Milliós bírságot kockáztat, aki nem kezeli jól az adatokat

A legtöbb vállalat nem készült még fel az Európai Unió új adatvédelmi szabályozására, mely jövő évben lép hatályba. A büntetés mértéke pedig kellőképpen elrettentő a háromszázmillió forintot is meghaladhatja.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bírságot kockáztat aki nem töröl - Kép: SXC

Az Európai Unióban a személyes adatok védelméről jelenleg egy 1995-ös szabályozás gondoskodik, melyet hamarosan felvált az új adatvédelmi irányelv, melynek egyik célja, hogy növelje az informatikai szolgáltatókkal szembeni bizalmat mind a végfelhasználók, mind a vállalatok körében.

Az új irányelv megosztja az adatvédelmi incidensekért és jogszabályszegésekért való felelősséget az adatot birtokoló vállalat és az adatot őrző felhőszolgáltató között, emellett pedig már nem csupán az európai szolgáltatókra vonatkozik, de azokra a tengerentúli vállalatokra is, melyek európai uniós állampolgárok adatait kezelik.

A Skyhigh Network hétezer felhőszolgáltatóra kiterjedő friss statisztikája szerint azonban száz szolgáltatóból jelenleg mindössze egy felel meg az új elvárásoknak. Ezek kiterjednek az adatok kezelésére, az adatvédelmi incidensek jelentésére, a titkosítására, valamint a felejtés jogának bevezetésével az adattörlés területére is. (A biztonságos adattemetés most is a cégek dolga, ha saját adataikról van szó.)

1 millió eurós büntetés

A cégek számára a legijesztőbb változás, hogy míg a korábbi, 1995-ös adatvédelmi irányelv nem fogalmazott meg útmutatást a büntetések mértékére nézve, addig az új szabályozás szerint a bírság legmagasabb összege akár 1 millió euróig vagy a cég éves bevételének 2 százalékáig terjedhet. Kibújni is nehéz lesz az irányelv hatálya alól, mivel az előírja, hogy a szolgáltatók nem kezelhetik vagy tárolhatják a rájuk bízott adatokat olyan országokban, melyekben nincs legalább ugyanolyan szigorú szabályozás.

Öt lépés, amellyel megúszhatja az adatvédelmi bírságot
Márciusban az Európai Parlament elsöprő többséggel megszavazta az EU általános adatvédelmi rendelettervezetét. Ez az előírás kiterjed minden olyan cégre, amely európai állampolgár adatait dolgozza fel, függetlenül attól, hol, melyik országban történik mindez. Összeszedtünk 5 lépést, amellyel vállalkozása adatvédelme erősebb, adatkezelése biztonságosabb lesz.
Jelenleg a legnagyobb gondot a cégek számára a felejtés jogának bevezetése okozza, melyről eddig elsősorban a Google találati listájának megváltoztatásával kapcsolatban lehetett olvasni. A minősített adattörléssel foglalkozó Blancco magyarországi szakértői azonban figyelmeztetnek arra, hogy az irányelv hatálya minden szolgáltatóra kiterjed, nem csupán a nagyvállalatokra.

Nem kell azonnal a kalapácsért nyúlni

„Jelenleg rendkívül kevés magyar vállalat szabályozza, hogy milyen módon selejtezi le régi adathordozóit – beleértve nemcsak a szerverek és a munkaállomások merevlemezeit, de az okostelefonokat is. A cserére kerülő adathordozókon pedig tömegével hagyják el a vállalatokat személyes adatok is” – emeli ki Petrányi-Széll András, a Blancco magyarországi képviselője.

Nem érdemes azonban a kalapácsért nyúlni, mivel az adatok törlése nemcsak informatikai, de adminisztrációs feladat is. A cégeknek egy vizsgálat során be kell majd tudniuk mutatni azokat a jegyzőkönyveket, melyek bizonyítják, hogy az adathordozók fertőtlenítése rendben és az elérhető legbiztosabb technológiával történt meg.

Az új adatvédelmi irányelv tervezete emellett előírja azt is, hogy az adatvédelmi incidenseket 24 órán belül jelenteni kell az uniós hatóságok felé, még abban az esetben is, ha az incidens harmadik félnél történt. Ebbe beletartozik minden olyan hackertámadás, melynek során személyes adatokat szereztek meg az elkövetők, de az is, ha a vállalat egy munkatársa elveszít egy notebookot, melyen az ügyfelek adatait tárolták.

Virtuális marketing: csak óvatosan!
A 21. század eleje robbanásszerű változásokat hozott a marketing területén. A korábbi megoldásokhoz képest ma jóval egyszerűbben és olcsóbban szerezhetnek maguknak klienseket a talpraesett cégek, a szabályok azonban szigorúak, így érdemes tisztában lenni vele, hogyan és hová lehet reklámot küldeni, ha nem akar valaki méretes hatósági büntetésbe belefutni.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo