Személyként viselkednek a márkák a csetappokon

2017. szeptember 26. kedd - 07:30 / Kriston László
  •    

A fiatalok többet lógnak a csetappokon, mint az interneten. Nem véletlen, hogy a cégek ide is egyre inkább be akarnak törni. Új célcsoportok elérésére törekednek a csetalkalmazásokban.

2016 végén 4,5 millió magyar felhasználója volt a Facebook Messengernek, több mint 3 millió a Vibernek, félmillió a Snapchatnek és 400 ezer a Whatsappnak. „A csetapp nagyon személyes »tér«, nem olyan, mint a világháló, mivel itt olyanok vannak jelen, akiknek a telefonszámát is tudjuk. Márpedig azt agyba-főbe nem adjuk meg mindenkinek. Ebben a közegben más viselkedést várnak el a cégektől, ezért a márkák elkezdtek személyként viselkedni” – mondta a Piac & Profit Social Media 2017 című konferenciáján Novák Ferenc, a Neo Interactive business unit leadere.

A júzerek a leginkább erre használják a csetalkalmazásokat:

  • Barátokkal való kapcsolattartás
  • Telefonálás
  • Márkákkal való kapcsolattartás
  • Ügyfélszolgálati ügyintézés
  • Facebooktól különvált Messenger használata

A cégek is felismerték e platformok értékét. 2016-ban a KLM elsőként fejlesztett csetbotot, automatizálva ezzel a repülőjegy-foglalást, az online becsekkolást, a beszállókártya kinyomtatását. Novák szerint ez az újítás felnyitotta a szakma szemét, s várható, hogy ezentúl egyre több márka mozdul rá a csetappokra hasonló módszerrel.

Novák ferenc - Kép: Völgyes Valéria

Novák ferenc – Kép: Völgyes Valéria

Játék és muzsika tíz percben

Újabban a nyereményjátékok is divatosak errefelé. Régen ezt úgy bénázták el a márkák, hogy a brand feltett egy kérdést, az első helyes megfejtő beírta kommentbe a választ, és aztán egy csomó mindenki a copy paste nemes(en egyszerű) módszerét használva szintén előállt a jó megfejtéssel. Vagyis boldog-boldogtalan nyert.

Ma már azt kell beírni a kommentbe, hogy „szeretnék részt venni a játékban”, a csetbot ezt felismeri, és elküldi a kérdést priviben a felhasználónak, aki aztán beküldi a megfejtést.

  • Érdekes, hogy a WhatsAppot már belső csapatkommunikációra is használják a cégek.
  • Indiában az ügyfélszolgálati használat terjedt el inkább, náluk pizzát vagy virágot is lehet rendelni ezen a csetappon keresztül.
  • A BBC crowdsourcingra használja. A felhasználók beküldhetnek híreket vagy képeket aktuális eseményekről, amiket a BBC aztán leközöl.
  • A WhatsAppra jelenleg a BookMyShow jegyértékesítő cég fejleszt botot.
Cset a mobilról, vásárlás az asztali gépről
A hazai internethasználók mintegy napi 209 percet, azaz közel három és fél órát töltenek a világhálón. A legfőbb internetes tevékenységek listáján továbbra is vezet a közösségi oldalak látogatása, az elektronikus levelezés és a hírolvasás, amit jellemzően mobil eszközökön végeznek a netezők. Fix eszközökön zajlik viszont a nagyobb elmélyülést megkívánó online ügyintézések többsége.

Snap it, baby!

A Snapchat a sztoricentrikus marketingben lehet hasznos a cégeknek, továbbá itt lehet a netes véleményvezérekre, az úgynevezett influencerekre felépített kampányokkal nyomulni.

A vezető sajtóorgánumok is közölnek kifejezetten a Snapchatre szabott tartalmakat. Beállt a sorba már a német Bild, az amerikai The New York Times, a brit Daily Mail, sőt az Index.hu is publikált itt a Sziget alatt.

Régen beragasztós matrica album, ma sticker pack

A Viberen a stickerek, vagyis a figurás-grafikus matricák élik reneszánszukat. A Pöttyös például rendhagyó módon úgy népszerűsíti a Túró Rudikat, hogy nincs nyilvános fiókja (public account), ahol nyilvános csetet indítana – de a stickerekkel jelen van.

A nyilvános csetekből egyébként 50–80 százalékos organikus elérés generálható. Cégek esetében itt „napi 4-5 posztolás ajánlott, ha egy kimarad, akkor zuhan az engagement” – mondta Novák.

A Vibernek az a hátulütője, hogy nyilvános mérései alig vannak, nincsenek például hozzáférhető demográfia adatai.

Egy stickercsomag egyébként 800–18 000 dollárjába kerül egy cégnek. Nagyjából 20 forintra jön ki egy rajongó behozása, véli Novák. A Facebookon ennek költsége 150 forint.

A csetgeneráció játszótere ma az internet
Globális közösségi összetartozásunk platformja, kommunikációnk médiuma, össztudásunk őrzője. Az internet a születése óta fejlődik, bővül anélkül, hogy ennek számos aspektusával tisztában lennénk. Ma épp a csetalkalmazások fénykorában járunk.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek