SEAT Arona: a latin hódító

2018. július 08. vasárnap - 07:30 / Demcsák Gergely
  •    

A városlakók egyre inkább crossoverekkel képzelik el a közlekedést, az autógyártók így minden méretosztályban ontják a magas építésű modelleket. A legújabb jövevény a SEAT Arona, amely az egyik legvagányabb és legfürgébb modell a szubkompakt mezőnyben. És egyliteres motorral a legjobb választás.

A platformstratégiából származó előnyöket ma kétségtelenül a Volkswagen csoport tudja kamatoztatni a legjobban. Azonos műszaki alapokon nyugvó, egyöntetűen kiváló minőségű, de eltérő karakterű autókkal szolgálja ki az igényeket. A márkaidentitásnak megfelelően a Volkswagen márkájú modellek a legjózanabbak és leginkább tökéletesek, a Škoda autói praktikumukkal és hatalmas belső terükkel hódítanak, míg a SEAT modellek kínálják a legtöbb izgalmat. Az Arona is beleillik a sorba, igazi egyéniség, amely boldog perceket szerez a tulajdonosának.

A SEAT Arona a Volkswagen MQB A0 kisautó padlólemezére épül, akárcsak az Ibiza és a Polo is. Ezeknél mindössze néhány centiméterrel hosszabb, azonban ügyes térkihasználása és magasabb felépítése miatt a helykínálata megüti egy kompakt ferde hátú kocsiét. Városi forgalomban ideális: fordulékony és mozgékony, s a szűk parkolóhelyekre is befér.

elölről

Az autó a SEAT legfrissebb formanyelvét tükrözi. Stílusos megjelenésű, és kifejezetten dögössé tehető olyan tételekkel, mint a full LED-es fényszórók, a kéttónusú fényezés és a 18 colos FR felnik. Az Xcellence felszereltséget a C oszlopon egy nagyméretű „X” jelzi. Az egyik leglátványosabb konfiguráció mindenképpen a piros fényezés szürke tetővel és a sötét tónusú kerekekkel.

Mercedes E-osztály: a meseautó
Szemrevaló kocsi az új Mercedes E-osztály, a kupé változat pedig egyenesen szívdöglesztő. Lebilincselő külsejéhez csodálatos belső tér és selymesen duruzsoló hathengeres motor párosul, ami azt eredményezi, hogy a luxuskupék mezőnyében ma nem találni vonzóbbat az E-kupénál.

Az utastérben technikai szövettel borított ülésekkel találkozunk, ami illik az Arona személyiségéhez. A székek ráadásul jól formázottak, kellőképpen támasztanak, és nagyméretűek. A letisztult műszerfal, a kormánykerék és a középkonzol tipikusan a Volkswagen csoportos modellek sajátja, itt ráadásul nem is unalmas hangulatú, ugyanis mindent világosszürke dekorbetétekkel dobtak fel rajta, és számos helyen kontrasztos varrással találkozunk.

A spórolás itt-ott tetten érhető a kabinban; a műanyagok különösen az alsó traktusban kemények, de sehol sem barátságtalanok. Nagyon jól összerakott és átgondolt autó ez, felszereltsége pedig minden igényt kielégít. A nagy képernyős, szép grafikájú multimédiás rendszer mellett (Volkswagen-adomány) a tesztautóban a konnektivitási megoldások és a vezetői asszisztensek arzenálja is teljes volt.

műszerfal

Az Arona nemcsak a tudásával, de méreteihez képest nagyvonalú helykínálatával is meggyőző. Négy felnőtt kényelmesen elfér benne, a dupla padlójú csomagtér pedig 400 literes, ami nagyobb a kompakt autók többségénél. Remek vezetési pozíció alakítható ki benne, a váltó és a kezelőszervek jól kézre esnek, az állíthatóság kiváló. Magas sofőr mögött is elegendő a lábtér, s a váll-, illetve fejtérre sem lehet panasz.

A tesztautót egyliteres, háromhengeres TSI turbómotorral kaptuk meg, amely – nem gondoltuk volna, de – az ideális erőforrás hozzá. Az apró blokk fantasztikus, vibrációmentesen és halkan jár, alapjáraton szinte nem hallani, és később sem zajos. Körülbelül 4000-es fordulatszámtól szűrődik be az utastérbe a jellegzetes morgó tónusa, ami nem kellemetlen, inkább lelkesítő.

Gyönyörű, sok kilót leadott, és nagyon tágas
Az ötajtós Insignia Grand Sport a másfél literes alapmotorral érkezett hozzánk, ám így is hozta a kellemes utazólimuzin karaktert. Gyönyörű, sok kilót leadott, és nagyon tágas. Az Insignia Grand Sporton az előd minden kritizálható pontját kijavították.

A 115 lovas motor nagyon élénken mozgatja a könnyű kasztnit; a gyorsulás 10 másodperc alatti, ami minden közlekedési szituációban elegendő tartalékot jelent. A motor nyomatéka 200 newtonméter, amelyet 2000-es fordulatszámon folyósít, de már körülbelül 1700-tól van benne erő. A kis háromhengeres alul is terhelhető, de magasabb fordulaton él igazán: igen pörgős természetű.

A hozzárendelt hatfokozatú kézi váltó is a legjobbak között van, puhán és pontosan jár, gyorsan kapcsolható, fokozatkiosztása pedig tökéletes. Kettesben, kis ívű kanyarodáskor nem fulladozik a motor, autópályán, 130-as tempónál ugyanakkor 2800-at forog a főtengely, ami kedvező. Mi 6,6 literes vegyes fogyasztást mértünk, ami nem rossz, de országúton 6 liter alá lehet szorítani a benzines turbó étvágyát.

A futómű is meglepően jó, a feláras 18 colos kerekek ellenére is jól csillapít, nem dobál, és a messzemenőkig stabil. A kis crossovernek nincs ellenére a kanyarvadászat, tempósan vett fordulókban is alig dől be a karosszéria, a kocsi tartja magát a kijelölt ívhez. A sportos vezetési élményhez a pontos, érzékletes kormányzás is hozzájárul.

A SEAT Arona hazánkban már négymillió forinttól megvásárolható 95 lóerős egyliteres turbómotorral, tehát remek ajánlat. Az Xcellence csúcsverzió ennél 1,7 millióval többe kerül, ám a plusz 20 lóerőhöz 100 ezer forintért hozzájuthatunk. Az ár-érték arány még így is kedvező.

SEAT Arona 1.0 TSI Xcellence
  • Méretek (h., sz., m., ttáv): 4138/1780/1552/2566 mm
  • Hengerűrtartalom: 999 cm3
  • Teljesítmény: 85 kW/115 LE 5000–5500 ford./percnél
  • Nyomaték: 200 Nm 2000–3500 ford./percnél
  • Gyorsulás 0–100 km/órára: 9,8 mp
  • Csúcssebesség: 182 km/óra
  • Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 5,9/4,3/4,9 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 6,6 l/100 km
  • Üzemanyag: 40 liter
  • Csomagtér: 400/1280 liter
  • Saját tömeg: 1195 kg
  • Alapár (Arona Xcellence): 5 831 120 forint
  • Tesztautó ára: 6 947 450 forint