Rosszul áll az Airbnb szénája

Jelentősen megbolygatta a lakáskiadások piacát az Airbnb. Komoly konkurenciát jelentenek a szállodáknak, a legtöbb európai országban jelentősen felverték az ingatlanárakat. Az Európai Bizottság szerint működésük ellentétes az EU szigorú fogyasztóvédelmi előírásaival.

Tizedik születésnap

Az Airbnb nemrégiben ünnepelhette fennállásának tizedik évfordulóját. Az alapgondolat a megosztásra épülő, „sharing economy” kitűnő példája volt, mára azonban rengeteg profi, alapvetően kiadásból élő cég is ezen keresztül hirdeti ingatlanjait, így a kínálat hatalmasra duzzadt.

Jelenleg több mint ötmillió lakás található meg a rendszerben, indulása óta több mint 300 millió vendég fogadását regisztrálták a világ 191 országának 81 ezer városában. Mára, az indulás után tíz évvel egy adott 2018. augusztusi hétvégén akár 3,5 millió vendéget is regisztrálhatnak Airbnb-s szállásokon világszerte.

Kép:airbnb

Sokan mellette és sokan ellene

A rendszernek nagyon sok támogatója van világszerte, akik évek óta már csak Airbnb-n keresztül vakációznak. Ha valaki közvetlenül lakástulajdonostól bérel rövidebb időre szobát vagy lakást egy teljesen ismeretlen városban, akár a világ másik felén, akkor felbecsülhetetlen értéke lehet a segítő helybélinek. Első kézből kaphat ilyenkor az utazó hasznos tippeket a város és a környék felfedezéséhez, mit érdemes látni, és mit elkerülni az adott városban.

Az Airbnb ugyanakkor számos ellenséget is gyűjtött az beindulása óta eltelt tíz évben – ahol megjelent, ott jelentősen átalakította a lakásbérlési piacot. A korábbi, hosszú távra kiadott lakások piaca rengeteg helyen végtelenül beszűkült, ahogy a főbérlők áttértek inkább a rövidebb távú, de jobban jövedelmező Airbnb-s kiadásra.

Több európai nagyváros (Berlin, Amszterdam, Barcelona, Bécs) is korlátozta az Airbnb működését, például szabályozva azt, hogy maximálisan mennyi időre adhatják ki ingatlanjaikat a helyiek.

Az EU bekeményít

Az EU hagyományosan erős a fogyasztóvédelem területén, ahol nagyon szigorú uniós előírások biztosítják az európaiak megfelelő tájékoztatását és jogaik érvényesítését. Az Európai Bizottság és az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok most ilyen szempontból vizsgálták meg és találták ellentétesnek az előírásokkal az Airbnb gyakorlatát. Vizsgálatuk alapján az Airbnb árainak jelenlegi bemutatása és számos feltétele nem felel meg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelvnek, a tisztességtelen szerződési feltételekről szóló irányelvnekvalamint a polgári és kereskedelmi ügyekben a joghatóságról szóló rendeletnek.

Szabálytalannak találták például azt, hogy a szálláshelyek foglalásánál az Airbnb nem jelzi előre egyértelműen a bérlés teljes árát: a bérlésnél felmerülő egyéb kötelező szolgáltatási díjak csak később jelennek meg az oldalon.

Az emberi jóság mintapéldája az Airbnb?
"Alapvető emberi jóság nélkül az Airbnb nem működhetne", mondta Brian Chesky, az Airbnb társalapítója. A vandalizmustól vagy a lopástól viszont a láthatóság tartja vissza a bérlőket. A transzparencia a legerősebb jóságra nevelő eszköz. Ha a lakást kibérlő személyek negatív kommentet kapnak, mert kárt tettek az ingatlanban, kidobja őket a rendszer.

Ezt módosítani kell a cégnek, ha pedig nem lehetséges előre kiszámítani a végső árat, akkor is egyértelműen tájékoztatni kell a fogyasztót a további díjakról. Jelenleg nem egyértelmű, hogy a kínált lakások magán- vagy hivatásos vendéglátóhoz tartoznak – ezt is egyértelműen meg kell jelölni foglalásnál (mivel a két esetre eltérő fogyasztóvédelmi szabályok érvényesek). Tisztességes szabályok szerint kell eljárni például akkor, ha a tulajdonos lemondja a szállásadást – a vizsgálat ezt sem találta megfelelőnek.

Emellett az Airbnb-nek több helyen módosítania kell általános szerződési feltételein, amely most számos helyen sérti az uniós polgárok jogait. Például a szerződés Airbnb általi megszüntetését egyértelműen kell szabályozni, azt el kell magyarázni, és nem lehet megfosztani a fogyasztókat a megfelelő kártérítéshez vagy a jogorvoslathoz való jogtól. Mindezek mellett az Airbnb-nek egy online vitarendezési platformra mutató, könnyen hozzáférhető linket is biztosítania kell a weboldalán.

Magyarország már elérte

A fogyasztók nem megfelelő tájékoztatása miatt a magyar Gazdasági és Versenyhivatal már támadta az Airbnb-t: éppen azt kritizálta, hogy a cég nem a teljes árakat tünteti fel a kereséseknél. Az eljárás 2018 júniusában azzal zárult, hogy az Airbnb vállalta, 120 napon belül megváltoztatja gyakorlatát magyar nyelvű oldalán. A kereséseknél a dátumok megadásánál a teljes árat tünteti fel, illetve a keresési dátum megadása nélkül tájékoztatást kap a szálláskereső, hogy a fizetendő díjba még milyen pluszköltségek számítanak majd bele. Ugyanezek a kritikák szerepeltek a közös, uniós felszólításban is, úgyhogy várhatóan ugyanolyan megoldással szolgál majd a cég, mint a magyar esetben.

(eu.hu)

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo