet az érintettség, ezt pedig a köz- és felsőoktatás mellett csak a privát szektor kezdeményezéseivel lehet pótolni, nem véletlenül fejlődik ez a szakoktatói piac az igények nyomán ilyen ütemben. Ónody Molnár Dóra, a 168 óra hetilap publicistája a köz- és felsőoktatásból kikerülők gyakorlati készségeiben kimutatott visszaeséssel szembesítette kerekasztalpartnereit. Szerinte az informatikusi pályákra átterelhető fiatalok bázisának nem csak az alacsony születésszám és az elvándorlás szabhat gátat, hanem az is, ha készségek szintjén is lemaradnak a legfiatalabbak. Nem véletlen, hogy a Codecool is korszerű és nyitott elveket vall a toborzásban, a vállalatok részéről elmúltak az előítéletek – reagált a felvetésre Simon Gábor a programozóiskola társalapítója: már a húszas és harmincas korosztályon túl a negyvenesekre is lő a Codecool, továbbá a piaci 10 százalék alattihoz képest a 25-30 százalékot is eléri a lányok aránya.

Az irodista buszt vezessen, a nővérke pedig operáljon?
Egy vezetőnek feladata, sőt kötelessége, hogy a cég életében felmerülő problémákra megoldást találjon. Az igazán jó vezető alkalmassága leginkább a válságos időkben mutatkozik meg, mivel az ilyen helyzetek nem hogy blokkolják vagy bénítják döntéseiben, hanem éppen ellenkezőleg, inspirálják, kreatívabbá teszik gondolkodását. A napokban a fővárosi közlekedési vállalat vezetősége mutatta meg, hogy a globális munkaerőhiány okozta krízishelyzet hogyan is kezelhető kreatív megoldásokkal. A hír mindenki számára ismert: akkora a sofőrhiány, hogy irodai dolgozókat terveznek beültetni a volán mögé.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor