Rakétaként száguld a magyar e-kereskedelem

2015. június 17. szerda - 15:09 / piacesprofit.hu
  •    

Az európai átlagnál jelentősen magasabb növekedést produkál a magyar e-kereskedelmi szektor, és még bőven van hová növekednie, de hamarosan felzárkózhat az európai középmezőnyhöz - közölte a SzEK.org.

Kép: Pixabay

Az európai e-kereskedelmi szektor 2014-ben is sikeres évet zárt. Azonban míg az európai átlagértékek most már lassuló növekedést mutatnak, a magyar e-kereskedelem növekedési száma az európai kontinens országai közül kiemelkedően magas értéket mutat és soha nem látott progresszív növekedési tempót vetít előre a következő 2-3 évre. Az Ecommerce Europe adatai szerint az európai e-kereskedelmi szektor forgalma elérte a 126.000 milliárd forintot (423 milliárd eurót), az eNet adatai szerint a magyar e-kereskedelem forgalma tavaly 273 milliárd forintot (kevesebb, mint egymilliárd eurót) tett ki.

Wijnand Jongen az Ecommerce Europe elnöke szerint jó látni, hogy az európai e-kereskedelem ilyen jól teljesít. Világszinten az európai e-kereskedelmi piac szilárdan tartja a második helyét és csak az ázsiai piac előzi meg, mely első helyezését a még mindig kiaknázatlan kínai e-kereskedelmi szektornak köszönheti. A 2015-ös előrejelzések azt mutatják, hogy az európai e-kereskedelmi forgalom 12,5 százalékkal fog növekedni és ez azt jelenti, hogy tovább növeli előnyét a harmadik helyezett észak-amerikai régióval szemben – közölte a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzEK.org.)

Ormós Zoltán, a SzEK.org elnöke azt emelte ki, hogy a magyar e-kereskedelem úgy tűnik, hogy hármas sebességbe kapcsolt és a két számjegyű növekedés (26%) gyorsíthatja a magyar piac felzárkózását az európai középmezőnyhöz.

Míg az e-kereskedelemben jelentős fellendülés tapasztalható Európában, addig a teljes gazdaság csak tavaly kezdte visszanyerni a válság előtti növekedési ütemét: az összeurópai GDP csak 1,6%-kal nőtt 2014-ben.  Az európai GDP-n belül egyre jelentősebb arányt képvisel az e-kereskedelmi szektor: míg az arányszám 2009-ben 1,27% volt, 2014-re már ez a szám 2,45%-ra nőtt. Az előrejelzések szerint az e-kereskedelem részaránya 2020-ra már a 6 százalékos mértéket is elérheti.

A vásárlók szívének kulcsa: a logisztika
Idén várhatóan lassul az új vásárlók belépése az online kiskereskedelembe, ezért a forgalom növeléséhez a fogyasztók aktivitásának növelésére lesz szükség a webshopoknál – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös felméréséből.

Vannak más jelzőszámok is, melyek szintén az e-kereskedelem szárnyalását mutatják: 2014-ben már 715 millió B2C weboldal létezett és 4 milliárd internetes kereskedelemben vásárolt csomagot küldtek ki a vevőknek. Az e-kereskedelmi szektor által közvetve vagy közvetlenül létrehozott európai munkahelyek számát közel 2,5 millióra becsülik.

Az Egyesült Királyság a legnagyobb e-kereskedelmi piac Európában

Az Egyesült Királyság továbbra is őrzi vezető helyét a európai e-kereskedelmi piacok között: 14,7 százalékos növekedése azt jelenti, hogy 2014-ben 38.100 milliárd forint (127 milliárd euró) forgalmat bonyolított le. Összehasonlításképpen a német piac növekedése csak 12,3% volt és 21.300 milliárd forint (71 milliárd euró) forgalmat bonyolított le, míg a francia piac növekedése 11,2%, míg mérete 16.800 milliárd forint (56,8 milliárd euró) volt 2014-ben.

A legnagyobb növekedési számokat a volt szocialista országok produkálták: mind az orosz, mind a magyar e-kereskedelmi szektor növekedése majdnem elérte a 26 százalékos mértéket. Az orosz piac mérete 5.640 milliárd forint (18,8 milliárd euró) volt, míg a magyar e-kereskedelmi piac 273 milliárd forint (0,91 milliárd euró) forgalmat bonyolított le.

Betelt az internet?
Az elmúlt években robbanásszerűen fejlődött az internetes kereskedelem Magyarországon és a világban is, de szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a webshopok aranykorának lassan vége szakad. Ám ez nem jelenti azt, hogy az online felület nem marad fontos csatorna az értékesítésben. Sőt!

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek