Szállítmányozás – Kihívás a kánikula

2012. augusztus 06. hétfő - 18:18 / piac-profit.hu
  •    

A közúti fuvarozás során számos kihívással kell szembenézniük a szállítmányozó vállalatoknak, ez pedig különösen igaz az olyan speciális ellátást igénylő rakományok esetében, mint a hűtött áru fuvarozása. Mindez pedig hatványozottan igaz kánikula esetén.

A rakomány természetéből adódóan az ilyen fuvarteljesítések során még körültekintőbben kell eljárni, és szigorú Európai Uniós szabályozásokat kell betartania a teljes szállítási láncnak. Fontos tehát a fuvarfeladatok megfelelő tervezése és a szállítási folyamat minden tényezőjének fokozott ellenőrzése. Mindez pedig hatványozottan igaz kánikula esetén.

A különleges bánásmódot igénylő rakományok közé tartozik a hűtött, és egyéb hőmérséklet-érzékeny áru, mint például a fagyasztott élelmiszer, a tejtermékek, vagy a zöldségek. Érthető okokból az ilyen fuvarok esetében alapvető elvárás a higiénia, azaz a szállító gépjármű rendszeres vegyszeres tisztítása, és hogy az élelmiszer illetve annak csomagolása semmilyen módon ne sérüljön vagy szennyeződjön. Annak érdekében, hogy a fogyasztók kifogástalan minőségű élelmiszerhez jussanak a boltokban és az éttermekben, az Európai Unió szigorú szabályokat írt elő, melyeket minden ezzel foglalkozó vállalatnak kötelező betartania.

„Az élelmiszerek biztonságos szállítására és raktározására vonatkozó előírásokat az ún. HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) kézikönyv tartalmazza. Ezek betartása nemcsak a fuvarozók, hanem a kereskedők, vendéglátósok és étkeztetők számára is kötelezőek. A HACCP rendelkezik olyan szállítmányozási feltételekről, mint a raktér megengedett hőmérséklete és a higiéniai feltételek. Például a hűtött termékek hőmérséklete 0-5 °C között lehet, a húsoké 7 °C, a belsőségeké pedig 3 °C. A tárolásra szolgáló helyiségeket pedig úgy kell kialakítani, hogy elkülöníthetőek legyenek az eltérő eltarthatósági tulajdonságú élelmiszerek. Tejtermékek közelében nem lehet nyers zöldséget tárolni, illetve külön teret kell biztosítani a szárnyasok hűtésére és tárolására. Végül fontos kiemelni, hogy a hűtőkocsi és a hűtve szállított termék hőmérsékletét az áruátvétel során ellenőrizni kell, ezt az átvevők rendszeresen meg is teszik."- tájékoztatott Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország szakértője.

Hőségriadó
Nem csak a szállítmányozásnál jelent gondot a kánikula.Drasztikus mértékben, akár negyedével is nőhet a vállalkozások áramfogyasztása a nagy melegben – állítja az ALTEO. A statisztikák szerint az extrém magas hőmérséklet munkanapokon 12,4, munkaszüneti napokon pedig 23,7 százalékkal emelte a cégek áramfogyasztását. Pedig az energiafogyasztás megugrása akár már néhány egyszerű intézkedéssel is megakadályozható. Nem csupán a lakossági villamosenergia-fogyasztást növeli a hőség, a vállalkozások ugyanígy szenvednek a nagy melegtől – derül ki az ALTEO Energiaszolgáltató Nyrt. friss elemzéséből. Az energetikai társaság 150 ügyfelének fogyasztását vizsgálta július első két hetében; az elsősorban irodaházakból, termelőtevékenységet végző kis- és közepes vállalkozásokból álló ügyfélportfólió statisztikái szerint az extrém magas hőmérséklet munkanapokon 12,4, munkaszüneti napokon pedig 23,7 százalékkal emelte a cégek áramfogyasztását. (A bázisnap legmagasabb hőmérséklete 26 fok Celsius volt, az extrém hőmérsékletű napé pedig 38 fok Celsius.)

Különösen fontos, hogy az ilyen rakományok esetében nem szakadhat meg a hűtési lánc. Ez azt jelenti, hogy a szállítmányozás során kizárólag hűtőkonténerben, vagy hűtőkocsiban mozgatható az áru, és a raktérben mindvégig biztosítani kell az optimális hőmérsékletet. Ennek hiányában az élelmiszer kiolvadhat, illetve megromolhat útközben, amely felelősség minden esetben a sofőrt terheli. További problémát jelenthet, ha valamilyen okból a lerakó vagy felrakó helyeken kívül történik raktér-ajtónyitás, amely veszélyezteti a tárolt áru minőségét. A hagyományos technológiai lehetőség ezen fuvarfeladat ellenőrzésére az úgynevezett thermo scrip, ahol szalagra történt a hőmérséklet rögzítése és az áru átadása után történt a kiértékelés. Ennek nagy hátránya, hogy csak utólag látható, ha valamilyen hiba történt, akkor viszont már késő és a nem megfelelően szállított, tárolt élelmiszert meg kell semmisíteni.

„Ma már széles körben elterjedt, hogy GPS alapú telematikai rendszert használnak a fuvarozók, amely valós időben figyelemmel kíséri a hűtőberendezés megfelelő működését. Tapasztalataink szerint ugyanis éppen a hőmérséklet nem megfelelő beállítása okozza a legnagyobb problémát, amelynek következtében a szállítmány megromlik, és hatalmas veszteséget okoz a vállalatnak. A telematikai rendszer azonnal riaszt, ha csökkenni, vagy nőni kezd a hőmérséklet, így még időben be lehet avatkozni. Sőt igazolást is nyújt, hogy a teljes szállítási út alatt megfelelő hőmérsékleten voltak az élelmiszerek, ez különösen utólagos reklamáláskor jön jól."- mondta el Bagossy Tamás.