Sehol sincs a cégek közti online kereskedelem

2014. október 24. péntek - 12:07 / piacesprofit.hu
  •    

A hazai cégek jelentős többsége még mindig a klasszikus beszerzési módszereket részesíti előnyben. Míg tavaly az online kiskereskedelem a teljes forgalom 3,1 százalékát tette ki, addig az online nagykereskedelem mértéke egyelőre a hibahatáron belül mozog.

Még nem megy digitálisan a beszerzés – kép: Pixabay

Bár a lakossági ügyfelek könnyebben tartanak lépést az online trendekkel, az ipari cégek közül is már egyre többen veszik észre az online beszerzés előnyeit. A lassú adaptálás mögött a beszerzési szakma több évtizede kiépített eszközei – egyéni kutatás, telefonos és e-mailes információszerzés, manuális ajánlat-összehasonlítások – állnak. Az ipari cégek körében még nem történt meg az az online áttörés, amelyet a lakossági kereskedelemben már ki lehet mutatni. Míg a lakossági ügyfeleket Magyarországon több mint 5000 webshop és több ár-összehasonlító oldal szolgálja ki, addig a cégek csupán néhány specifikus termékkategóriát kínáló forgalmazó és beszállító weboldalán tudják összehasonlítani a megrendelni kívánt termékeket. (Többek között ezért is vannak versenyhátrányban a magyar vállalatok a külföldi cégek beszerzéseinél.)

„A webshopoknak és ár-összehasonlító oldalaknak köszönhetően a vásárlók manapság már szinte bármilyen termékről percek alatt megtudhatják valamennyi jellemzőjét, tulajdonságát, és még véleményeket is olvashatnak róla. A forgalmazók és a viszonteladók szinte teljes mértékben kiszolgálják a vevőket, ráadásul a webshopok egyre magasabb száma képes kiszolgálni az évről évre növekvő vásárlói igényeket is” – magyarázza Kócsi Norbert, a Tablazat.hu beszerzési szakértője.

A cégek közötti online kereskedelemben rejlő lehetőségeket jól mutatja, hogy az USA-ban az online lakossági kereskedelem 550 milliárd dolláros forgalma több mint kétszerese az online cégek közti kereskedelemnek – a Forrester számításai szerint. Bár a piac folyamatosan növekszik, a legnagyobb akadályt még mindig a kínálati oldal lassú adaptációja jelenti. Az USA-ban a cégekkel kereskedő vállalatoknak csupán 25 százaléka biztosít online vásárlási lehetőséget, holott a beszerzők 77 százaléka már először interneten keres rá a vásárolni kívánt termékre, és csupán kevesebb mint egynegyedük keresi fel rögtön a céget vagy az értékesítőt. Ez is jól mutatja, hogy még a fejlett Nyugaton is jelentős a különbség az igények száma és az igényeket kielégíteni képes vállalatok száma között.

„Ahhoz, hogy egy cég a legjobb terméket és a legmegfelelőbb ajánlatot találja meg, több beszállítót is külön-külön meg kell keresnie, fel kell vennie velük a kapcsolatot, és minden szükséges információt külön be kell kérnie az egyes termékekről. A folyamatot az is lassítja, hogy a legtöbb beszállító termékeiről részletes információt nem tesz elérhetővé online formában. A termék-összehasonlító weboldalak legnagyobb előnye, hogy a beszerzők helyett végzik el a munka legnehezebb részét. A keresett termékeket akár egyszerre több beszállító kínálatában is meg lehet találni, és egyetlen ajánlatkéréssel akár mindegyikkel egyidejűleg fel lehet venni a kapcsolatot – teszi hozzá Kócsi Norbert. – „Szerencsére egyre több beszállító jön rá, hogy megéri jelen lenni az online térben, hiszen így jóval több megrendelés érkezhet be hozzájuk. Tapasztalataink szerint számuk évente stabilan 12 százalékkal nő.”

Az üzleti célú online kereskedelemben még van hova fejlődnünk
Egyelőre gyerekcipőben jár a vállalatok közötti online kereskedelem, pedig a lehetőség adott. Annak ellenére, hogy a hazai bejegyzésű cégek 61 százaléka rendelkezik weboldallal, csupán 11 százalékuk kap megrendelést weboldalukon keresztül, ami az európai aránynak csupán a kétharmada, derül ki az Eurostat legutóbbi információiból.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek