Megint egyre népszerűbb a hitelkártya

2014. február 02. vasárnap - 16:04 / piacesprofit.hu
  •    

A lakosság körében egyre népszerűbb a hitelkártya. Átmeneti csökkenés után az elmúlt két évben ismét nőtt a hitelkártyával rendelkezők köre, és változás állt be a nemek arányát tekintve is: egyre több nő választja ezt a lehetőséget.

Egyre több a női felhasználó – kép: SXC

Egyre nagyobb a hitelkártyával rendelkező banki ügyfelek aránya a GfK Hungária pénzügyi felmérése, a Retail Banking Monitor szerint. Az elmúlt években egyenletes növekedést mutatva elérte a 7 százalékot a 15-69 éves lakosság körében a hitelkártyával rendelkezők aránya.

A 2010-ben mért adathoz képest megváltozott a nemek aránya is: míg addig a férfiak körében volt némiképp népszerűbb a termék, az utóbbi három évben állandósult a nők elsőbbsége. Növekedett a tranzakció-típusonként mért használati gyakoriság is, mára átlagosan több mint háromszor használja vásárlásra hitelkártyáját az, aki ilyennel rendelkezik. Annak ellenére nőtt az ATM-es készpénzfelvételek gyakorisága is ezzel a kártyatípussal, hogy ezek után a pénzügyi szolgáltatók általában magasabb díjat számítanak fel, mint teszik azt folyószámlához kapcsolódó bankkártyáknál. (Egy friss felmérés szerint általában imádjuk a különböző kártyákat.)

„Nem érdemes a bankkártya és hitelkártya kategóriákat direkt módon összehasonlítani. Míg bankkártyával a folyószámlán levő összeg, vagy esetleg az ahhoz kapcsolódó hitelkeret érhető el, addig hitelkártyával a fogyasztók egy másik keretet használnak, ennek terhére költekezhetnek úgy, hogy utólagosan rendezik a tranzakciók összegét” – mondta el Bacher János, a GfK Hungária pénzügyi kutatásokért felelős ügyfélkapcsolati igazgatója.

A hagyományos hiteltermékeknél megfigyelhető keresleti enyhülés hatására előtérbe került az ilyen típusú kártyák értékesítése a piacon, így egyre többek számára ismerős az elsőre nehezebben átlátható konstrukció. Banki költségeikre is egyre jobban ügyelnek az ügyfelek, ezek a kártyák pedig általában valamilyen kedvezményt kínálnak bizonyos feltételek mellett. Az is valószínűsíthető ugyanakkor, hogy a hitelkeret kihasználása is sokak számára vonzó.

A nemek arányát tekintve kifejtette: „Gyakori, hogy a háztartásokban a nő intézi a bevásárlást, összességében gyakrabban használva kártyás fizetést, többet is költve partnerénél. Elképzelhető, hogy az ő tudatosságuk rejlik a körükben mért nagyobb népszerűség hátterében” – hangsúlyozta Bacher János.

Változást hozhat a piacon a bankkártyás és hitelkártyás fizetéseket érintő bankközi jutalék törvény általi szabályozása. A korábbi értékek kifejezetten ösztönözték a bankokat a hitelkártyák előtérbe helyezésére. Ugyan előnyük nem tűnt el, de jelentősen csökkent, így feltételezhető, hogy a jelenleg kínált konstrukciók módosulnak a jövőben. Összességében azonban továbbra is a hitelkártyák növekvő piaci arányával lehet számolni.

Akár milliós megtakarítást is hozhat a jó bankhasználat
Sok szó esik mostanában arról, mekkora terhet jelent a cégeknek a tranzakciós adó bevezetése, számos cég gondolkozik az újabb teher elkerülésének lehetséges módjain. Gergely Péter a Bankráció.hu szakértője szerint viszont sokkal inkább a bankhasználati szokásainkat kellene racionalizálni a jelentős megtakarítás érdekében. Ha ebben tudatosak vagyunk, a plusz adónál lényegesen nagyobb terheket is megspórolhatunk.