Nem terveztek a cégek az útdíjjal, pedig emelni fogja az árakat

2013. május 31. péntek - 20:10 / piacesprofit.hu
  •    

A cégek háromnegyede nem számolt az idei költségek tervezésekor az útdíj bevezetésével, közel felük pedig nem tartja elfogadhatónak az ebből adódó áremelkedést, bár a logisztikai szolgáltatóknak ez drasztikusan megnövekedett pluszköltséget is jelenthet – többek között ez is kiderült a trans-o-flex Hungary Kft. megbízásából az Ipsos által készített kutatásból. A 300 Magyarországon működő vállalat megkérdezésén alapuló felmérés arra is rámutatott, hogy az online vásárlások térnyerése jelentősen átformálhatja a piacot, szereplőit új megoldások bevezetésére késztetheti.

Kép:PP/FényesGábor

A gazdasági válság kedvezőtlenül érintette a logisztikai szektort is – derült ki a trans-o-flex Hungary Kft. megbízásából az Ipsos által készített kutatásból. Minden ötödik megkérdezett cégnél szükség volt a válság következtében valamilyen átszervezésre, leginkább a szolgáltatásra fordított összeget csökkentették, vagy kiszervezték a tevékenységet.

Aktuálisan egy új szabályozás befolyásolhatja jelentősen a logisztikai iparágat, hiszen a napokban fogadta el a parlament a megtett úttal arányos díjat előíró törvényt. Ugyan az e-útdíj megfizetése csak a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű gépjárművek esetében kötelező, a belföldi kiscsomagos szállítás szereplőit is érinti a változás, hiszen az egyes depók és központok közötti szállítást ők is ilyen járművekkel oldják meg. Ezzel szemben az Ipsos kutatása rámutat: a megkérdezett cégek 75%-a nem számolt az idei költségek tervezésénél az útdíj bevezetésével, sőt, a logisztikai szakemberek 45%-a nem tartja elfogadhatónak, ha a szolgáltató az útdíjra hivatkozva áremelést javasol.

Útdíj, bármi áron
Most már végleges, hogy nyár közepétől bevezetik Magyarországon is az útdíjat. Jelentősen drágul majd a fuvarozás, az árak a fogyasztói oldalra is átgyűrűznek majd. A szállítmányozó vállalatok jelentős része nehéz helyzetbe kerülhet, a költségvetésnek viszont úgy kell ez a pénz, mint egy falat kenyér. Itt olvashatja a szabályozás részleteit.

A trans-o-flex saját kalkulációja szerint ugyanakkor az érintett gépjárművek esetén drasztikusan megnőnek a kiadások: míg eddig egy Budapest-Debrecen viszonylatban napi szinten közlekedő teherautójuknál egy évben az úthasználatra vonatkozóan – az autópálya-matrica megvásárlásával – 310.000 Ft-tal kellett számolniuk, 2013. július 1. után éves viszonylatban ez az összeg elérheti a 10.000.000 Ft-ot is.

A postai liberalizáció kérdése kevésbé osztja meg a vállalatokat. 34%-uk egyáltalán nem vár változásokat, míg 33%-uk a szolgáltatás színvonalának emelkedését reméli. Talán azért sem számolnak nagy mozgással a megkérdezett szakemberek, mert ahogy az Ipsos kutatásából kiderült, a logisztikai piacra a hosszú távú partnerségek jellemzőek. A cégek 76%-ának van állandó logisztikai partnere, az együttműködések átlagos ideje pedig 7,5 év. A hűség kulcsa a megbízhatóság lehet, mivel ezt említették első helyen a válaszadók, mint a megfelelő logisztikai partner kiválasztásánál szerepet játszó tényezőt. Az ár-érték arány a második, a szolgáltatási ár mértéke pedig a harmadik a rangsorban.

A jövő már egyértelműen az online szolgáltatások irányába mutat. Az Ipsos vizsgálata alapján elmondható, hogy dimenzióváltás érzékelhető a szakemberek tájékozódási, információ-gyűjtési szokásaiban. Nem csupán a híreket olvassák legnagyobb részt online, de egyre nagyobb arányban terelik át egyéb ügyintézéseiket is az online világba. A megkérdezett cégek 58%-a bonyolított már online beszerzést, 64%-uk pedig kifejezetten bízik az internetes vásárlásban. Minden harmadik válaszoló észlelt már a Facebookon számára releváns üzleti információt, és minden második találkozott már hasznosnak bizonyuló Google-hirdetéssel.

„Az Ipsos-kutatás eredménye megerősíti bennünk saját stratégiánk helyességét, miszerint a jövő csakis az online megoldások szélesítésével képzelhető el” – reflektált az eredményekre Pesztericz Péter, a trans-o-flex Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. – „Éppen ezért már most abban gondolkodunk, hogyan tehetjük még praktikusabbá a szolgáltatásokat, hogyan alkalmazkodhatunk szolgáltatóként a megváltozott piaci igényekhez. Terveink között szerepel, hogy elérhetővé tesszük az online ügyintézést, az okostelefonnal történő fizetést, és a pre-paid rendszert, de a megnövekedett webáruházi forgalomra tekintettel gondolkodunk csomagfelvételi pontok kialakításában is.”