Sikerszakmát szeretne? Nyisson webáruházat

2019. február 04. hétfő - 06:08 / piacesprofit.hu
  •    

A hazai e-kereskedelem növekedése évek óta 20 százalék körüli, amivel a kontinens legdinamikusabban fejlődő piacai közé tartozunk. Továbbra is hatalmas a hatalmas a teljes kiskereskedelem és az online kereskedelem növekedési üteme között; míg a hagyományos kisker „csupán” 6% körüli növekedést produkál, a webáruházak növekedése 18-20 százalék körüli.

A magyar e-kereskedelem növekedéséhez nagyban hozzájárul a kedvező piaci környezet.

Az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának (UNCTAD) 2018-as beszámolója szerint Magyarország a 39. legkedvezőbb környezet az e-kereskedelem számára. A körkép olyan általános szempontok alapján készült, mint az internetfelhasználók társadalmi rátája, a postai és logisztikai szolgáltatások megbízhatóság indexe, a bankszámlával vagy mobilfizetési lehetőséggel rendelkezők aránya, illetve az egymillió lakosra vetített biztonságos internetszerverek száma.

Az ENSZ e-kereskedelmi indexének élén nem meglepő módon zömében európai piacok végeztek; az első tízben csupán a második helyezett Szingapúr és a kilencedig Új-Zéland volt képes helyet követelni magának. A lista élén 2018-ban Hollandia végzett, majd Szingapúr, Svájc, Egyesült Királyság, Norvégia, Izland, Írország, Svédország, Új-Zéland és Dánia a további sorrend.

Kép: kulcsszo.hu

Kép: kulcsszo.hu

E-kereskedelmi szakértők szerint az ENSZ e-kereskedelmi indexe fontos támpont a külföldi terjeszkedést tervező hazai kereskedők számára, ráadásul olyan megközelítésből vizsgálja az adott piacok teljesítményét, ami a piackutatást is nagyban segíti. Kifejezetten erősek a pozitív hangok a hazai online kereskedelemben, ugyanakkor szót kell ejteni azokról a területekről, amelyek miatt a hazai webáruházak összesített teljesítménye messze elmarad a legerősebb európai piacokétól.

A magyar e-kereskedelem teljesítménye nehezen hasonlítható össze Európa legnagyobb piacaival. A világ élmezőnyébe tartozó brit, német és francia szektor nem csupán azért előzi fényévekkel a közép- és kelet-európai piacokat, mert a fejlődési életút magasabb szintjén tartanak, hanem azért is, mert a sok tízmilliós népességük nagyobb vásárlói bázist garantál. Részben ez a magyarázata, hogy a kontinens kétsebességes modellre váltott; a három legerősebb piac árbevételét a fejlett e-kereskedelemmel rendelkező Hollandia, Belgium, Svédország és Norvégia sem képes megközelíteni.

Az Amazon megérezheti, ha Alibaba megindul
Európai terjeszkedésre készül a legnagyobb kínai online kereskedelmi portál, az Alibaba. A Handelsblatt című német üzleti lap szerint az Alibaba első lépésként Belgiumban építi meg bázisát.

Ennek ellenére a hazai szektor dinamikus fejlődése egyre több kereskedőt arra ösztönöz, hogy a tevékenységét minél előbb terjessze ki a külföldi országokra. A piaci hasonlóságok és a logisztikai korlátok miatt a magyarok számára a szomszédos országok jelentik a legnépszerűbb célpiacokat. Továbbra is Szlovákia és Románia szerepel a lista élén, de egyre többen fedezik fel a jugoszláv utódállamokban rejlő lehetőségeket.

Sokan annak a véleményüknek adnak hangot, hogy a terjeszkedési tervek hátterében a hazai szektor nagy szereplői versengése áll. A legnagyobb webáruházak komoly hatást gyakorolnak a teljes magyar e-kereskedelemre, a folytonos versengésük pedig olyan árakat szül, amivel a kis webáruházak képtelenek lépést tartani. Az országban mintegy 15-17 ezer online áruház működik, a tíz legnagyobb szereplő pedig a teljes árbevétel 38-39 százalékát képes uralni.

Ugyanakkor nem jellemző a hazai webáruházak külföldi terjeszkedése, sokkal inkább a tervezés és a lehetőségek kutatása időszerű a hazai szereplők számára. Kevés hazai tulajdonú kereskedőcég képes sikeres tevékenységet folytatni a külpiacokon, a legtöbben továbbra is a gyorsan fejlődő magyar piac lehetőségeit igyekeznek kihasználni. A hazai tulajdonú Extreme Digital üde kivételt képez; a hazai tevékenysége mellett folyamatos terjeszkedést folytat, jellemzően a közép- és kelet-európai piacokra fókuszálva.

 

Ha a kereskedőket kérdezzük, ez egy szuperjó karácsony volt
A 2018-as év végi, ünnepi időszak kereskedelmi szempontból sikeresnek bizonyult: csak a Black Friday közel 78 milliárd forintnyi, a teljes karácsonyi vásárlási időszak pedig 323 milliárd forintos forgalmat hozhatott (online és offline együtt) az eNET 2018 decemberében és 2019 januárjában végzett felmérései szerint. Azonban még mindig vannak olyan területek, ahol erősíteni lehet a vásárlói élményt, s vele a szezon sikerét is: a Black Friday esetében az árképzésen érdemes még csiszolni, a karácsonyi online vásárlásoknál pedig továbbra is kihívás az időben történő kiszállítás.

Feliratkozom a(z) Pénzszerzés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek