QR-kód: a jövő fizetési megoldása?

2012. július 19. csütörtök - 16:16 / piacesprofit.hu
  •    

Egyszerűsíti a vásárlást a QR-kódos fizetés, állítják a szakértők. Becslések szerint Magyarországon 2013 végéig a QR-kóddal fizetni képes vásárlók száma elérheti a kritikus határt, amikor a hazai kereskedők jelentős részének üzletileg is megtérülő befektetést jelenthet a QR-kódok kihelyezése, a QR-kódos fizetés megvalósítása. A siker egyik tényezője az okostelefonok terjedése, a másik az elfogadóhálózat bővülése. Kérdés, hogy hány hazai kereskedő és szolgáltató fog szerződést kötni az új technológiára.

Ma már Magyarországon is megjelent a QR-kód, mint lehetséges fizetési opció, bár a nagy áttörésre még várni kell. A szolgáltatók közül jelenleg a Magyar Telekom teszi lehetővé az ügyfelei számára, hogy QR-kód beolvasásával és a MasterCard Mobile használatával fizessék ki a számláikat, a kiskereskedelemben pedig a G’Roby-nál, valamint a Rádió Tele5 Taxi utasaként élhetünk a kényelmes és gyors fizetési opcióval. Ezen túl három jótékonysági szervezet javára is lehet ilyen módon adakozni.

A furcsa négyszög
A technológia nem új, mégis mostanában hallani róla gyakrabban. Egyre több helyen bukkan fel plakátokon, újságokban a furcsa kis négyszög, amely az okostelefonon keresztül egyszerűen és gyorsan egy internetes oldalra vezeti a felhasználót. Ehhez nem kell mást tenni, csak letölteni egy alkalmazást és lefényképezni a kódot. Az 1994-ben megjelent QR-kód egy pontokból álló grafikus jel; nevét az angol Quick Response (gyors válasz) rövidítéséből kapta.
A mobiltelefonnal lefényképezhető kód hibatűrő képessége és az a tény tette különösen népszerűvé, hogy számos különböző típusú írásjel (pl. európai, kínai) kódolható a segítségével. Alfanumerikus karakterekből – betűkből és számokból – összesen 4296 karakter tárolható egy kódban. A technológia történetében az igazi áttörést az okostelefonok elterjedése jelentette: 2011. januártól a mai napig a kifejezésre irányuló google keresések száma megötszöröződött (Forrás: google.com/trends).
A comScoreMobiLens idén készített felmérése szerint 2012 első három hónapjában Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban az okostelefon-tulajdonosok 14,5 százaléka használta QR-kód olvasására készülékét, vagyis összesen 14,2 millió felhasználó. Többségük (50,9 százalék) magazinban vagy újságban talált kódot szkennelt be, de a csomagolásokon látható QR-kódok is jelentős, 38 százalékos forgalmat generáltak.

A MasterCard szolgáltatása tavaly indult, azóta több mint 25 ezren töltötték le a szükséges alkalmazást, hangzott el a MasterCard Mobile fizetési alkalmazást jegyző vállalatok közös sajtótájékoztatóján. A Magyar Telekom közlése szerint a QR kódos csekkbefizetés lehetőségével eddig több mint 8 ezer alkalommal éltek az ügyfelek. A G’Roby nem reprezentatív felmérése szerint pedig az okostelefonnal rendelkező vásárlóik 40 százaléka kipróbálta már a QR-kódot.

Talán 2013 év vége hozhat lendületet az innovatív módszer terjedésében. Addigra becslések szerint a hazai okostelefon felhasználók száma elérheti a mintegy 200 ezer főt, amikor már több szolgáltatónak és kereskedőnek is megéri csatlakozni a rendszerhez, mutatott rá Szetnics László, a MasterCard Europe mobilfizetésért felelős regionális vezetője.

Megéri a jutalék?

A sikerhez azonban nem elég az okostelefonok terjedése, az elfogadóhelyek számának bővülésére legalább olyan szükség van. Figyelembe véve, hogy Magyarországon a bankkártyás fizetést lehetővé tevő üzletek száma messze elmarad az európai átlagtól – az EU-ban átlagosan 17 ezer POS-terminál (kereskedelmi elfogadóhely) esik egymillió lakosra, Magyarországon 7 ezer az MNB adatai szerint – jogosan lehetnek kétségeink. Az sem bíztató, hogy a jegybank tavalyi felmérése szerint a 2011-ben bonyolított 3,7 milliárd fizetési művelet 84 százaléka készpénzben történt. (Bővebben a hazai készpénzforgalom visszaszorításáról itt olvashat)

A QR-kóddal történő fizetés elindítása amúgy egyszerű: a bankkártya az elfogadó üzleteknek az FHB Bankkal kell szerződniük. (A bank idén kizárólagosságot élvez a szolgáltatás nyújtására, a rendszer azonban nyitott, így jövőre a fizetési opció mögött álló bankok száma is várhatóan bővülni fog.) A szerződéskötés után a kereskedő minden MasterCard Mobile fizetést, így QR-kódos fizetést is tud fogadni, természetesen attól függetlenül, hogy a bankkártya birtokos melyik kibocsátó banktól kapta a kártyáját.

A MasterCard Mobile fizetési alkalmazást jegyző vállalatok közös sajtótájékoztatóján a Piac&Profit kérdésére válaszolva Foltányi Tamás, az FHB Jelzálogbank Nyrt. vezérigazgató-helyettese elmondta: a QR-kódos fizetés után a bank a bankkártya-elfogadáshoz hasonló mértékű jutalékot számít fel.

Nagy Sándor, a G’Roby ügyvezető igazgatója ugyanakkor hozzátette: jóllehet a kártyaelfogadás során a banki jutalék 1,7-1,9 százalék, de az élelmiszeráruház-lánc tapasztalatai szerint a kosár értéke 25 százalékkal nő a kártyás fizetések során.

Lényeg a mobilitás

Az elmúlt hónapok fejlesztései lehetővé tették, hogy ma már QR-kód és mobiltelefon segítségével fizethetünk taxiban, bevásárolhatunk utcai plakáton lévő termékek QR-kódját lefotózva, vagy civil szervezeteknek küldhetünk biztonságosan és egyszerűen adományt a MasterCard Mobile mobilfizetési alkalmazás legújabb verziójával.

A MasterCard Mobile fizetési alkalmazást jegyző vállalatok közös sajtótájékoztatóján Nagy Sándor elmondta: az új módszer nem váltja ki az összes fizetési módot, de jelentősen egyszerűsíti a vásárlást és a fizetést, így szerinte van jövője az innovatív megoldásnak. Szetnics László a mobilitást emelte ki.

Bárhol működik
A QR-kódos megoldás szinte minden fizetési környezetben elképzelhető a hipermarkettől a benzinkúton át a fogorvosig, de elterjedése leggyorsabban olyan kereskedelmi környezetben várható, ahol nagy szerepe van a mobilitásnak, gyorsaságnak és az egyszerűségnek, szögezték le a sajtótájékoztatón résztvevő szakértők. A MasterCard tervei szerint idén 60-70-re bővülhet az elfogadóhelyek száma. Főleg a nagy számlakibocsátók és online kereskedelmi egységek gyors csatlakozására számít a kártyatársaság.

– A QR-kódos fizetés lényege, hogy valódi mobilitásra ad lehetőséget a kereskedelemben a mobil telekommunikációhoz hasonlóan, a mobilfizetésben is az jelenti az igazi mobilitást, ha „földi” eszköz – ebben az esetben kártyaelfogadó terminál nélkül – csak a mobiltelefon és a kommunikációs hálózat segítségével tudunk fizetni. Ez tökéletesen megvalósul a MasterCard Mobile alkalmazásban regisztrált bankkártya és annak QR-kódos fizetési funkciója segítségével – mondta a szakember.

A felhasználónak csupán annyit kell tennie, hogy okostelefonjával beolvassa a termék kihelyezett QR-kódját, majd a telefon képernyőjén jóváhagyja a fizetendő összeget. A kereskedőnek ehhez a tranzakcióhoz nem kell kártyaterminált használnia.

Gyors és biztonságos

Nem csak vásárlásra
A QR-kód a vásárláson túl promóciós, és reklámcélra is használható. A G’Roby a közelmúltban a metró megállókban helyezett el QR-kódos plakátokat, amelyek révén jelentősen nőtt az élelmiszerüzlet iránti érdeklődés. A Starbucks kávézólánc is több kampányában használta a megoldást, többek között kedvezmények biztosítására, hűségprogramja keretein belül, vagy a kávéfogyasztók kedvenc italának kiválasztásakor is QR-kódokon keresztül lehetett szavazatokat leadni. A tavalyi lengyel Open Air fesztiválon a látogatók saját QR-kóddal ellátott pólót készíthettek maguknak, amelyen az általuk írt szöveg volt kódolva –megkönnyítve ezzel az ismerkedést.

A QR-kódos vásárlás a mobileszközökön végzett internetes vásárlás jó kiegészítője lehet, hiszen a QR-kód éppen az okostelefonokra, táblagépekre szabott technológia, míg a hagyományos internetes vásárlás fizetését jellemzően nagyobb képernyőkre találták ki. Jóllehet egy PC-n vagy egy laptopon kényelmes az internetes böngészés és vásárlás, a kisebb képernyővel ellátott okosmobilon ez nehézkesebb. A QR-kód fotózása és felismerése ugyanakkor egy rendkívül egyszerű folyamat, bármilyen felületről működik, legyen az nyomtatott magazin, poszter, póló, egy TV vagy akár egy számítógép. A fizetésre használt QR-kód tartalmazhatja egy termék minden adatát, és az alkalmazás azt is lehetővé teszi, hogy a vásárló az azonnali fizetésen túl a termék megrendeléséhez szükséges információkat, akár a szállítási vagy számlázási címet is megadja. Így tehát lehetséges, hogy egy plakát vagy újság ne csak reklámfelületté, hanem értékesítési csatornává is váljon. A vásárló pillanatok alatt tud dönteni, rendelni és fizetni.

Ráadásul a QR-kódos fizetés nem csupán egyszerű, gyors és kényelmes, de magas fokú biztonságot is nyújt. A fizetési lehetőség használatával olyan bankkártyás fizetést kezdeményez a vásárló, amihez meg kell adnia egy csak általa ismert kódot, mely hasonló a hagyományos bankkártya-műveleteknél használt PIN kódhoz. A kártyabirtokos ebben az esetben is minden vásárláskor kaphat SMS értesítőt a tranzakcióról. A MasterCard Mobile QR-kódos fizetésnél nem kell minden egyes alkalommal megadni a bankkártya-adatokat, és a telefon sem tárolja azokat.

A fizetési lehetőséggel bárki élhet, akinek van okostelefonja, valamint CVC2 kódot – a kártya hátlapján az aláírás panelen található számsor utolsó három jegye vagy csak egy háromjegyű szám – tartalmazó bankkártyája.