Profitálni lehet a hosszú hétvégékből

2012. június 22. péntek - 17:13 / Sebők Orsolya
  •    

Jól járhat a belföldi turizmus idén, több ok miatt is. Egyrész számukra áldás a sok, különböző ünnepeknek köszönhető, hosszú hétvége, de a nem túl rózsás gazdasági helyzet is. Ráadásul a SZÉP kártya is szépíti a képet.

 

Kép:PP archív
Kép:PP archív

Míg 2011-ben mindössze öt hosszú hétvége volt, addig idén kilenc három-négy napos ünnepnek örülhetünk. A Szallas.hu online-kutatása szerint ez a belföldi turizmust élénkítheti, ugyanis a megkérdezettek 51 százaléka szívesen utazik ilyenkor belföldre, további 3 százalékuk pedig külföldre is örömmel kiruccan egy-egy hosszú hétvégén. Elsősorban a 35 év alattiak kelnek útra ilyenkor, az idősebbek inkább otthoni pihenésre használják ki az időt. (A külföldi vendégek is húzzák a hazai turizmust.)

A belföldi célpontok malmára hajtja a vizet az aktuális gazdasági helyzet is. A nyár végéig a kutatás során megkérdezettek 54 százaléka csak belföldre, 11 százalékuk csak külföldre utazna, míg harmaduk mindkét vakációtípussal tervez. A jelenlegi gazdasági helyzet némileg visszaszorítja a külföldi utazásokat, az emberek többsége belföldön mégis hajlandó többet szánni a pihenésre, mint tavaly – mutat rá Rácz István, a Szallas.hu csoport marketingvezetője. (Ugyanakkor elmondható, hogy a turizmus még nem tért magához a válság után, a szakmai szervezetek a következő egy-két évben nem reménykednek a látványos fellendülésben.)

Olcsót online
Az első negyedévben közel 40 százalékkal nőtt az online belföldi szállásfoglalások száma. (Akár 35 százalékkal is növelheti a konverziót az új technológiák kihasználása.) A kereslet az alacsonyabb árkategóriájú szállástípusok irányába tolódott el, mutat rá a Szallas.hu. A hostelek, apartmanok, vendégházak és panziók átlagon felüli növekedést könyvelhettek el: míg 2011 első negyedévében a foglalások 64 százalékát tették ki ezek a szállástípusok, ez évre 69 százalékra emelkedett az arány. Drága szállodákba egyre kevesebben mennek, ebben a kategóriában a foglalások 4 százalékot estek. Pedig az alacsonyabb árkategória szállásai idén jelentősen drágábbak lettek a tavalyi évhez képest, ám a vendégek még így is átlagosan 20–45 százalékot tudnak spórolni a szálláson. Rácz István, a Szallas.hu csoport marketingvezetője szerint az online foglalás egyik nagy előnye éppen az, hogy az érdeklődők néhány kattintással össze tudják hasonlítani az egyes szállástípusok árait, ami sokkal tudatosabb döntést eredményez.

Országos összevetésben a Dél-dunántúli Régió látszik a legkedveltebb célpontnak: itt növekedett a legnagyobb mértékben a vendégforgalom az év első három hónapjában a tavalyi hasonló időszakhoz képest. A Magyar Turizmus Zrt. adatai szerint megközelítőleg tíz százalékkal emelkedett a vendégéjszakák száma, amiben nagy szerepe van annak is, hogy az idén többen érkeztek külföldről, mint egy évvel korábban. Hegyi Zsuzsa regionális marketingigazgató szerint a nagyobb, nemzetközi érdeklődést is kiváltó rendezvények, jelentősebb konferenciák is megmozgatták a turistákat. Az utóbbi fél évben megvalósult a bikali reneszánsz élménybirtok szállófejlesztése, valamint az élményfürdő, ez az attrakció is több látogatót vonzott, mint korábban. A marketingigazgató szerint a nyári forgalom attól függ majd, hogy mennyi embert hoznak a régióba a fesztiválok. Egyre erőteljesebb hatása van ugyanis az idegenforgalmi mutatókra az ilyen típusú kisebb-nagyobb rendezvényeknek, és ez nem csak a vendégek számában látszik. Kutatások bizonyítják, hogy a fesztiválturisták a legtöbbet költő vendégek közé tartoznak. Sőt, a fesztiválok alkalmasak az idegenforgalmi évad meghosszabbítására, a szezonalitás kijátszására is, ami a belföldi turizmus fejlődése érdekében szintén fontos szempont.

A fesztivállátogatás mint utazási ok 2009 óta külön kategória. Az Európai Bizottság három évvel ezelőtt készült Eurobarometer felmérésében az európai utazók 5 százaléka – mind a belföldi, mind a külföldi utak tekintetében – ezt nevezte meg fő motivációként. Ugyanilyen arányban részesednek a gasztronómiai és a művészeti céllal tervezett utazások. A nemzetközi kitekintés szerint a fesztiválok különösen népszerűek a magyar utazók körében. Mi 8,3 százalékban ennek alapján választjuk ki az úti célunkat.

Szépíti a képet a SZÉP?
A szállodások szerint a hotelek iránti belföldi keresletben sokat segíthet a Széchenyi Pihenőkártya elterjedése – írja az MTI. Eddig mintegy 550 ezer SZÉP-kártyát bocsátottak ki, de az adatok szerint ezek felhasználása a hazai szállodákban az első negyedévében szerény volt. Ezt igazolja a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége 47 szállodában elvégzett, reprezentatívnak nem tekinthető felmérése is, amely szerint január–márciusban a SZÉP-kártya és az üdülési csekk együttes forgalma mintegy 33 százalékkal kevesebb volt, mint a tavaly ilyenkor ugyanezekben a szállodákban beváltott üdülési csekkek értéke. „Azzal számolunk, hogy a SZÉP-kártya felhasználása várhatóan a nyaralási szezonban, a nyári hónapokban megnő, de ma még nem lehet megbecsülni, hogy annak forgalma a szállodákban éves szinten hogyan fog alakulni” – válaszolta a szállodaszövetség a hírügynökség kérdésére. A friss adat szerint május végéig 32 milliárd forintot töltettek fel Széchenyi Pihenő Kártyára (SZÉP-kártya) a munkavállalók, ami már meghaladja a korábban az egész évre kalkulált összeget