Miért nem törődnek a cukorbetegekkel?

2015. augusztus 06. csütörtök - 18:30 / piacesprofit.hu
  •    

Elégedetlenek a cukorbetegek és az inzulinrezisztenciában szenvedők a hazai pékségek kínálatával. Az érintettek azért panaszkodnak, mert alig kapni olyan süteményeket, melyek nyugodtan beilleszthetők a diétás étrendbe. Bár jól körülhatárolható és biztos célcsoportról van szó, mégis kevesen „lőnek” rájuk. Vajon miért?

Kép: Pixabay

Szinte minden nagyobb utcában van manapság egy-egy pékség. A kínálat bőséges, mégsem találja meg mindenki az ízlésének, pontosabban diétájának megfelelő termékeket. Szinte kuriózum, ha egy vállalkozás a speciális étrendet követő vásárlókat is kiszolgálja. Kincses János, a Magyar Cukorbetegek Országos Szövetsége elnöke szerint alig fordulnak elő a pékségek polcain a cukorbetegek és inzulinrezisztensek számára ténylegesen megfelelő készítmények.

– A barna kenyér néven kínált áru gyakran nem is olyan alapanyagból készül, mint kellene, a barna színt adalékanyagokkal érik el. Ugyanez igaz az élvezeti termékekre, a péksüteményekre. A legszigorúbb diétába csak a szénhidrát-csökkentett vagy a teljes kiőrlésű lisztből sütött édességek férnek bele. Sok pékség ugyan készít ilyeneket, de ez még nem jelenti azt, hogy az inzulinrezisztensek is fogyaszthatnak belőlük, ugyanis sajnos ugyanazzal a cukros krémmel vagy lekvárral töltik meg őket, mint a normál péksüteményeket. Kincses hozzátette: a diabetikus termékek szerinte aránytalanul drágábbak a hagyományos áruknál.

A kereskedők szempontjából viszont tény, hogy az árképzést az alapanyagok beszerzési ára is befolyásolja. Amíg egyetlen kilogramm teljes kiőrlésű tönkölyliszt áfa nélkül 300 forintba kerül, a fehér liszt csak 80-ba.

A Piac & Profit munkatársa betért öt véletlenszerűen kiválasztott budapesti pékségbe. Tapasztalatunk megerősítette a Kincses által elmondottakat. Az egyik, XIII. kerületi üzlet eladója szerint a vevők nem is keresik a cukormentes süteményeket, csak a teljes kiőrlésűeket. Ennek viszont ellentmond, hogy egy az éppen a boltban tartózkodó fiatal, sportos testalkatú hölgy – a beszélgetésünk hallatán – megjegyezte: bizony ő sem látja értelmét az elterjedt gyakorlatnak. Elvégre nyilvánvaló, hogy elsősorban az a réteg keresi a barna lisztes készítményeket, amelyik egyben a cukormenteseket is választaná.

Kenyérre épülő üzlet
Egyre nagyobb az igény a hagyományos, egészséges módon készült kenyerekre. Ezt mutatja a pékségek nagy száma és az, hogy egyre többen igyekeznek valami különlegeset nyújtani. Egyes pékségekből mára igazi sikersztori vált.
Amikor 2010-ben a Villa Bagatelle aljában a Brót Pékséget megnyitották, Budapesten alig volt olyan pékműhely, ahol hagyományos módon, kovásszal készítették a kenyeret. A high-end kínálat nem az árérzékeny közönséget célozza, a koncepció nagyon sikeres. Itt olvashat róla részletesebben.
A már-már intézménnyé váló Pékműhely tulajdonosa a vevőkkel kialakított bensőséges kapcsolatra esküszik, és mára ő tanít másokat, pedig nem ebben a szakmában kezdett. Itt találja vele készült interjúnkat.
A Butter Brothers alapítói pedig egyszerűen nem találtak maguknak elég jó péksüteményt, ezért úgy döntöttek, elkészítik. A magas minőség mellett a lazaság a védjegyük. Itt olvashat róluk. 

Van kereslet, de nem elég?

Egy lipótvárosi kenyérboltban dolgozó pék kifejtette: a kifejezetten diabetikus termékeket gazdaságtalan lenne felvenni az állandó kínálatba.

– Nem kérnek annyian, hogy megérje készíteni. Adott, hogy minimum mekkorának kell lennie egy felszeletelésre váró kigyúrt és feltekert rúdnak, hogy technikailag ne okozzon nehézséget a kakaós csiga készítése. A legkisebb adag sem biztos, hogy elfogyna. Ebből következik, hogy csak igen kis mennyiségben tartunk a raktárban alapanyagot a diabetikus készítményekhez. Rendelésre szívesen készítünk túrós batyut vagy lekváros levelet, de a péksüteményeket a legtöbben nem előre tervezetten vásárolják, hanem “hirtelen megkívánva”. Ilyen édességeket ritkán jegyeznek elő. Barna kenyér természetesen nálunk is folyamatosan kapható.

Werli József, a Magyar Pékszövetség szakmai titkára azt javasolja a cukorbetegeknek, hogy szövetségük honlapján tájékozódjanak arról, hol találhatnak számukra is megfelelő péksüteményeket készítő pékségeket – azoknak a vállalkozóknak tehát, akik ennek a speciális célcsoportnak megfelelő termékeket állítanak elő, érdemes az ennek megfelelő marketingcsatornákat is igénybe venni, hogy a célcsoport valóban értesüljön a beszerzési helyekről.

Aki viszont kifejezetten a diétázókat célozná meg, az nincs könnyű helyzetben, hiszen széles termékportfóliót kellene tartania úgy, hogy az egyes – viszont nagyon rövid lejáratú – termékekből csak kis mennyiséget lehet értékesíteni. Aligha akad ugyanis olyan termék, amely valamennyi diétának megfelel. És bár a speciális étrendet követők tudatosabban keresik a számukra megfelelő termékeket, nem életszerű, hogy a mindennapi kenyérét valaki átszelje a várost.

K.