„Próbáljuk megoldani mások problémáit”

2015. szeptember 23. szerda - 18:30 / Timár Gigi
  •    

A fogyatékkal élők társadalmi integrációjával foglalkozik Szabó Zoltán József és Szabó Alexa, az Értéksziget webáruház alapítói. Tudják, miről beszélnek, maguk is érintettek. Vállalkozásuk nemcsak a családnak nyújt megélhetést, másoknak is segít.

A pár mindkét tagja egyházi és civil szférában dolgozott, mígnem 2009-ben, a Fogyatékos Emberek Világnapján úgy döntöttek, vállalkozásba kezdenek, és más szinten kamatoztatják a tudásukat.

– Esélyegyenlőségi és audiovizuális kommunikációs akadálymentesítési tanácsadással foglalkozó cégként alapítottuk meg a Fogyatékosügyi Kommunikációs Intézet Közhasznú Nonprofit Kft.-t (FKI). Arra gondoltunk, hogy a szakmai tapasztalat mellett érintettként (Zoltán látássérült, Alexa mozgássérült – T. G.) praktikus megközelítéssel is tudnánk segíteni. Azonban kapcsolatok híján, főként a gazdasági válság közepén ez a terv nem vált be. Végleg nem mondtunk le a tanácsadásról, de úgy döntöttünk, segítő szándékunkat megtartva más, piacképesebb területre evezünk – magyarázza Szabó Zoltán József.

Szabó Zoltán József és Szabó Alexa, az Értéksziget webáruház alapítói
Kép:PP/Hatlaczki Balázs

Magasra lőnek

Online értékesítésben gondolkodtak, főként, hogy az FKI weboldala már készen volt, ezt kellett kiegészíteni a megfelelő modullal. 2011-ben indították el az Értéksziget webáruházat. A névválasztással azt kívánják hangsúlyozni, hogy a bolt sziget akar lenni a hasonló termékeket kínáló áruházak tengerében, értékszemléletével kíván kitűnni azok közül.

Először kifejezetten az akadálymentesítéshez kapcsolódó termékeket, piktogramokat és vezetősávokat árultak, később a vásárlói igényeknek megfelelően bővült a termékkör. Ma már 700-féle segítő terméket tartanak a gyógyászati segédeszközöktől az olyan, az életvitelt segítő eszközökig, mint a nagyító vagy a befőttesüveg-nyitó. Alapvetően a fogyatékos emberek a célcsoportjuk, de ami nekik jó, az jó az időseknek is, illetve olyanoknak, akiknek átmenetileg, például egy betegség miatt, van szükségük hasonló termékekre.

Az, hogy érintettek a működtetők, a vásárlónak is előny: a tulajdonosok ismerik a termékeket, és praktikus tanácsokkal tudnak segíteni.

„A férjemmel élek, nem fogyatékkal”
Sok szó esik a bizonyos csoportok politikailag korrekt megnevezéséről, így manapság már a fogyatékkal élő kifejezést ildomos használni. Alexa és Zoltán azonban ezt nem kedveli. „Azt szoktam mondani, hogy én a férjemmel élek, nem fogyatékkal. A fogyatékos ember kifejezéssel azt mondják, az a baj, hogy a jelzős szerkezet miatt bántó. De mi ebből nem csinálunk problémát, tudjuk, hogy vannak fogyatékos emberek. A webáruházban tudatosan hangsúlyozunk szavakat, de minden esetben úgy fogalmazunk, ilyen vagy olyan EMBER. Ebben a formában szerintünk ez így elfogadható.”

– Alapszintű termékek esetében versenyhátrányban vagyunk, mivel webáruházként nem tudunk receptet beváltani. Nem árusíthatunk OEP-támogatott termékeket, ezért úgy döntöttünk, hogy szélesebb skálát és magasabb minőséget kínálunk. Létezik esztétikus kivitel botból, gyógyszeradagolóból és sok minden másból, ráadásul, mivel ezek alapvetően nem drága termékek, a minőségi – akár négyszeres árért kínált – sem megfizethetetlen. Mindemellett látjuk, hogy a vásárlóink jelentős része az ország jobb helyzetben lévő nagyvárosaiból kerül ki. Itt engedhetik meg az emberek maguknak, hogy ilyesmire a minimálisan szükségesnél többet költsenek.

Folyamatos fejlesztés

A házaspár folyamatosan tanulja a netes értékesítés csínját-bínját, szakanyagokat olvas, konferenciákra jár. Jelen vannak az ár-összehasonlító oldalakon, illetve nagy figyelmet fordítanak a SEO-ra. A megszerzett tudás alapján döntöttek úgy, hogy ideje továbbfejleszteni az első, nagy részben Zoltán által felépített weboldalt. A megújult rendszer júliusban indul, és ahogy Zoltán fogalmaz, olyan, mintha egy Suzukit cserélnének BMW-re.

– Azt reméljük, hogy az új webáruház ugrásszerű növekedést hoz a vásárlások számában. Ennek ellenére hosszú távon szeretnénk fizikai boltot is nyitni, mert a tapasztalataink szerint a potenciális vásárlók húsz százalékát veszítjük el amiatt, hogy nincs hova bejönni, körülnézni. A fizikai bolt teremtene lehetőséget az OEP-támogatott termékek értékesítésére is, ami további forgalomnövekedést jelentene a mostani, hetente nagyjából ötven vásárláshoz képest.

Kicsiben is hittel

A tulajdonosok tisztán látják a cég misszióját, és bár egyelőre mikrovállalkozásról van szó, hangsúlyt fektetnek a társadalmi felelősségvállalásra is. Valamennyi tevékenységükkel a fogyatékos emberek társadalmi befogadásáért igyekeznek tenni, ehhez kapcsolódik a CSR is: minden vásárlás két százalékát egy külön számlán gyűjtik. Az éves szinten több százezer forintot – ez a cég méreteihez képest óriási összeg – segítő közhasznú szervezeteknek ajánlják fel. Kifejezetten társadalmi befogadási, a fogyatékos emberek társadalmi beilleszkedését segítő programokat támogatnak.

Tippek az etikai csapdák elkerüléséhez
Egyre több cégvezető érzi, hogy az etikus magatartás nemcsak a léleknek jó, de kifizetődő is. Nem olyan egyszerű azonban mindig a helyes úton maradni.

– Egyrészt az ember keresztyén mivoltához hozzátartozik, hogy ha tud, akkor segítsen. Másrészt a múltban sok segítséget kaptunk mi is – a főiskola elvégzéséhez például óriási segítség volt a támogatásként kapott diktafon –, s ezt szeretnénk viszonozni – mondja Alexa.

– Nem csak tízmilliós bevételekből lehet jó célokra szánni. Sokan megtehetnék azt, amit mi teszünk, csak meg kell határozni, hogy mennyit tudunk erre költeni, és ezt a rendszer részévé tenni – teszi hozzá Zoltán. Még akkor is, ha az etika olykor sokba kerül.

– Mi visszacseréljük a termékeket a törvényben megadott határidő lejárta után is. Az már az én gondom, hogy mit csinálok azokkal, amit nem tudok eladni. De emberileg hozzánk tartozik, hogy próbáljuk megoldani mások problémáit.

Most a cég zöldítésén dolgoznak, szeretnének túllépni az újrapapír-felhasználás szintjén, és zöld webáruházzá válni több fenntartható termékkel. Ennek kapcsán ismeretterjesztéssel is foglalkoznának. De nem mindig egyértelmű, hogy mi a leginkább fenntartható döntés a cég működése kapcsán. A kiadványaikat például a pár utcányira lévő nyomdában nyomják, kérdés, hogy jobb lenne-e a messzebb lévő zöld szolgáltató.

– Sokan mondták, hogy hülyék vagyunk, hogy ennyit költünk a fenntarthatóságra, de mi úgy gondoljuk, hogy az Értéksziget ettől is lesz érték. Nemcsak termékeket adunk el, többről van szó. Aki itt vásárol, másnak is segít.

Bizonyítani önerőből

Fogyatékkal élő cégtulajdonosként nem kell szochó-t fizetniük, ez az egyetlen könnyítés a cég fenntartásával kapcsolatban. 2010 előtt sokkal több volt a fogyatékos emberek támogatása, most ez az egyetlen lehetőség. További lehetőség lenne a kft. állami akkreditációja, amely révén saját foglalkoztatásukhoz kaphatnának támogatást, ezt azonban nem akarják, mert büszkék arra, hogy teljes mértékben a saját lábukon állnak.

A sikert bizonyítja a több elnyert díj is – köztük a Fogyasztóbarát Vállalkozás, a fenntarthatóság iránti elkötelezést értékelő Delfin-díj –, de mint mondják, a pályázatokból akkor is sokat tanulnak, ha esetleg épp nem nyernek. Minden esetben részletes visszajelzést kérnek a bírálóktól, hogy annak alapján fejlődhessenek tovább. A pályázás abban is segít, hogy mindig újragondolják azt, amit és ahogy a cégben csinálnak.

Az etikus üzlet sorozat támogatója a MagNet Bank.