"Szeptembertől könnyebb lesz..."

Jelentősen csökkenhetnek a vállalatok adminisztrációs terhei, ha a bürokráciacsökkentő program 400 milliárd forintos cselekvési tervét a kormány elfogadja. Szöllősi László, uniós magyar kkv-követ, a Nemzetgazdasági Minisztérium vállalkozásfejlesztésért és iparért felelős helyettes államtitkára szerint a cégek versenyképességének fokozása nem csak pénzkérdés, sok függ a szándéktól is.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Small Business Act 2011 keretében május végén kétnapos konferenciát rendeztek Gödöllőn, ahol a kkv-követek bemutatása mellett szó volt a kis- és középvállalatok fejlesztése érdekében az országok előtt álló feladatokról. A jövő Európája mennyiben kíván más megközelítést?

- A 2008-as válság után Magyarországon és az unió számos államában drasztikusan nőtt a munkanélküliség. A problémára valószínűleg a mikro-, kis- és középvállalatok körében lehet megoldást találni. A nagyvállalatok fejlett technológiával és munkaszervezési módszerekkel rendelkeznek, de korántsem olyan jó a foglalkoztatási képességük, mint a kisebbeknek. Magyarországon a cégek 99,9 százaléka kkv, ez a kör állítja elő a hozzáadott érték 56 százalékát, és 73,8 százalékát foglalkoztatja a versenyszférában alkalmazottaknak.

■ Ön szerint van tér a közel 74 százalékos részesedés növelésére?

- A legfőbb cél az, hogy a kisebb és a nagyobb vállalatok is növelni tudják a foglalkoztatási képességüket. A kisebbeknek ehhez kevesebb tőke kell, és rugalmasabban reagálnak a legapróbb pozitív piaci jelre is. A nagyvállalati fejlesztések évekre előre eldőlnek, sokszor nem is Magyarországon.

■ A hazai gazdaságpolitika tehát elsősorban a kkv-k foglalkoztatás-bővítésére koncentrál?

- A multinacionális cégek előtt álló akadályokat a korábbi években már lebontották, a mikro-, kis- és középvállalatok működési környezetét érintő korlátokat viszont most kell felszámolnunk. Három területre fókuszálunk, összhangban az Európai Unió Kisvállalkozás-fejlesztési Intézkedéscsomagjával. Nagyon fontos a kkv-kör forráshoz juttatása. Immár kilenc éve sikeres a Széchenyi Kártya-program, amely most újabb konstrukciókkal bővült, valamint az Új Széchenyi Terv pályázati rendszere is kimondottan a szektorban megvalósuló fejlesztéseket támogatja. Kulcsterület az adminisztrációs terhek csökkentése is. Magyarországon évente mintegy 3000 milliárd forint adminisztrációs költség hárul a vállalkozásokra. A hazai GDP 10 százalékát meghaladó összeg európai összehasonlításban is tetemes, és rendkívül negatívan hat a vállalkozások versenyképességére. A májusi kormányhatározat - melyhez a kapcsolódó jogszabályok júniusban készülnek el - 105 milliárd forintos adminisztrációcsökkentő intézkedéscsomagról döntött, nyáron pedig egy 400 milliárd forintos javaslatcsomagot teszünk a kormány elé.

■ Milyen intézkedések szerepelnek benne?

- Az első csomaggal lebontottuk az általunk érzékelt akadályokat, a következő szakaszban pedig a vállalkozások szerint legsúlyosabb problémákban szeretnénk előrelépni. A cégvezetők jellemzően az adóval és más közbevétellel kapcsolatos bevallási, fizetési és nyilvántartási kötelezettségeket említik, mint a működésüket leginkább gátló intézkedéseket. A beruházási tevékenységgel kapcsolatos hatósági engedélyezési gyakorlat is lassítja és feleslegesen drágítja a beruházásokat. A cégek úgy érzik, az ÁNTSZ, a tűzoltóság s számos más hatóság napi működéssel kapcsolatos ellenőrzési és bírságolási gyakorlata nem veszi figyelembe a vállalatok adottságait.

■ Az ÚSZT-pályázatok kapcsán többen jelezték, hogy az adminisztratív terhek a vártnál kevésbé csökkentek, és a párhuzamos, olykor felesleges adatszolgáltatási kötelezettségektől sem mentes a rendszer.

- Januárban, a meghirdetésekor fontos szándék volt, hogy utat vágjunk a pályázatokhoz kapcsolódó jogszabályrengetegen. A korábban hatályos rendelethalmaz helyett a törvényalkotó egyetlen kormányrendeletben foglalta össze a pályázás, az elbírálás és a támogatás kiutalásának eljárási szabályait. Természetesen a pályázatok első hullámát követően érdemes lesz megvizsgálni a tapasztalatokat. A puding próbája az evés. A jogszabály előkészítői fogják értékelni, hogy a célok hogyan valósultak meg a gyakorlatban.

■ Az unió kisvállalkozás-fejlesztési programjának egyik sarokköve a cégek külpiaci tevékenységének segítése. Milyen esélyei vannak a hazai kkv-knak a határon túl?

- A források biztosítása és az adminisztrációs akadályok megszüntetése mellett a cégek nemzetköziesítése a harmadik prioritás. Jelenleg a kkv-kör 25 százalékkal részesedik az exportból, ami bizonyos szempontból magától értetődő. A kisebbek természetes működési területe a településük, esetleg a megyéjük. Ugyanakkor vannak innovatív szellemű vállalkozások, amelyek országhatáron túl is életképes, átütő ötlettel állnak elő. Őket szeretnénk támogatni a piacszerzésben. Erdélyben vagy a Felvidéken nincsenek nyelvi gondok, könnyebb kereskedelmi kapcsolatot létesíteni, az unión belül pedig a közös szabályozás, a hasonló intézményrendszer, engedélyezési gyakorlat, adózási rend teszi biztonságosabbá a külpiaci jelenlétet. A közösség határain túl viszont számos kockázattal kell számolni, így távolabbi piacokra jellemzően a közepes cégek tudnak kilépni, ahol rendelkezésre áll a tőke és a szükséges humán erőforrás. Alaposan előkészített döntést követően a szomszédos országok piacait akár egy mikrovállalkozásnak is érdemes felmérnie, míg a távolabbi országok piacaira való sikeres kilépéshez inkább a dinamikusan fejlődő vállalkozásoknak van esélyük.

■ Prosperáló gazdaságban a külpiaci jelenlét ösztönzése egészséges, most viszont a hazai cégeknek a belső piac stagnálása jelenti a legnagyobb kihívást. Sokan a kereslet szűkössége miatt nem fejlesztenek. Gondolkodik a kormány segítségen ezen a területen?

- Dinamikus belső keresletnövekedésre valószínűleg ez évben még nem lehet számítani, így azok a vállalkozások vannak előnyben, amelyek a kockázataikat földrajzilag is meg tudják osztani. A külső piacok ugyanis rendkívül gyorsan megnyíltak az elmúlt időszakban, és a főbb piacaink közül több is növekedési pályára állt. Ez számos vállalkozás számára menekülési útvonal, amit mutat az is, hogy a hazai export tavaly és idén az első negyedévben is nőtt.

■ Vannak közgazdászok, akik szerint a fenntartható növekedéshez és a válságból való tartós kilábaláshoz nélkülözhetetlen a lokális ellátás erősítése. Ez a hazai kkv-k számára fontos lehet. Hogyan érvényesül a kormányzat gazdaságpolitikájában ez a szemlélet?

- Az elmúlt fél évben több intézkedés is született, amely a magyar vállalkozásoknak teremt lehetőséget, hogy piacra jussanak közvetlen környezetükben. Módosítottuk például a magyarországi kereskedelmi hálózatokba történő beszállítói feltételrendszert, amely korábban komoly költségeket jelentett azon cégek számára, amelyek tartósan több lánchoz szerettek volna szállítani. Előkészületben van a közbeszerzési törvény módosítása, ami szintén könnyítéseket tartalmaz a kkv-k közbeszerzésekbe való bekapcsolódása érdekében. Másfelől tisztában kell lennünk azzal is, hogy Magyarország évtizedek óta rendkívül nyitott gazdaság. Ez azt jelenti, hogy a magyar emberek akkor kapnak munkalehetőséget, ha a világ és Európa piacain értékesíthető termékeket tudunk előállítani. Alapvető érdekünk, hogy az unió határai könnyen átjárhatók legyenek, működjön a szabadkereskedelem. Minden olyan lépés, amely az áruk szabad áramlását veszélyezteti, a kis, nyitott gazdaságú országok számára komoly hátrányt jelent.

■ A kormányzat nem támogatta a „Paktum az Euróért" elnevezésű versenyképességi egyezmény javaslatát, amely a társaságiadó-alap uniós szintű harmonizációjára vonatkozott. Sokak szerint ez éppen a kkv-k számára lett volna előnyös.

- A társasági adózás nem alkalmas az áruforgalom vagy a külpiaci aktivitás befolyásolására. Nekünk az a fontos, hogy az európai tagállamok gyakorlatában ne jöjjenek létre helyi hatósági, nehezen kiszámítható, „trükkös" akadályok, amelyek veszélyt jelentenének a magyar vállalkozások számára. Minden ilyen - például a legutóbbi zöldségkonfliktus, amely a piaci bizalmat érintette - azonnal súlyos veszteségként jelentkezik a magyar exportőrök körében.

■ Versenyképesek a magyar termékek az unióban?

- Az elmúlt évek kiviteli statisztikái szerint külgazdasági tekintetben igen. Az más kérdés, hogy e mögött milyen tényezők állnak. A huzamosan fennálló alacsonyabb forintárfolyam segítette az exportőröket, ugyanakkor a korábban említett területeken nagyon sokat kell még tennünk a magyar kkv-k versenyképességéért. Folyamatosan vizsgáljuk a szabályozási környezetet, és figyelemmel kísérjük más országok gyakorlatait.

Az üzlet követei
Május végén Gödöllőn mutatta be Antonio Tajani, az Európai Bizottság alelnöke az Európai Unió újonnan kinevezett kkv-követeit, majd összeállították az elkövetkező hónapokra vonatkozó munkatervet. A kezdeményezést ez év tavaszán az Európai Bizottság Vállalkozáspolitikai Főigazgatósága indította útjára. Minden országban egy úgynevezett kkv-követ gondoskodik a jövőben az Európai Kisvállalkozói Törvény – Small Business Act (SBA) – tagállami átültetéséről. A kisvállalkozói intézkedéscsomagot a bizottság terjesztette be még 2008-ban, hogy fellendítse a vállalkozói tevékenységet, elősegítse a kkv-k növekedését, megkönnyítse helyzetüket a „Gondolkozz előbb kicsiben” elv alapján. Európa-szerte számos eredményt írnak az intézkedéscsomag javára, de a márciusi felülvizsgálat rávilágított a még kiaknázatlan lehetőségekre is. Az elsődleges célkitűzések között szerepel a finanszírozási források elérhetőségének javítása, a szabályozások hozzáigazítása a kkv-k igényeihez, a piaci lehetőségek maximalizálása unión belül és kívül. A követek feladata a folyamat gyorsítása.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo